۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳

مهر نوشت:

نخستین اجرای ارکستر فرهنگی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی دوشنبه شب 29 دی‌ماه با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور برگزار شد.در ابتدای این مراسم که با تلاوت قرآن مجید توسط قاری بین المللی کریم منصوری و اجرای زنده سرود ملی کشورمان همراه بود، محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی به نمایندگی از سوی هنرمندان موسیقی آغاز فعالیت ارکستر فرهنگی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی را تبریک گفت و افزود: دوست ندارم زیاد صحبت کنم چرا که من هم مثل شما منتظرم هر چه زودتر برنامه را بشنوم.

یکی از مهم ترین رخدادهای هنری ایران

مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران هم افتتاح ارکستر فرهنگی شهر تهران را گامی در جهت اعتلای هنر موسیقی در کشورمان ارزیابی کرد و گفت: بسیار مفتخرم که در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، افتتاح رسمی ارکستر فرهنگی شهر تهران را در حضور شما بزرگواران اعلام کنم. افتتاح این ارکستر که می کوشد در کنار ارائه داشته های فرهنگی ایران اسلامی تعاملی جدی با دنیای هنر برقرار کند و چهره درست و مخدوش نشده ملت ایران را به جهانیان بشناساند اگر مهم ترین رخداد هنری ایران در سال جاری نباشد، قطعا یکی از مهمترین آن ها است.

سرسنگی ادامه داد: در قرآن کریم، آخرین کتاب آسمانی در آخرین دین توحیدی، بیش از 300 آیه درباره اندیشیدن آمده است که پرداختن به آن ها فرصتی جداگانه و مفصل می خواهد. در این کتاب مقدس بارها اندیشیدن و فعل تفکر مورد سؤال و توجه قرار گرفته است: افلا تتفکرون؟ علاوه بر آیات قرآنی، احادیث و جملات بسیاری از بزرگان دین اسلام را می توان یافت، که با تأکید بر اندیشیدن و لزوم آن برای انسان سخن گفته اند. پیامبر اسلام (ص) می فرماید: «و برای هر چیز مرکبی است و مرکب راهوار انسان عقل است و برای هر چیز هدفی است و هدف عبادت عقل است.

سرسنگی تصریح کرد : امشب در کنار شنیدن نوای موسیقی ارکستر فیلهارمونیک و کمی فاصله گرفتن از آن چیزی که در این سالیان به نام موسیقی جان و روحمان را خلیده است، از ارکستر و سازهای آن و نوازندگان آن، می توان درس هایی نیز گرفت. تماشای ارکستر به یادمان می آورد که می شود صداهای مختلف را شنید، اما نشان از آشفتگی ندید. تماشای ارکستر تذکرمان می دهد که می توان در کنار هم، با سازهای مختلف نشست، اما در نهایت یک نوای هماهنگ و زیبا را پدید آورد. تماشای ارکستر یادآوری می کند، در عین کثرت، رسیدن به وحدت محال نیست. تماشای ارکستر می فهماند که گفتگو تنها در چند صدایی معنا پیدا می کند

شهیدان خدایی بیژن کامکار در کنار موسیقی بتهون

 بعد از صحبت‌های سرسنگی نوبت به اجرای بخش اصلی برنامه توسط ارکستر فرهنگی شهر تهران رسید که با وجود وضعیت جسمانی نادر مشایخی نشان دهنده آغازی خوب برای یک ارکستر نیمه خصوصی موسیقایی بود که بعد از سالها ورود این هنرمند به صحنه اجرایی موسیقایی را خوش آمد گفت.

«شهیدان خدایی» به خوانندگی بیژن کامکار، «پایکوبی دلاوران» از ُپروکُوفیِف، «سوئیت جز/ والس 2» اثر شوستا کوویچ، «مارش مراسم ترکی» اثر ژان باتیست لولی، «پیش درآمد اصفهان» اثر مرتضی نی داود، موسیقی نواحی مغولستان و «برادران» اثر آرووُ پرت قطعه هایی بودند که در بخش اول کنسرت اجرا شدند.

در بخش دوم نیز که بعد از یک استراحت بیست دقیقه ای و با ترک سالن از سوی عده ای از مسوولان و هنرمندان همراه بود «والس تریست» اثر یان سیبلیوس، «اربار مدیش»، «کانتات فاب 78»، «کانتات فاب 27» و « کانتات فاب 12» اثر یوهان سباستین باخ و « اوتور کریولان، اپوس 62» اثر بتهوون برای علاقه مندان اجرا شد که این بخش نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت این در حالی است که در بخش پایانی نیز قطعه «سوئیت جز/ والس 2 » اثر شوستا کوویچ مجددا برای تماشاگران اجرا شد. البته در خبرها و حتی بروشور از عبدالحسین مختاباد به عنوان یکی از سولیست ها یاد شده بود که وی در این کنسرت بدون توضیح قبلی حضوری نداشت.

نخستین کنسرت فیلهارمونیک فرهنگی شهر تهران

نادر مشایخی بعد از پایان این دو بخش هم در حالی که از بازگشت خود روی صحنه رهبری ارکستر بسیار خوشحال به نظر می رسید از گروه کر ارکستر خود تشکر کرد و گفت: گروه کری که امشب در کنار ارکستر حضور داشتند یکی از بهترین گروه‌های کری بودند که تاکنون در کشورمان دیده ام.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =