معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده این امید را در دل زنان قشرهای مختلف زنده کرد که نماینده ای دارند از جنس خودشان.

فهیمه حسن‌میری: بعد از سر کار آمدن دولت جدید و هنگامی که روحانی رییس جمهور، افراد کابینه‌اش را انتخاب کرد، تا مدت‌های زیادی هنوز یک صندلی خالی بود؛ صندلی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده. این اتفاق، انتقاداتی را با خود به همراه داشت مبنی بر این که رسیدگی به امور زنان و خانواده به اندازه‌ای عقب هست که جای بیشتری برای تعلل باقی نگذارد. اما درنهایت، شانزدهم مهر 1392، گزینه‌ای معرفی شد که تلخی انتظار را به شیرینی انتخابی معقول و منطقی تبدیل کرد و در دل زنان از طیف‌های گوناگون، امید دوباره‌ای ایجاد شد؛ امیدی که حضور پرتعداد زنان در مراسم معارفه مولاوردی در نهاد ریاست جمهوری، نشانه و تایید خوبی برای آن بود.

شهیندخت مولاوردی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی است، با انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان برای پایان‌نامه (بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان) به طور جدی‌تری وارد فعالیت در زمینه مسائل حقوق زنان شد. خودش درباره این موضوع می‌گوید: «انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان افق جدیدی پیش رویم گشود و پا در وادی بی‌انتهایی نهادم که پشت سر گذاشتن آن جز با پایان عمر میسر نیست. درواقع قریب یک دهه قدم و قلم زدن در این وادی چنان نگاه و زاویه دیدی به من بخشید که دیگر به‌راحتی نمی‌توانم خود را از بند آن برهانم و این نگاه همیشه و همه جا با من است و همراهیم می‌کند.»

او پیش از انتخاب به عنوان معاون حسن روحانی، در دولت اصلاحات مشارکت زنان ریاست جمهوری و دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان بود و به عنوان مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان فعالیت داشت و به نظر میرسد همین‌ها بود که از ابتدای کار، عده‌ای را نگران و دلواپس حضور او در این سمت کرد.

هرقدر مریم مجتهدزاده، معاون احمدی‌نژاد در امور زنان و خانواده، محافظه‌کارانه عمل می‌کرد، این نیروی تازه نفس آمده بود تا مطالبات قشرهای مختلف زنان را بشنود، با سازمان‌های مردمی فعال در حوزه زنان تعامل داشته باشد، نسبت به اتفاقات روز واکنش نشان بدهد و پیشنهادهای جدیدی برای برطرف كردن مشكلات پیش روی دختران و زنان مطرح كند.

مولاوردی كه بعد از قبول مسئولیت معاونت امور زنان، به دلیل تفاوت در نوع نگاه و عملکرد نسبت به حضور زنان و ارتقای جایگاهشان در خانواده و اجتماع، بارها مورد مخالفت و انتقاد قرار گرفت، اما همچنان در برابر بهبود وضعیت زنان در حوزه‌های مختلف ایستادگی كرده و ناامید نشده است. این مخالفت‌ها از سوی افراد اصولگرا و بویژه زنان مجلس بوده كه از مهمترین منتقدان عملکردهای مولاوردی بوده اند؛ مخالفت‌هایی كه در برخی موارد شدت کمتری داشته و گاهی با توجه به حساسیت موضوع، شدت بیشتری گرفته است. به عنوان مثال طرفداری مولاوردی از حضور زنان برای تماشای مسابقات والیبال و مخالفت زنانی که کرسی‌های دفاع از زنان دیگر را در مجلس در اختیار دارند! این اعتراض‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که بعد از یادداشت انتقادی مولاوردی نسبت به حضور نداشتن زنان در استادیوم برای تماشای مسابقه والیبال ایران مقابل امریکا، زنان مجلس نامه‌ای اعتراضی نوشته و از این گفته‌ها و عملكرد او به رییس‌جمهور شکایت کردند.

مخالفان در حالی از این حمایت برای حق حضور زنان به عنوان اقدامی کم‌ارزش و نمایشی یاد کردند که نگاهی به اقدامات مولاوردی در دو سال گذشته که سمت معاونت امور زنان را بر عهده دارد، نشان می‌دهد او تلاش کرده از جنبه‌های مختلف به مطالبات زنان رسیدگی کند و این موضوع هم تنها یکی از آن جنبه‌هاست نه این كه تمام هم و غم این معاونت را به خود مشغول كرده باشد.

سفر مولاوردی به کشورهای مختلف، دیدار با پاپ، شرکت در نشست‌ها و اجلاس بین‌المللی مربوط به زنان و خانواده، دیدار با سفرا و نمایندگان کشورهای منطقه برای افزایش تعامل در حوزه زنان ازجمله فعالیتهای او در زمینه‌ انجام اقدامات كلان و بین‌المللی است و اینها در شرایطی است که از توجه به مسائل داخلی نیز غافل نمانده است.

حضور مستمر و پیگیرانه در سفرهای استانی برای شناسایی مشکلات زنان هر منطقه، تلاش برای رفع موانع شغلی زنان ازجمله افزایش مرخصی زایمان و مشكلاتشان برای بازگشت به کار، توجه به سلامت روحی و جسمی زنان و همچنین سلامت خانواده و مناسبات خانوادگی، پیشنهادات اصلاحی درباره طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، پیشنهاد اصلاح پیش‌نویس سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی به وزارت کشور، ارائه لایحه بیمه زنان خانه‌دار به هیئت دولت، انتقاد از قوانینی كه نیاز به اصلاح دارند ازجمله ازدواج دختران زیر 15 سال و لایحه فرزندخواندگی، دغدغه افزايش حضور زنان در مجلس شوراي اسلامي، تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان و بسیاری از موارد دیگر، طیف وسیعی از نكاتی هستند که از نگاه این حقوقدان پنهان نمانده‌اند.

از مهمترین كارهایی كه مولاوردی در طول دوره فعالیتش انجام داده و می‌توان گفت نشان‌دهنده توجه او به شنیدن صداهای زنان از سن‌ها، قشرها و شهرها و منطقه‌های مختلف است، راه‌اندازی سیستم پیامكی برای شنیدن خواسته‌های زنان، جمع‌آوری و پیگیری آنهاست. اقدامی كه البته این معاون به آن بسنده نكرده و با حضور در بین مردم و مطلع شدن از اتفاقات روز و آنچه در پیرامون برای دختران و زنان سرزمینش می‌گذرد، برای بهبود آنها تلاش می‌كند.

بازدید محلی از خانه خورشید به عنوان یك مركز كاهش آسیب اعتیاد زنان، شنیدن دغدغه‌های مسئول این مركز و نشستن پای درددل زنانی كه مشكلات مختلف اجتماعی آنها را به اینجا كشانده، دیدار با قربانی اسیدپاشی اصفهان، دیدار با دختران برتر كنكور و شنیدن حرف‌های آنها و بسیاری از اقدامات مردمی دیگر مولاوردی در كنار انجام كارهای زیربنایی و رسمی، باعث شده این مسئول دولت یازدهم نیز چهره‌ای مردمی داشته باشد و زنان احساس كنند نماینده‌ای از جنس خودشان دارند كه بدون واهمه از انتقادها و كارشكني‌ها، پیگیر خواسته‌هایشان است و مصداق خوبی است برای این بیت: ایستاده‌ام چو شمع / مترسان ز آتشم.

234 47

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    3 4
    این خانم لطفا جواب پیامک هایی که خودشون عنوان کردند بدهند ازینکه فقط شعار بدهید چه دردی از زنان آسیب دیده جامعه دوا می شود لطفا وقتی سر کار میاید به شعور مردم احترام بذارید تا اعتماد و اطمینان مردم جلب بشه متاسفانه در مملکت شعار و حرفهای خوب حرف اولو می زنه تا عمل
  • امین A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    8 4
    تا الان که که خیلی بهتر از نفرات قبل خودشون بودن ولی متاسفانه قدرت سیاسی رو ندارن که به خواسته ها وگفته هاشون عمل کنن. به عنوان مثال در مورد حضور زنان در ورزشگاه با وجود این که به شدت موافق حضور زنان در ورزشگاه بودن وچندین بار اظهار نظر کردن ولی به علت فشار های زیاد کاری نتونستن بکنن ولی تا هیمن جا هم از هیچ چی بهتره وانتظار داریم وامیدواریم در آینده بهتر وبیشتر عمل کنند