ایرنا نوشت:

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: از فناوری روز برای پاسخ به نیازهای دینی مردم استفاده کنیم.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی روز پنجشنبه در دیدار جمعی از بسیجیان و دانشجویان با وی، با بیان اینکه همه ما معتقد هستیم که سعادت انسان در دنیا و آخرت در گروی عمل به اسلام است، اظهار کرد: اگر جز این بود خداوند پیامبر گرامی اسلام (ص) را مبعوث و کتاب قرآن کریم را نازل نمی کرد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با بیان اینکه در مباحث اختلافی احکام دین باید به نظر آنکه عالمتر و اعلم است عمل شود، گفت: در موضوعات اجتماعی نظر «ولی فقیه» را معتبر می دانیم.

وی گفت: در موضوعهای اجتماعی دارای اختلاف که احتمال ضرر یا منفعت فراوان وجود دارد باید به دستور ولی فقیه عمل کرد و حرف آخر را ولی فقیه و به عبارت دیگر نایب امام زمان(عج) می زند و هر تصمیمی که ولی فقیه گرفت همه باید عمل کنند و حتی مراجع هم باید اطاعت کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ولی فقیه باید فقیه و عادل باشد و مسائل جامعه را خوب درک کند، گفت: در مسائل اجتماعی نظر ولی فقیه معتبر است و کسی باید باشد که هم دین را و هم مصالح مردم را خوب بشناسد و وقتی که تشخیص داد حکم می کند و وظیفه دینی جامعه این است آنچه را که ولی فقیه حکم کرده است عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود یک پزشک برای کل جامعه کافی نیست، بلکه پزشک باید در دسترس همه مردم باشد تا هر بیماری بتواند به پزشک مراجعه کند، گفت: عین این مطلب برای عالم دینی هم صادق است، همان طور که پزشک برای بدن نیاز داریم تا بیماری بدون پزشک نماند باید در هر منطقه ای که سوالهای دینی برای مردم مطرح است، آنقدر عالم دینی داشته باشیم تا جواب شبهات و سوالها را بدهند و مسائل را حل کنند.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: عالم دینی وجودش واجب کفایی است تا نیاز جامعه را برطرف کند و اگر به حد کفایت نرسید همه مسوول می باشند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی عالم دینی به قدر کافی برای جامعه داریم؟ شاید در برخی از جاها عالم به قدر کافی باشد اما در برخی از شهرها و روستاها، عالم به قدر کافی نداریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم شخص متدین علاوه بر امور عبادی فردی باید به مسائل اجتماعی هم اهمیت دهد و بداند که ما تکلیف اجتماعی هم داریم.

وی گفت: از زمان خلقت حضرت آدم (ع) تاکنون هیچ وقت عوامل فساد و شایعه کردن شبهات مانند امروز نبوده است به گونه ای که سایتها، مطبوعات و جلسات کلیسای خانگی هیچ وقت مانند امروز نبوده است و امروز با تلفن همراه هر جوانی در خانه خود نیز می تواند با هرجا ارتباط برقرار کند و امروز شبهات از در و دیوار می بارد و سایتها، خبرگزاریها و اینترنت در اختیار همه است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: با وجود این همه مفاسد ما به روش سنتی قدیمی خود که در هر شهر یک مجتهد باشد کافی است، نمی توانیم اکتفا کنیم و باید در برنامه های تبلیغی خود، ساختن فیلم و اجرای برنامه های رادیو و تلویزیونی تجدید نظر کرده و از فناوری روز برای پاسخ به نیازهای دینی مردم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نیازهای جامعه همیشه با نیروی داوطلبانه حل نمی شود، گفت: همه عقلای عالم گفته اند آنجا که محتمل است نیاز جامعه با نیروی داوطلب تامین نمی شود نهادی به نام دولت باید برنامه ریزی کند تا این نیازها برطرف شود و حتی در برخی از زمینه ها مثل نظام وظیفه اجبار کند.

وی گفت: این نیازها را در مسائل اقتصادی می فهمیم و دولتها نگران غذای مردم هستند و تامین مایحتاج اقتصادی مردم کار دولت است و دولت برای رفع آن پیش بینی های لازم را می کند؛ آیا برای دین مردم هم باید دولت کاری بکند یا نه؟ ما نگران دین مردم هم باشیم یا نه؟ دولت مسوولیت و وظایف دینی هم دارد؟ مسوولیت حفظ ارزشها و آرمانهای دینی و دغدغه آخرت مردم را هم دارد یا نه؟

آیت الله مصباح یزدی گفت: گاهی از برخی مسوولان شنیده می شود « ما نگران دغدغه آخرت مردم و آرمانها نیستیم و باید نان مردم را تامین کنیم، اینها کار دولت نیست، دولت نان، بهداشت و مسکن مردم را تامین می کند و مسائل دینی مردم مسائل فردی و مال خودشان است.»

وی با بیان اینکه ریشه این مطلب از یک بحث فلسفی سرچشمه می گیرد که دین فقط مسائل فردی است یا مسائل اجتماعی را هم شامل می شود؟ گفت: پیش از انقلاب اسلامی فرهنگ رایج این بود که دین یک مساله شخصی است و دیندار در خانه نمازش را می خواند در ماه رمضان روزه اش را می گیرد و کاری به دیگران ندارد، ولی امام خمینی(ره) صریحا و علنا در نطقها و درسهای خود گفتند که بخش اعظم فقه ما مسائل اجتماعی و سیاسی است و فقه فقط مسائل فردی نیست؛ همان طور که به نماز و روزه اهمیت می دهیم باید به مسائل سیاسی نیز اهمیت بدهیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: دولت اسلامی همان طور که به فکر شکم مردم است باید به فکر دین مردم هم باشد و دولت اسلامی باید زمینه آن را فراهم کند تا نیاز جامعه به عالم دینی برطرف شود.

وی گفت: اصل انقلاب اسلامی ایران برای این به وجود آمد که دولت اسلامی اهتمام به مسائل دینی مردم داشته باشد زیرا دین مقدمه ای برای دنیاست و صدها هزار شهید برای نان نبود، تحریمها از اینجا شروع شد که دشمنان نمی خواستند دولت اسلامی به وجود آید و مردم به مسائل دینی اهتمام داشته باشند.

وی تصریح کرد: دشمنان اسلام همواره با شما خواهند جنگید تا شما را از دینتان منحرف کنند نه فقط اینکه نفت و منابع مالی شما را تصرف کنند؛ بلکه اگر بتوانند می خواهند شما را از دینتان برگردانند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه غرب بنیانگذار تروریست در جهان است و علنا از تروریستها حمایت می کند، گفت: زمینه تبلیغ را به گونه ای فراهم و القا می کنند که بگویند تروریست زیر سر مسلمانان است.

وی با اشاره به اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار کرد: امروز در بسیاری از کشورها اجناس فرانسوی را تحریم کرده اند و اینها دارند ضرر می کنند و این را هم می دانند ولی حاضر هستند این ضرر را متحمل شوند ولی حتی یک قدم هم که شده به اسلام ضربه بزنند، چون از اسلام می ترسند.

وی با بیان اینکه اینها از اسلام سیلی خورده اند، بیان داشت: دشمنی غرب با ایران به خاطر نظام و نفت نیست، بلکه دشمنی اصلی آنان با اسلام است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم هم فرد فرد ما و هم دولت ما دغدغه دین داشته باشند، قبل از آنکه دغدغه دنیا داشته باشند.

وی همچنین اظهار کرد: اگر یک سال داوطلب حج کم بود حاکم اسلامی باید کسانی را از بیت المال به حج بفرستد تا رونق حج حفظ شود و حج رواج داشته باشد و جامعه اسلامی آبرومند باشد و نگویند که مسلمانان به دینشان بی اهمیت شده اند

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    20 9
    کاش نظرش را در مورد حکم معاون اول احمدی نژاد هم می گفت به نظر ایشان اگر مردم و دولت مثل او و احمدی نژاد باشند خوبه ؟ همه قله های معنویت فتح خواهد شد ؟
  • بی نام DE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    70 3
    از هر دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    75 5
    ببخشید پس وظیفه شما وحوزه علمیه ها و این همه روحانی چیه؟؟اینها رو گذاشتن برای راهنمایی مردم نه دولت