به مناسبت 9 آبان سالگرد حماسه کوی ذوالفقاری آبادان مراسمی خودجوش در بهشت زهرای تهران و بر سر مزار شهید دریاقلی سورانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این عملیات منجر به شکست دشمن بعثی در نفوذ به این شهر در سال 1359 شد. به همین دلیل مراسمی به یاد این واقعه برگزار شد.
مراسمی که در آن دومین تندیس برنزی این شهید  از طرف مردم شهر آبادان به خانواده مرحوم ایت الله جمی ( ره ) امام جمعه فقید زمان جنگ آبادان اهدا گردید.

  کمیته مردمی انتخاب ، دلیل اهدای تندیس  به مرحوم ایت الله جمی (ره ) را  به  نوعی یادآوری و تشکر مردم آبادان  از خدمات  امام جمعه شهرشان دانست. جایزه ای که به پاس  تمامی زحمات او در طی دوران های مختلف بخصوص زمان محاصره یک ساله شهر و نقشش در تهییج کلیه نیروها  برای مقابله با ورود شبانه دشمن به کوی ذوالفقاری  اهدا شد .

 در همین مراسم همچنین از سه دلاورمرد این عملیات سعید سیاح طاهری ، مکی یازع ،ملاصالح قاری و مجاهد عراقی، سعد ادهم  و نیز محسن کاظمی مولف کتاب خاطرات روزنوشت ایت الله جمی  در یک سال اولیه جنگ با نام «نوشتم تا ماند»  نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

سخنرانان این مراسم خودجوش و مردمی ،  محسن مومنی (ریاست حوزه هنری )حجت الاسلام ابراهیمی ( امام جمعه ابادان ) مجتبی رحماندوست ( نماینده مجلس) عبدالحسن مقتدایی (استاندار خوزستان) و احمد جمی بودند که با ذکر خاطراتی کوتاه و دلنشین  از آن مرحوم به یادآوری  نقش عظیمش در دادن روحیه به نیروهای در محاصره مانده شهر آبادان  پرداختند .

در ادامه محسن کاظمی نویسنده کتاب «نوشتم تا بماند» استثنایی بودن این کتاب را اصرار عجیب آن مرحوم در آن وضعیت سقوط شهر بر نگارش ریز به ریز وقایع روزانه دانست .

در این مراسم هنرمندانی همچون  حسین ترابی ، حمید فرخ نژاد ، محمدعلی باشه اهنگر ، کوروش سلیمانی ، علی صالحی ، مجید شتی  ، مهرزاد ارشدی ، سرکار خانم معصومه آباد نویسنده کتاب « من زنده ام» ، محمد حسین قدمی خالق برنامه  شب خاطره حوزه هنری و نیزمهندس محمدرضا جعفری جلوه ، ریاست بنیاد سینمایی فارابی و حجت الاسلام دهدشتی ، حسین دهدشتی نماینده مردم ابادان در مجلس شورا  ، محسن یزدی مسول واحد فیلم  مستند  حوزه ؛ محمدرضا شرف الدین ، مسئول انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس ، دکترخسرو نشان ، مشاور فرهنگی استاندار خوزستان، وحبیب احمدزاده  نویسنده حضور داشتند که همگی   با حضور بر مزار شهید دریاقلی سورانی وبا  قرائت فاتحه  بصورت نمادین در واقع  یاد و خاطره تمامی شهیدان عملیات 9 آبان کوی ذوالفقاری را  گرامی داشتند.

 در انتهای این مراسم نیز اعلام شد که با هماهنگی با خانواده مرحوم ایت الله جمی هدیه مادی در نظر گرفته شده همراه  تندیس ،صرف اهدا کتاب « نوشتم تا بماند»  ایت الله جمی به مدارس آبادان و حومه  و برگزاری مسابقه کتابخوانی خواهد گردید.

 شهید دریاقلی سورانی مردی بود  که با اطلاع رسانی به موقع در شب 9 ابان سال 1359  به نیروهای مردمی و سپاه آبادان   و در واقع با عدم سقوط  این شهر به نوعی مسیر تاریخ جنگ را عوض نمود و  خود پس از شهادت ،در قطعه عمومی 34  ردیف 92بهشت زهرا بصورت غریبانه و گمنام دفن گردید و هم اکنون پس از قریب سی و پنج سال  داستان این حماسه واقعی  در درس فارسی سال ششم دبستان برای فرزندان این آب و خاک آموزش داده میشود.

تندیس این شهید براساس نسخه مجسمه نصب شده در کوی ذوالفقاری آبادان توسط ناصر شیخ الحکما ساخته شده و هرساله از طرف مردم آبادان به کسانی که در حفظ و اعتلای این شهر کوشیده باشند اهدا می شود. سال گذشته نیز در اولین دوره به قهرمان سرافراز ارتش امیر منوچهر  کهتری از لشکر 77 خراسان اهدا گردید.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    217 8
    ای آبادان بزرگ وقهرما ن: چقدر این روزها غریبه ای که برای قهرماننانت فرسنگ ها دور مراسم تجلیل بر پا می کنند. درود بر شرف دریا قلی و دریاقلی هایی که با خون خود پرچم ایران را بر قله های مردانگی بر افراشتن............
    • بی نام RO ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      16 0
      برای عین العرب که هیچ ربطی به ما نداره فقط مثبت می دین و افاذه محبت می کنین برا آبادان رو بر می گردونین نمک نشناسا
  • ایرانی A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    23 0
    یاد همه شهیدان آن دوران گرامی باد
  • ایلیا A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    15 0
    درودبرچه‌‌های آبادان برزیل ایران. خدا میدونه چقدر صاف وصمیمی و مهربون و با شرف هستند.