خاتمی: قدردان رییس جمهور و تیم مذاکره کننده هستیم/ «مرگ بر آمریکا» ریشه قرآنی دارد

خطیب جمعه تهران گفت: از رییس جمهوری و تیم مذاکره کننده هسته ای که کار نفس گیری را دنبال کردند، قدردانی می کنیم.

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: این عزیزان با نیت خیر وارد صحنه شدند و کار نفس گیری را دنبال کردند، رزمنده جبهه دیپلماسی هستند و به این عزیزان خدا قوت می گوییم.

وی با اشاره به مواضع رهبر معظم انقلاب و تبیین این مواضع گفت: رهبر معظم انقلاب هم در پاسخی که به نامه رییس جمهوری دادند و هم در خطبه دوم نماز عید فطر، بر یک کلمه تاکید کردند که این متن(توافق هسته ای) با دقت ملاحظه و مسیر قانونی آن طی شود.

خاتمی گفت: این مساله مهمی است، یعنی باید منتظر بمانیم تا مسیر قانونی این متن طی شود که در این رابطه چند نکته وجود دارد، نکته نخست اینکه مساله هسته ای مساله جناحی نیست بلکه مساله ملی و مربوط به همه است. کسانی درصدد استفاده جناحی و باندی از این مساله برنیایندT زیرا نتیجه مطلوب بدست نمی آید. مساله هسته ای مساله ای ملی است همه باید برای موفقیت و به نتیجه رسیدن آن تلاش کنیم. 

عضور هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری همچنین با تاکید بر انصاف در ارزیابی ها، گفت: دلیلی بر بی انصافی وجود ندارد، نقاط قوت و نقاط ضعف را ببینیم، نقاط قوت را دوستانه بگوییم و نقاط ضعف را تذکر دهیم. فضا را برای نقد سازنده باز بگذاریم، از این نقدهای سازنده چه بسا یک راه روشن باز می شود، اگر به هر نقدی تخریب بگوییم، نتیجه این می شود که اهل فکر و نخبگانی که اهل فکر هستند کنار بکشند.
اهم سخنان وي به نقل از ايرنا از اين قرار است:

*اگر با منتقدان دلسوز برخورد تخریبی شد، خفقان خودساخته به وجود می آید. این فضا باید همچنان باز باشد و البته منتقدان باید بصورت سازنده نقد کنند.

*مباحث اگر فصل الخطاب نداشته باشد، منجر به تفرقه می شود، فصل الخطاب نظام جمهوری اسلامی در این عرصه های کلان، مواضع آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب است. 

آمريکا در دنيا فضولي مي کند و حقش است بگوييم «مرگ بر آمريکا»

همچنين ايسنا در گزارشي از خطبه هاي نماز جمعه امروز آورده است:

* ما دروازه کشور را به روی دنیا نبسته و نمی‌بندیم. اگر وزرای کشورهای اروپایی می‌خواهند به ایران بیایند، بیایند اما باید از مواضع خصمانه خود دست بردارند.

* اصل 152 قانون اساسی می‌گوید از پایه‌های روابط بین‌الملل، روابط صلح‌آمیز با دولت‌های غیرمحارب است. پس ارتباط با دولت‌های غیرمحارب متن قانون اساسی است و کاری غیرارزشی نیست. دولت محارب مثل رژیم جعلی صهیونیستی است که نظام ما با آن ارتباط برقرار نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. در رابطه با دولت آمریکا به تعبیر امام (ره) که فرمود: اگر دولت آمریکا آدم شود ما تجدیدنظر می‌کنیم، اما تا الان آدم نشده‌اند. همچنان شیطنتشان ادامه دارد و اگر آن روز شیطان بزرگ بودند الان شیطان بزر‌گتر هستند.

*نمايندگان کشورهاي غربي قربت الی‌الله به ایران نمی‌آیند بلکه دنبال منافعشان هستند. در دوران تحریم فرانسه 3 میلیارد و 261 میلیون یورو از محل صادرات خود ضرر کرده است.

*برخی از وزرای کشورهای غربی که می‌آیند در اینجا هم با کمال پررویی بر مواضعشان اصرار می‌کنند. فابیوس به صراحت مصاحبه کرده و گفته مواضعش درباره اسرائیل همان است. ما از مسئولان‌مان انتظار داریم صریحاً به اینها بگویند که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. تقاضای ما از مسئولین این است که با پشتیبانی این ملت مطلقاً از مواضع خود عقب نشینی نکنند که ان‌شاءالله نخواهند کرد.

*حریم این ملت این است که با دشمنان این ملت دوست نباشید و اینچنین به رژیم صهیونیستی دل و قلوه ندهید.

* رجزي که آمريکا مي خواند و واقعاً نخ‌نما شده این است که اوباما و وزیر امور خارجه آمریکا می‌گویند اگر لازم باشد از طریق زور و با استفاده از گزینه نظامی مسأله را حل و فصل می‌کنیم. اولاً این رجزها که گزینه‌ها روی میز است، دیرینه است و از ‌آغاز خلقت وجود داشته است. جواب رهروان راه حق هم همیشه این بوده که هر کاری می‌خواهید بکنید، ما پای دین‌مان ایستاده‌ایم.

*نکته دیگر این است که ما به استقبال هیچ جنگی نمی‌رویم و جنگ افروزی هم نمی‌کنیم. اگر آمریکایی‌ها هم بخواهند بار دیگر شانس خود را بیازمایند تردید نکنند که رزمنده‌هایشان را با هواپیما می‌آورند اما با تابوت به شهرشان می‌فرستند. در جنگ هوایی هم توجه داشته باشند که ما تا عمق خاک دشمن، دشمن را تعقیب خواهیم کرد.

*{با اشاره به اظهارنظر جان کری درباره شعار مرگ بر آمریکا} کری گفته این شعار نه تنها به مسأله کمک نمی‌کند بلکه احمقانه است. حرف ما این است که این سخن خودش احمقانه است زیرا ریشه این شعار عملکرد خودتان است. کیست که جنایت عربستان در یمن، صهیونیست‌ها و تروریست‌های سوریه را ببیند و دست آ‌مریکا را نبیند؟ در همه جای دنیا دارید فضولی می‌کنید، پس حقتان است که مردم بگویند مرگ بر آمریکا. ثانیاً باید گفت این شعار احساساتی نیست و ریشه قرآنی دارد. خدا دوست ندارد کسی حرف بد را فریاد بزند مگر این‌که مظلوم واقع شده باشد. ملت ایران بیش از 50 سال است که توسط آمریکا مورد ستم واقع شده است و حق این ملت است که باشکوه‌تر از هر زمان بگویند مرگ بر آمریکا. در مورد این‌که می‌گویید این شعار خردورزانه نیست هم باید بگوییم که عین خردورزی است چرا که ما ظلم‌ستیزی را با همین شعار به دنیا صادر کردیم.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    مرگ بر شوروی چطور؟ ریشه نداشت؟
    • بدون نام ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      140 9
      ??? ??? ?? ?????? ????????
    • محسن121 A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      مرگ بر استکبار جهانی آمریکا و طرفداراش
  • آرمان IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    تا جایی که ما میدونیم آمریکا ۲۳۹ ساله که به وجود اومده.چه ربطی به قرآن داره؟ برای خودم متاسفم.
    • وحيد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      تاسف بخور .... خوبه
    • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      حرف درست و منطقی
    • محمد IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      منظورش از ریشه ی قرانی اینه که بیان انزجار از دشمن تو قران اومده...چه ربطی داره به اینکه امریکا کی درست شده..چقدر سطح فکرت پایینه :/
    • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      متاسف باش چون سواد نداری درک کنی روش ومنش انها در قران امده نه اسم دولتخاصی
    • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      پسرجان قران اسم کشورها رو که نمیاره بلکه معیارهایی میاره که مثلا براساس ان گروهی یا شخصی مومن،مستکبر،مشرک و... است اگر یک بارقران را بخوانید میفهمید برای چی آمریکا مستکبر است.این ویژگیها:مغرور و قدرت طلب بودننشنیدن حرف حقپیمان شکنیدروغگو پنداشتن دیگراناغواگری و گمراه کردن مردم و...
    • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      منظور مرگ بر مستکبره که مصداق بارز و امروزی ش آمریکاس
    • فرهاد A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      نگفتند نام آمریکا در قران آمده بلکه قران مفهوم را فرموده خودمان مصداق آنرا پیدا می کنیم. نمی دانید لطفا اظهار نظر نفرمایید. موفق باشید.
    • saja NL ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      منظور از آمریکا نه کشور آمریکا و دولت بلکه تفکر و سبک فکری اینچنین است چه میخواد امروز آمریکا باشد چه گشوری با نام دیگر، برادر کمی عمیق تر تعقل بفرمایید.: شما رو ارجاع میدم به قسمتی از مقدمه متن " سند راهبرد امنيت ملی آمريکا در سال 2015 " که در آنجا اوبا اینگونه بیان میدارد: "هر راهبرد موفقی برای حصول اطمینان از امنیت مردم آمریکا و پیشبرد منافع امنیت ملی کشور باید با این حقیقت غیرقابل انکار شروع شود که آمریکا باید رهبری کند.سوال مطرح هرگز این نبوده است که آیا آمریکا باید رهبری کند یا خیر بلکه سوال مطرح این است که آمریکا چگونه این کار را انجام بدهد. " ما با این دیگاه که خود را کدخدا میداند وهمه رو نوکر خودش مخالفیم برادر.
    • ایرانی الاصل IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      4 30
      پسر خوب برو قرآن بخون تا بهمی
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    ايشون احمد خاتمي هستن،"خاتمي"فرد بزرگوار ديگري بود
  • مهران A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    از معدود خطبه های منصفانه ای بود که در چند سال اخیر در نماز جمعه تهران خوانده شده
    • وحيد ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      شايد الان كمي بصيرت پيدا كردين!
  • بی نام EU ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    تا كي مي خواهيد قران را تفسير به راي بكنيد ان روايت مربوط به كساني كه قران را تفسير به راي مي كنند را و عقوبتش را مي دانيد
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    223 6
    خوش خلقی نیمی از ایمان است .
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    278 5
    لطفا تو تیتر اسم کوچیک رو هم بنویسید..
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    169 7
    با همین سیاست که این همه پیشرفت کردیم
  • حمید نمین A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    219 8
    همه ی ما به نوعی قرآن را به نفع خودمون تفسیر می کنیم ، مرگ بر آمریکا نه باعث مرگ آمریکا می شود و نه باعث ارتقای سطح ما در جهان ، به جای شعار عمل کنیم و اگر مرگ آمریکا را می خواهید به آمریکا حمله کنید و اگر هم طالب جنگ نیستید مرگ کسی را نخواهید
  • حسن A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    254 8
    آیا پیامبر هم مردم را به دادن این شعارها تشویق میکرد تا مرگ بر یک کشور بگن.
  • كيومرث IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    249 6
    فقط ما خوبيم. فقط ما و كساني كه با ما هستند. هركس با منافع ما همسو باشد، خوب است و هركس نباشد، مرگ بر او.
  • افشين A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    167 7
    در قران همچين چيزي نيست ونيامده ومعنايي ندارد علما كجايندبراي اين
  • کاظم IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    225 7
    تاجایی که من شنیدن در قران وسفارش پیغمبر وامامان بزگوار فوش وتهمت کار درستی نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    212 5
    می‌شه کم بهانه دست جنگ طلبان آمریکا بدین. حالا که فعلا دارن تمام تلاششونو می‌کنن معامله با ایران به هم بخوره و جنگ راه بندازن. شما هم با این حرفاتون بهشون خوراک تبلیغاتی بدین واقعاً که
  • محمد A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    219 5
    تفسیر آقای احمد خاتمی از قرآن را منتشر کنید . به خدا حیف است .
  • بی نام DE ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    201 7
    چرا اون موقع که قرآن گفت مرگ بر آمریکا، نرفتید قاره آمریکا رو کشف کنید؟ وگرنه ما الان به آمریکا ییلاق و قشلاق می کردیم...
  • صالح A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    7 106
    در قرآن و روایات گفته مبارزه با ظالم و مستکبر. مرگ بر آمریکا گفتن مصداق مبارزه است و آمریکا هم مصداق ظالم و مستکبر.مرگ بر آمریکا گفتن به دو صورت مصداق مبارزه با آمریکا یکی اینکه تجمع و شعار علیه دولت یا گروه یا فردی در جهان امروز یکی از ابزارهای جنگ تبلیغاتی و روانی است.و دیگری اینکه این شعارها موجب تقویت روحیه دفاع و تهاجم در برابر دشمن می شود و از باب مقدمه واجب واجب است. چون حفظ روحیه دفاع و تقویت روحیه تهاجم ظالم را از واکنش مظلومان می ترساند و وادار به محافظه کاری بیشتر می کند.
  • امانت A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    116 6
    فعلا که توی همه شاخص های رفاه امنیتی صنعتی اقتصادی تسلیحاتی .... این امریکا سرامد همه دنیاست
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    152 7
    دیالوگ به یاد ماندنی فیلم نجات سرباز رایان : « اگه خدا با ماست پس کی با اوناست؟
  • ناشناس A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 1
    من تا حالا چندین بار نظرمو نوشتم شماها تا حالا انها را ثبت نکردین تا ملت نظر همه را بدونند شماها هم مثل صدا و سیما همه از یک کاروان هستین هرکجا به شما منفعت داشته باشد هستین ....اهالی کوفه