سایت صدای اقتصاد نوشت:

درحالی که در چند روز گذشته، قاسم زراعت‌کار، رییس اتحادیه نانوایان خبر از افزایش مجدد قیمت نان می‌دهد؛ حسن پابرجا،  نایب رییس اتحادیه نان سنگک در گفتگو با صدای اقتصاد می‌گوید:  قیمت نان افزایش یافته است و تا پایان سال دیگر افزایش نخواهد یافت.

*حدود یک ماه و نیم از افزایش 30 درصدی  قیمت نان می‌گذرد . اما هنوز مردم  نان بی‌کیفیت از نانوایی ها می خرند. چرا کیفیت درست نشده است؟

ابتدا باید یک تعریف از کیفیت نان دارد و بعد گفت نانوایان، نان بی‌کیفیت دست مردم می‌دهند . الان هر کسی از دید خودش کیفیت نان را تعریف و براساس آن تحلیل می کند. اما براساس فرمول اتحادیه، کیفیت عمدتا به  وزن و  آرد بستگی دارد. به طور مثال، نان 30 درصد رشد کرد، آرد هم 43 درصد افزایش یافت، ولی تغییر در کیفیت آرد دیده نشد، چون گندم داخلی با گندم خارجی بسیار کمی مخلوط می شود. به همین دلیل نیز کیفیت نان تغییر چندانی نکرد. اما موضوع دوم وزن است که طبق بررسی‌ها ما در همه نانوایی‌های سنتی، وزن افزایش پیدا کرده؛ چون قیمت نان افزایش پیدا کرده است. اگر پیش از این نان کوچک شده بود به دلیل ضرر و زیان ناشی از ارزان بودن آن بود. توجه کنیم که نان پس از سه سال رشد قیمت پیدا کرد ولی تورم در این مدت، صد درصد بیشتر شده بود؛ در واقع نانواها با وجود ضرر و زیان نان به مردم می‌دادند. البته الان رشد 30 درصدی هم هزینه های آنها را جبران نکرده؛ ولی کیفیت تغییر کرده است.    

* اما بهبود قابل توجهی نداشته است؟

کیفیت نان بهتر شده، ولی ایده آل نیست. ما معتقدیم اگر کیفیت آرد بهتر شود، کیفیت نان هم بهتر خواهد شد.  چون 70 تا 80 درصد کیفیت نان به آرد بر می‌گردد. پس با آردی که به ما می‌دهند؛ الان کیفیت نان قابل قبول است.  

*اما کیفیت مطلوب را ما در آزادپزی‌های سطح شهر تهران هم نمی‌بینیم.

اصلا این‌طور نیست. الان آزادپزی های ما با کیفیت بالا نان را به دست مردم می دهند. آنها آرد خود را از شمال، خراسان و سایر مناطقی که آرد با کیفیت می دهند، می‌خرند. طبق بازرسی‌‌های و نظرسنجی‌های ما آنها به خوبی عمل می‌کنند و مردم نیز از نان آنها راضی هستند. الان در بین آزادپزها فضا رقابتی است. چرا که اگر محصول خوب به مردم ندهند مردم از این واحدها خرید نمی کنند. البته در میان آزادپزها موجود امکان دارد یکی نان با کیفیت به مردم ندهد؛ امکان دارد کارگر مناسب نداشته باشد و نان مرغوب تولید نکند. ولی قطعا در بیش از یک یا دو نانوایی این اتفاق نمی‌افتد. چون رقابت یک فاکتور مهم در بهبود روند فعلی بوده است. در واقع این طرح با رشد رقابت طرح موفقی بوده است. 

* سود این آزادپزها چقدر است؟

الان آنها سود مناسبی دارند؛ یعنی گذشته از  اینکه دخل و خرجشان بهم می خورد؛ سود مناسبی هم می برند. اما نانوایی‌هایی که آرد دولتی دریافت می‌کنند به دلیل عدم توازن رشد قیمت با هزینه‌هایشان نه تنها سود نمی‌کنند بلکه برخی زیان هم می‌کنند. چون به رغم اینکه 5 تا 6 کیسه آرد دارند، مزد‌ کارگرانشان پابرجاست.  البته گروهی هم دخل و خرجشان سربه سر می‌شود. ولی در نهایت چون دولت 200 تومان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی ما در زمینه نان سنگک را پذیرفت، هر رشد قیمتی در هزینه‌های جانبی منجر به برهم خوردن دخل و خرج نانوایی‌هاست. 

* اخیرا رییس اتحادیه نانوایان اعلام کرده قیمت نان به طور کامل رشد نکرده و در آینده مجددا رشد خواهد کرد؟

زمانی که دولت قیمت نان را افزایش داد؛ همه نانوایان از دستور دولت تمکین کردند و قیمت آن را افزایش دادند. بنابراین تا پایان سال قیمت نان به شکلی افزایش نمی‌کند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    2 0
    آخه چرا ؟این جوری اصلا به صرفه نیست
  • ss IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    4 0
    مصرف کننده می تواند بهنرین نظر را در این زمینه دهد. نه کیفیت بهتر شده و نه وزن نان زیاد شده است. این فقط بهانه ای برای افزایش قیمت به اسم نانوایان و به کام دولت بود. خبر آنلاین این دفعه چندمه که نظر میدم در خصوص موضوعات مختلف که تایید نکردید تاکنون. امیدوارم خدا شما را هم به صراط مستقیم هدایت کند...
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    2 0
    همیشه همینطوریه ، اولش 50 درصد گران میکنند ، صدای همه درمیاد ، بعد 20 درصدش را کاهش میدهند و با وجودی که 30 درصد گرانی همچنان سرجاش مونده ، همه خوشحال و خندان و راضی بر میگردند
  • بيطرف ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    4 0
    نميدونم چرا مردم ما اينقدر سطحي نگر هستمد.همه جا عنوان ميشود نان ٣٠ درصد گران شده ولي كسي عنوان نميكنه وزن چانه از ٥٥٠ رسيده به ٤٠٠ با يه جمع ضرب ساده ميشه فهميد نان با توجه به كاهش وزن چيزي حدود ٨٠ درصد گران شده . الانم كه شده ١٢٠٠ كه ميشه يه چيزي زي حدود ٢٠٠ درصد گراني باز اينا ميان ميگن ٣٠ درصد
  • سیا IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    5 0
    شوخی میکنید، وقتی میگویید گرانتر نمیشود پسیعنی در آینده نزدیک گرانتر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    5 0
    گرون نميشه بصورت مهندسي معكوس تعداد شعبه هاي دولتي كم و آزاد پز زياد ميشه
  • سین شین A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 1
    به جمله آخر توجه کنید تا پایان سال قیمت نان افزایش نمی یابد جالب است که 2 ماه تا پایان سال باقی مانده است.