دنیای اقتصاد نوشت: در حالی به روزهای انتهایی ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد.

این در شرایطی است که مدیران فروش دو شرکت خودروساز بزرگ کشور طی یک ماه گذشته بر افزایش قیمت خودرو طبق مصوبه شورای رقابت در پایان ماه مبارک رمضان تاکید کردند. به این ترتیب هر چند تصور می‌شد که اظهارات مدیران فروش ایران خودرو و سایپا مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها، تحرکی در بخش تقاضا ایجاد کند، اما عدم خرید خودرو از سوی متقاضیان، نشان از رکودی پایدار در بازار خودرو دارد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار، همچنان امیدوار به پایان ماه رمضان و به‌دنبال آن رونق بازار هستند، این در شرایطی است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت امید چندانی در این زمینه ندارند و اثر این موضوع را بر فروش شرکت‌های خودروساز می‌دانند که از طریق شرایط فروش اعتباری خودروهای خود را عرضه می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، از آنجا که شرکت‌های خودروساز به مناسبت عید فطر شرایط فروش تسهیلاتی را ارائه کرده‌اند؛ بنابراین عمده حجم تقاضا در بازار خودرو به آن سمت گرایش پیدا خواهد کرد. در این میان اما عامل دیگری که به‌نظر می‌رسد، رونق در بازار خودرو را رقم خواهد زد اتمام ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی است. بر این اساس کارشناسان معتقدند که با فرا رسیدن موج اول سفرهای تابستانی رونق در بازار خودرو کشور جریان خواهد یافت.

عامل موثر دیگر در افزایش تقاضا در بخش خودرو که البته باز هم نصیب شرکت‌های خودروساز خواهد شد، کاهش نرخ سود بانکی و به‌دنبال آن کاهش 3 درصدی نرخ سود تسهیلات است که طی هفته جاری رقم خورد. موضوعی که کارشناسان آن را عامل موثری بر افزایش تقاضا در بازار خودرو می‌دانند و اینکه این دو موضوع جذابیت خرید تسهیلاتی از خودروسازان را افزایش خواهد داد. به اعتقاد کارشناسان از آنجا که شرایط حاکم بر بازار خودرو ایران تغییر کرده و فروش خودرو قدری سخت شده است؛ بنابراین عرضه‌کنندگان مجبورند با شرایط ویژه و ارائه تسهیلات بلندمدت با نرخ سود کم اقدام به فروش محصولات خود کنند که کاهش نرخ سود بانکی و سود تسهیلات در این زمینه اثر بسیاری دارد. با این وجود به باور فعالان بازار در صورتی که زمزمه افزایش قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروساز بعد از پایان ماه رمضان صورت عملی به خود بگیرد، شرایط بازار برهم خواهد خورد و معادلات رونق بازار خودرو نیز از بین خواهند رفت. به‌رغم آنکه شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برخی خودروهای ساخت داخل را اعلام کرده اما خودروسازان با توجه به شرایط بازار تاکنون تغییری در قیمت‌ محصولات خود اعمال نکرده‌اند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت را موجب کاهش مراجعه مشتریان به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز می‌دانند. نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز نیز تمایلی به افزایش قیمت خودرو ندارند؛ زیرا به اعتقاد آنها بازار کشش افزایش قیمت هیچ خودرویی را ندارد. بنابراین در صورتی که خودروسازان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند با ریزش مشتری همراه خواهند بود.

افت‌و‌خیز قیمت‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را تجربه کرده و حال و هوای آن در روزهای آخر ماه رمضان به چه شکل است. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز هم‌اکنون قیمتی برابر 37 میلیون و 200 هزار تومان دارد که نشان‌دهنده ثبات قیمت این خودرو در بازار است. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول در حال حاضر 29 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نشان می‌دهد پژو 405 در مقایسه با هفته گذشته تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است.

دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند. همچنین سمند مدل LX نیز که قیمت آن تغییری نکرده، در حال حاضر 29‌میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به افزایش قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. با این حال، پراید در مدل 111 با افزایش 300 هزار تومانی که طی هفته جاری داشته است در حال حاضر 20 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. فعالان بازار دلیل افزایش قیمت این خودرو در شرایط کنونی را کاهش عرضه این خودرو در بازار عنوان می‌کنند.

نگاهی هم به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 اتومات با کاهش 200 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون 49 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. قیمت‌گذاری این خودرو توسط شورای رقابت آزاد اعلام شده، اما ایران‌خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند فعلا قصد گران کردن آن را ندارند. همچنین تندر-90 مدل E2 پارس خودرو نیز با کاهش 200 هزار تومانی طی هفته جاری، هم‌اکنون 39 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. با این وجود، پارس تندر روزهای با ثباتی را پشت‌سر می‌گذارد و در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی پارس تندر تغییر قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. هم تندر E2 و هم پارس تندر، هر دو مجوز افزایش قیمت 6/ 2 درصدی را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند و به احتمال فراوان، پس از ماه رمضان رسما گران خواهند شد.

ثبات قیمت وارداتی‌ها

آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، بازار خودروهای وارداتی روزهای باثباتی را دنبال می‌کند؛ بنابراین تقاضا در این بازار روند به نسبت مطلوب‌تری نسبت به بازار خودروهای داخلی دارد. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، محصولات هیوندایی تغییر قیمت را تجربه نکرده‌اند، به طوری که سوناتا در حال حاضر 174 میلیون تومان، توسان 166 میلیون و النترا 130 میلیون تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر، از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که اسپورتیج با قیمت 180 میلیون تومان، سراتو با 135 میلیون تومان و اپتیما با 178 میلیون تومان به فروش می‌رسند. محصولات تویوتا نیز روزهای باثباتی را طی می‌کنند؛ به طوری که تویوتا RAV4 در حال حاضر 235 یاریس 111 میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت خودروهای بنز C200 و E250 نیز تغییر خاصی را تجربه نکرده است؛ به نحوی که بنز C200 با قیمت 510 میلیون تومان و E250 هم‌اکنون 560 میلیون تومان معامله می‌شوند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    13 0
    کسانی که ماشین ایرانی میخریدند از سر ناچاری و به خاطر محدودیت بودجه میرفتند سراغ خودرو وطنی الان انقدر وضع بده که حالا حتی بودجه اکثریت قدرت خرید ماشین وطنی هم نداره.
  • علی A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    3 0
    ششماه قبل با ودیعه گذاری یکدستگاه پرشیا خریدم که ایکاش نمیخریدم وتاکنون گیربکس ودیفرانسیل آنرا با مرجعات متعدد بنمایندگیهای متعدد تعویض نموئه ام نمیدانم اینها که اتوموبیل را بامثال من که توانائی خرید اتوموبیل خارجی را ندارم وبیش از دوونیم برابر قیمت جهانی اتوموبیل را به ایرانیها میفروشند از اقتصاد آزاد خبری دارند که اگر قدرت انتخاب داشتم ودرشرائط مساوی امکان ندارد یکدستگاه هم بفروشند