رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: حتی یک ریال از منابع پیش بینی شده در بودجه سال آینده ارتباطی به نتایج مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ ندارد.

به گزارش مهرمحمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گزارشی از بودجه ۹۴ ارائه داد.

او گفت: بودجه ۹۴ شانزدهم آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و پس از ۳ ماه بحث و بررسی توسط نمایندگان مردم به تصویب رسید.

نوبخت ادامه داد: طبق قانون بودجه برنامه یک ساله دولت است که در آن منابع درآمدی و چگونگی هزینه مصارف پیش بینی می شود و اهداف و پیش بینی های دولت برای آن سال تعیین می گردد، بنابراین حق مردم است که بدانند در بودجه ای که از سوی دولت پیشنهاد شده و توسط نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، پیش بینی منابع و مصارف در سال ۹۴ چگونه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه در منابع درآمدی و هزینه ای میان دولت و مجلس اندکی اختلاف وجود داشت، گفت: دولت منابع درآمدی و هزینه ای را در حد ۲۲۴ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۴ پیش بینی کرد. هر چند در ابتدا برخی از نمایندگان آن را خوشبینانه ارزیابی می کردند اما پس از سه ماه بررسی در مجلس این رقم با ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش به ۲۳۶ هزار میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب منابع و مصارف بودجه در مجلس ۵ درصد رشد داشته است.

نوبخت ادامه داد: مجلس در جهت کمک به دولت اجازه داد در شش ماهه اول سال بودجه را با ۲۲۰ هزار میلیارد تومان منابع ابلاغ کند و اگر در شش ماهه دوم از وصول درآمدها مطمئن شد، ۱۶ هزار میلیارد تومان دیگر را تخصیص دهد.

او با تاکید بر اینکه دولت و مجلس در ترکیب هزینه ها با هم وحدت نظر کامل داشتند، گفت: هم مجلس و هم دولت در عمل وابستگی منابع درآمدی به نفت را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود را به یک سوم کاهش دادند.

نوبخت ادامه داد: در منابع هزینه ای نیز در برابر حدود ۱۱ درصد افزایش هزینه های جاری با در نظر گرفتن اعتبارات آب های مرزی، هزینه های عمرانی را بیش از ۴۰ درصد اضافه کردند که این امر نیز در راستای سیاست های کلی برنامه پنجم و اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با این وضعیت مقدار و ترکیب منابع و مصارف در سال آینده ۵۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت های دولتی سرمایه گذاری خواهد شد. با این سرمایه گذاری ها پیش بینی می شود رشد سرمایه گذاری در سال ۹۴ نسبت به سال جاری حدود ۴ درصد و اقتصاد ایران حداقل ۲.۵ درصد نسبت به سال ۹۳ رشد داشته باشد که با این وضعیت می توانیم شاهد روند خروج از رکود باشیم.

او گفت: حتی یک ریال از منابع پیش بینی شده ارتباطی به نتایج مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ ندارد، یعنی حتی یک سنت از این بودجه بر اساس اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد، پیش بینی نشده است. تمام منابع پیش بینی شده در بودجه از سوی دولت و مجلس صرفا از منابع شناخته شده و بدون ارتباط با نتایج مذاکرات است.

نوبخت گفت: البته دولت برای هر حالتی از پایان مذاکرات چه مثبت، چه منفی برنامه های متناسبی دارد که حسب اقتضاء از آنها استفاده خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ملت مطمئن باشند فرزندان آنان در مذاکرات هسته ای ذره ای از حقوق ملی و بین المللی کوتاه نخواهند آمد و در هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد کشور در مقابل زورگویی های دولتهای استکباری و تحریم های غیر انسانی آنها نابسامان اداره شود.

نوبخت گفت: قطعا با هدایت های رهبر انقلاب کشور به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت.

او گفت: در سال ۹۴ نیز تورم تا حد ۱۴ درصد کاهش خواهد یافت و دولت برای کاهش آن به زیر ۱۰ درصد در برنامه ششم برنامه ریزی خواهد کرد.

نوبخت با اشاره به وفای دولت به تعهد خود برای ایجاد اشتغال گفت: در سال ۹۴ دولت با بودجه ۵۷۵ میلیارد تومان شرایط استخدام بیش از ۳۸ هزار و ۶۷۵ نفر در استان ها را فراهم خواهد نمود، لذا مسئولان مربوطه در استانها می توانند از همین اسفندماه اقدامات اداری استخدامی آنها را آغاز نمایند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: حدود ۴ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها با توافق دولت و مجلس برای اشتغال جوانان اختصاص یافته است.

او گفت: در سال ۹۴، مانند سال جاری بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه درمان از جیب مردم اختصاص خواهد یافت.

نوبخت گفت: در بودجه ۹۴ بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به اعطای تسهیلات ارزان قیمت مسکن با اولویت زوج های جوان، زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته است که با افزایش وام در شهرهای بزرگ تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان مردم می توانند شاهد دومین گام دولت پس از درمان در مسکن باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تشریح اقدامات عمرانی در سال ۹۴ گفت: در سال ۹۳ با تخصیص صد در صد اعتبارات طرح های سفر مقام معظم رهبری و بهره برداری از ۸۵ پروژه در سفرهای رئیس جمهور و اتمام ۲۴۶ طرح در سال ۹۴ با مصرف بالغ بر ۲۳۶ هزار میلیارد تومان علاوه بر اتمام ۲۰۰ طرح عمرانی بزرگ، مردم عزیز ما شاهد افزایش تولید ۷۵ میلیون متر مکعب گاز در روز، افزایش تولید ۹۰ هزار بشکه نفت در روز از حوزه های مشترک غرب کارون، اضافه شدن هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور، شروع برنامه ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی، پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان های نیمه کاره مسکن مهر، احداث ۱۵۰۰ کیلومتر انواع راهها در کشور، اجرای ۶ طرح ریلی با هدف اتصال شهرهای سنندج، کرمانشاه، ارومیه، رشت، اردبیل و بیرجند به شبکه راه آهن سراسری خواهند بود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =