مهر نوشت:

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق آمار مرکز ایران در سال ۹۰تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، این در حالی است که وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کسری داریم.

دکتر حامد مظاهریان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت کمبود مسکن در کشور بیان داشت: یکی از دلایلی که سبب این مسئله شده عدم تطابق سطح واحدهای ساخته شده با استطاعت نیازمندان است زیرا تسهیلات جهت ساخت خانه‌های لوکس صادر شد که خرید آنها از استطاعت افراد نیازمند خارج است.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات به عمل آمده در سال ۹۲، ۶۴۵ هزار واحد مسکونی در نقاط شهری و ۵۱۷ هزار واحد مسکونی در نقاط روستایی کمبود وجود دارد تصریح کرد: این در حالی است که موجودی مسکن نقاط شهری ۱۵.۵۵ میلیون واحد و موجودی نقاط روستایی ۵.۳۸ میلیون واحد است.

مظاهریان تعداد خانوارهای موجود در نقاط شهری را ۱۶.۲ میلیون خانواده و نقاط روستایی را ۵.۹ میلیون خانوار اعلام کرد و گفت: سهم مسکن از بودجه خانوار ۳۳ درصد است بدین معنی که یک سوم درآمد خانوار ایرانی به خرید مسکن اختصاص می‌یابد.

این استاد برجسته دانشگاه تهران با اشاره به مهمترین وقایع بخش مسکن در دولت یازدهم گفت: این اقدامات شامل ادامه روند تسهیل پروژه‌های مسکن مهر، بافت‌های فرسوده و اسکان غیررسمی، ابزارهای نوین مالی و صندوق زمین و ساختمان است.

دکتر مظاهریان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های راه و شهرسازی در دولت یازدهم طرح جامع مسکن و بازنگری در آن است گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش جمعیت در روستاها دیگر شاهد مهاجرت به شهرها نیستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر قطب علمی و فناوری معماری خاطرنشان کرد: با وجود کاهش جمعیت در کشور با افزایش ۱۷۵ درصدی خانوارها مواجه هستیم که حدود ۲۰ درصد این افزایش به دلیل افزایش طلاق و نیاز به مسکن زنان است.

مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسکن یکی از بخش‌های مهم زندگی انسان و به عنوان یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های انسان محسوب می‌شود گفت: سهم مسکن از سرمایه ثابت در کشور ۳۰ درصد، سهم اشتغال مستقیم ۱۲ درصد، سهم تسهیلات بانکی ۲۵ درصد، سهم گردش نقدینگی کشور ۲۰ تا ۳۰ دصد و سهم دولت در تامین مسکن نیم درصد است که نشان دهنده تامین مسکن توسط خود مردم است.

وی ادامه داد: با هدفگذاری کاهش شاخص دسترسی مسکن به هشت سال ۵ درصد افزایش موجودی مسکن را خواهیم داشت که در این صورت مسکن از سفته‌بازی و کسب سود غیرمتعارف خارج خواهد شد.

دکتر مظاهریان با بیان اینکه اگر هر ساله کمتر از یک میلیون واحد مسکونی تولید شود، زنگ خطر محسوب می‌شود گفت: هر ساله حدود ۷۶۰ هزار واحد مسکونی در ایران ساخته می‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    4 16
    جناب مظاهری مسکن یکی از بخش‌های مهم زندگی انسان و به عنوان یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های انسان محسوب نمی‌شود ، بلکه حق داشتن مسکن یک از بدیهیات زندگی هر ایرانی و هر انسان است که باندهای مافیایی این حق را از مردم گرفته و آن را تبدیل به کالا و سرمایه زندگی کرده اید . لطفا بجای بال بال زدن و تلاش برای کندن پول از بیت المال و ریختن در جیب باندهای ساخت و ساز و دلالها ، وضعیت حقوق و درآمد و رفاه مردم را افزایش دهید تا بقیه مشکلات خود بخود حل شود