دکتر فاطمه طباطبایی گفت: «منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم و دشمن مشترک را بشناسیم.»

به گزارش خبرآنلاین از جماران، دکتر فاطمه طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه و رییس انجمن عرفان اسلامی ایران در مراسمی که با حضور اعضای هیات مدیره و تعدادی از دانشجویان و طلاب حوزه برگزار شد، سخنانی در وصف شخصیت پیامبر اکرم(ص) و نیز وحدت بین مسلمانان از نگاه امام خمینی(ره) عنوان کرده است. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.

* مفتخریم که پیرو چنین پیامبر عظیم الشأنی هستیم. پیامبری که جایگاه و منزلتشان "دنی فتدلی و قاب قوسین او ادنی" است، پیامبری که حبیب و محبوب الله تعالی است اگر حضرت موسی کلیم الله است و حضرت عیسی روح الله پیامبر خاتم حبیب الله است الله اسم جامع مستجمع جمیع صفات است پیامبری که خدایش می فرماید اگر تو نبودی اصلا آفرینشی تحقق پیدا نمی کرد و پیامبری که قبل از پیدایش آدم ابوالبشر(ع) نبی بوده است "کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین".

* پیامبری که مدینه علم است "انا مدینه العلم و علی بابها" هر علم و آگاهی و دانشی به انسان می رسد از مشکوه چنین پیامبری است از اینروست که امت او بودن افتخار دارد. هرکسی بخواهد از این علم بهره‌مند شود باید از باب علی (ع) وارد شود غیر از این راه با خطرها و افات بیشماری مواجه می شود همیشه نبوت با ولایت همراه است.

* نبی، انسان را از عالم حقایق آگاه می کند و او را در آن حقایقی که عقل به تنهایی نمی تواند درک کند، یاری می رساند. امام معصوم انسان طالب کمال را به سر منزل مقصود می رساند به تعبیر امام خمینی(ره) " مناجات و ادعیه ائمه مسلمین است که راهبرند به سوی مقصود نه راهنما، "(صحیفه امام ج 18 ص 453) ما می توانیم پشت سر امام حرکت کنیم و به آن مقصدی که نبی برای ما ترسیم کرده برسیم.

* نبی رو به مردم است و بر فراز منبر مردم را آگاه می کند و انباء می دهد و امام در جلوی مردم در محراب می ایستد و مردم در پشت سربه او اقتدا می کنند تا به مقصدی که نبی ترسیم کرده برسند.

* امام خمینی(ره)، ایام خجسته تولد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) را هفته وحدت نامیده اند و از آغاز انقلاب، بر این وحدت به ویژه بر وحدت مسلمان و شیعه تاکید داشته اند. حضرت امام به گواه آثار و مشی و سلوکشان، همواره در مباحث عقیدتی از جانب داران بحث ولایتند، با این وجود آیا توصیه به وحدت از سوی ایشان به معنای عدول از مباحث عقیدتی است؟ آیا صرفا یک مصلحت است؟

* این سخن امام نشان گر هوشمندی و درایت ایشان بود که ایران و انقلاب را از تمام خطرات حفظ کرد، دشمنان اسلام و انقلاب همواره بر طبل جدایی و تفرقه میان شیعه و سنی می نواختند و صدای آن در ایران هم خیلی شدید شنیده می شد؛ اما امام با هوشیاری آن چنان صدای آنان را خاموش کردند که نه تنها اینان به ستیز بر نیامدند بلکه آنگونه مدیریت کردند که برادران شیعه و سنی در کنار هم جنگیدند و از خاک و مرز ایران دفاع کردند. اگر این هوشمندی نبود ما نیز همچون سوریه و عراق و بسیاری کشورها دچار چنین مشکلات عظیم و وحشتناک می شدیم. این تفکر و توصیه امام وقتی جامه عمل پوشید سبب وحدت و انسجام میان مردم شد و به این وسیله حربه و نیرنگ دشمن ناموفق گردید.

* بیشترین نزاعی که دشمنان سعی دارند ایجاد کنند نزاع بین شیعه و سنی است، این در حالی است که بیشترین توافق میان این دو گروه است؛ چرا که ما با اهل تسنن خیلی اشتراکات داریم. خدای واحد، پیامبر واحد، قرآن و کتاب واحد، در خیلی از احکام شرعی مشترک هستیم و در بحث قبول و اعتقاد به عظمت امیر المومنین(ع) نیز با اکثر آنها مشترکیم.

* چرا باید میان کسانی که این همه مشترکات با هم دارند دشمنی و ستیزه باشد، آیا جز این است که کار حربه دشمن است تا بتواند به اهداف نامبارک خود دست یابد؟ دشمنان دائم تفرقه انداختند و سود بردند. آیا آن کسانی که سود می برند دشمن امیرالمومنین اند یا دوست امیرالمومنین؟ سودش را کسی می برد که اصلا به امیرالمومنین(ع) اعتقادی ندارد.

* منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی، نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند، امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت کنیم. مشترکاتی که اساسی است. ببینیم یک ششم جمعیت دنیا مسلمان اند با این وجود آیا قدرت ما یک ششم قدرت حاکم بر جهان هست؟

* دشمنان با ایجاد تفرقه و تضعیف مسلمانان به راحتی بر کشورهای مسلمان حکومت می کنند، در درون کشور مسلمان کشور تشکیل می دهند و آنان را از سرزمین شان بیرون می رانند و با بی شرمی تمام، صاحبان اصلی را مجرم و خطاکار معرفی می کنند و اجازه و مجال هیچگونه مخالفتی به حاکمان کشورهای اسلامی که به انتخاب و پشتوانه خود بر گزیده اند داده نمی شود.

* این گونه حاکمان هم از ذخائر مادی و هم معنوی مسلمانان استفاده می کنند و هم ملت ها و جوانان آزاد اندیش را نسبت به اسلام راستین بد بین می نمایند، بهترین شاهد مثال آن است که بهترین ذخائر مسلمانان در موزه ها و در کشور هایی وجود دارد که به مسلمانان تعلق ندارد. در واقع مراد سخن امام این است که بیاییم دشمن مشترک را بشناسیم، حربه های او را بشناسیم، گرد مشترکات خود جمع شویم، ید واحدی شویم و نگذاریم دشمنان دین و ملت ما بر ما سلطه پیدا کنند.

* ما مسلمانیم و شرافت انسانی، اسلامی خود را باید حفظ کنیم همانطور که در انقلاب اسلامی و همچنین در دفاع مقدس با اتحاد و وحدت میان همه اقوام ایرانی و اقلیت های مذهبی و اهل تسنن و تشیع توانستیم ایران اسلامی را از جنگ نابرابر و خشم و کینه دشمنان قسم خورده نجات دهیم و شاهد همدلی و یکرنگی و صفا و صمیمیت افراد باشیم.

* لازم است وحدتی را که امام مطرح کردند بفهمیم و از آن دفاع کنیم و بدانیم که رمز پیروزی و بقای ما در همین وحدت است، در غیر این صورت گرفتار گروهک های متعصب تکفیری و داعشی خواهیم شد.ان شاء الله خدا کمکمان کند که در این ایام به وظیفه مان آگاه باشیم و ندانسته با فکر دفاع از ولایت به ضرر ولایت قدم برنداریم. هر قدمی که ما در اتحاد مسلمین بر داریم همان خواسته خدا و خواسته پیغمبر است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =