تسنیم نوشت: شمار سناتورهای حامی توافق هسته‌ای ایران با پیوستن سناتور ایالت کلرادو به ۳۸ نفر رسید.

 سناتور «مایکل بِنِت» از ایالت کلرادو علنا حمایت خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام خواهد کرد تا رئیس جمهور آمریکا تا حال حاضر پشتیبانی 38 سناتور هم‌حزبی خود در مجلس سنا را داشته باشد.

روز گذشته (پنج‌شنبه) سه سناتور دیگر اعلام کردند که از برجام حمایت خواهند کرد و مجموع حامیان را در سنا به عدد 37 رساندند. این سه سناتور عبارتند از هایدی هیتکامپ (دموکرات از داکوتای شمالی)، مار وارنر (دموکرات از ویرجینیا)، کوری بوکر (دموکرات از نیوجرسی).
اما چهارشنبه پیش روز بزرگی برای حامیان برنامه جامع اقدام مشترک در آمریکا بود. در این روز آراء کافی برای وتوی رئیس‌جمهور باراک اوباما در صورتی که جمهوری‌خواهان سعی کنند برجام را رد کنند، جمع شد.

چهارشنبه پیش، سناتور باربارا میکولسکی، دموکراتی از ایالت مریلند، اعلام کرد که از تفاهم هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 حمایت خواهد کرد. با حمایت وی، 34 رأی در حمایت از برجام در سنا جمع شد.
اوباما وعده داده در صورتی که جمهوری‌خواهان به "قطعنامه عدم پذیرش" برجام رأی دهند آن را وتو خواهد کرد. مخالفین به 67 رأی (دوسوم) آراء نیاز خواهند داشت تا وتوی وی را خنثی کنند. با اعلام حمایت میکولسکی تعداد حامی‌ها به 34 نفر رسید و بدین ترتیب مخالفین عملا توان وتوی وتوی رئیس‌جمهور را نخواهند داشت.

اما هنوز کار حامیان برجام پایان نیافته است. اکنون که دموکرت‌های کنگره ظاهرا از رأی کافی برای حفظ وتوی رئیس‌جمهور اوباما، در صورت رد برجام در سنا، برخوردار شده‌اند، مباحث جدیدی درگرفته تا با کسب حمایت اکثریت دموکرات‌ها اصلا رأی‌گیری درباره برجام متوقف شود تا نیازی به وتوی اوباما نباشد. فیلی‌باستر حربه این سناتورها برای جلوگیری از رأی‌گیری درباره "قطعنامه عدم پذیرش" برجام است. در پایان دوره 60 روزه مهلت بررسی برجام در صورتی که سنا نتواند درباره برجام رأی‌گیری کند، دیگر توان رد کردن آن را نخواهد داشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمال به غرب A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    2 0
    فیلی باستر یه باگ قانونیه که زیاد جالب نیست و به نظرم جمهوری خواهها بیشتر دلشون میخواد که دموکراتها فیلی باستر کنن و موافقتنانه کم ارزش بشه و اینطوری بتونن در آینده به توافقنامه حمله کنن در حالی که هنوز چندتا دموکرات دیگه هستن که احتمالا از توافقنامه حمایت میکنن و دیگه نه نیازی به فیلی باستر خواهد بود و نه نیازی به وتوی دوست عزیزمون اوباما
  • بدون نام ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    2 0
    خدا با ملته هر چند بعضيا نخوان.
  • بدون نام ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    4 0
    اگر دلواپسا بخوان برجامو رد كنند روحاني مي تونه وتو كنه
    • بدون نام ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
      0 0
      اين جمله سوالي هست.