سخنگوی قوه قضاییه در جلسه امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی از جمله بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی، حکم اعدام یک روحانی در قم و سایر پرونده های داغ دادگاه ها توضیح داد.

امیدسلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای ترجیح داد در جلسه هفتاد و ششم خبری خود، مستقیما سراغ سئوالات خبرنگارها برود و از ابتدا پرسشها را پاسخ دهد.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و ششم نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا در ادامه می آید؛

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

چرا با شایعه سازان  بر علیه امنیت روانی جامعه اقدام نمی شود؟ چرا با شایعاتی که باعث بروز مشکل از جمله در موسسات اعتباری مانند موسسه اعتباری میزان در مشهد پخش شده یا مسایلی که شرکتهایی مانند پدیده دچار شده اند و امنیت سرمایه گذاری در جامعه را به هم زده اند برخورد نمی شود؟

خبرآنلاین

سه عرض در این باره دارم؛ یکی این که خانواده ها و سرمایه گذاران پولشان را دست کسانی بدهند و حواسشان جمع باشد. دوم کسانی که سرمایه مردم را می پذیرند توصیه می کنیم در حد توان و وسعشان، این دایره کار را گسترده کنند اگر می دانند قدرت ندارند برای پرداخت سرمایه ها، بی جهت جذب سرمایه نکنند. سوم هم دستگاه های نظارتی که می خواهند موسسه های اعتباری در هنگام افتتاح را مجوز بدهد، رسیدگی کنند و اگر امکان رسیدگی ندارند، مجوز ندهند. ما حاضریم به بانک مرکزی و دستگاه ها کمک کنیم که وضعیت تعاونی های اعتباری و موسسات پولی را با کمک بانک مرکزی ساماندهی کنیم. در آخر هم می گوییم این شایعات، خلاف و گناه است، قابل تعقیب است و بی جهت هر روز نیاییم خودمان یک شایعه درست کنیم و مردم را بترسانیم و ناامید کنیم. درباره مسئله مشهد نیز دستگاه قضایی در جهت پیشگیری از جرم و منافع مردم، جلوی تبلیغات و کار دفاتر دلالها را گرفت و گفته شد در حد توان پروژه پیش رود و کسی هم بازداشت نشد تا کار مردم نخوابد. در معاون پیشگیری هم آقای الفت وارد شده اند و از استادان دانشگاه، کارشناسان و همه از جمله بانکها، سازمان مالیاتی و اتاق بازرگانی استفاده می کنند تا ثبات اقتصادی را بالا ببرند و مردم مطمئن شوند و تخلفات صورت نگیرد و مردم هم کمک کنند. از افراد مسئول این انتظار را داریم که اگر سخنی برای اثبات خلاف دارند، به دستگاه های ذیربط گزارش دهند و به رسانه ها نکشانند که ضرر آن بیشتر است.

درباره بازداشت یکی از روحانیون قم که محکوم به اعدام شده توضیح دهید؟

خبرآنلاین

درباره این موضوع نیز این پرونده، در برخی از سایتها و در برخی محافل مطالب مخحتلفی شنیده ایم که بسیاری از آنها صحیح نیست. هیچ حکم قطعی صادر نشده و پرونده نیز در دادسرای ویؤژه روحانیت مطرح است و به طور طبیعی حکم قطعی نشده و نه آنها و نه من که جزء آن مجموعه نیستم از بیان نمی کنم. به هر تقدیر هنوز حکم قطعی بیان نشده که بشود جزئیات را بیان کرد.

تعیین دیه سال 94 چه تغییراتی خواهد کرد؟

شبکه خبر

مکانیزمی که برای مشخص کردن دیه برای هر سال است، یکی هم قیمت بازار و سوقیه دیه است. لذا در این خصوص قوه قضاییه، با هماهنگی وزارت دادگستری و سایر دستگاه ها قیمت را تعیین و اعلام می کند. منتظر باشید

چطور با تخلفات برخی رسانه ها درباره انتشار تصاویر سیدمحمدخاتمی برخورد می کنید؟

نسیم آنلاین

دستوری که مقام قضایی و دادستان صادر می کند به قوت خود باقی است تا زمان لغو یا تغییر آن. دستور دادستان تهران نیز کماکان به قوت خود باقی است و اگر مواردی که متذکر شده اند، تخلف شود، برخورد می شود. لکن برخی موضوعات را برداشت مختلف می کنند و برخی خبرگزاریها و رسانه های دیجیتال مطلبی را منعکس کردند، دادستان برخورد کرد و در برخی موارد توقیف شد. آنها توضیح دادند و تعهد دادند تکرار نشود و رفع توقیف شدند. تا زمانی که دستور به قوت خود باقی است، همه رعایت کنند.

یکی از معاونان پزشکی اعلام کرده 24 مرکز این سازمان امسال تعطیل شده. چه اقدامی در این باره می کنید؟

مهر

این در جلسه مسئولان قضایی بحث شده و در پیشنهاد لایحه ای که به مجلس رفته، این مورد هم اصرار و پافشاری شده و با توجه به ماموریتهای ذیربط، نیاز به بودجه کافی وجود دارد و امروز پزشکی قانونی وظایف خود را با سختی انجام می دهند و موجب طول کشیدن پرونده های مردم می شود. قرار شد در حد توان و امکانات به این سازمان کمک شود. امیدواریم مجلس هم عنایت به این مسئله داشته باشد که ماموریت سازمان زمین نماند و پرداخت حق الزحمه پزشکان این سازمان نیز با مشکل مواجه نشود. برخی از افراد حق الزحمه بیشتری در طرح سلامت می گیرند و پزشکی قانونی نمی تواند حق الزحمه را به خوبی بپردازد، لکن در قوه در این موضوع صحبت شده تا گشایشی شود.

سرنوشت شرکت بیمه توسعه و زندان شدن 33 متهم به کجا رسید؟

حزب الله

این پرونده در دولت، ستاد مبارزه با مفساد اقتصادی و دادگستری تهران مطرح است. بازپرس در حال رسیدگی است و هیات حسابرسی در حال بررسی پرونده است. شورای عالی بیمه نیز در این باره تصمیماتی گرفته و هیات عمومی بیمه مرکزی نیز تصمیماتی دارند. مقرر شد بر اساس این دو مصوبه، فعلا بیمه ایران متکفل و عهده دار مسئولیتهای بیمه توسعه است. برخی نیز که حکمشان ابلاغ شده، برای دادستان تهران، نوشته شده که این متهمان یا زندان نروند یا به نحوی آزاد شوند تا بیمه ایران هم که متکفل بیمه توسعه شده، مسایل را رفع کند. مسئول ذیربط بیمه توسعه هم بازداشت است و همکاری هم می کند و گفته کل اموال من در رهن بیمه ایران قرار گیرد و تعهدات انجام شود.

درباره چهارشنبه سوری قوه قضاییه چه برنامه ای دارد؟

روزنامه نسل فردا

توصیه به مردم و خانواده ها داریم که در این شادی، اتفاق تلخی برای خودشان یا دیگران نیفتد. در برخی از سالها شاهد بودیم که چه خسارتهای سنگینی در این رابطه به خانواده ها وارد شد. برخی ناقص العضو شدند و برخی جانشان را از دست داد یا خسارات مالی دیدند. خواهش می کنیم مردم رعایت کنند و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه با هماهنگی پلیس تلاش می کنند تا اگر کسی نخواهد به آرامش جامعه و قانون تمکین کند، برخورد می کنند. به افرادی هم که برای منفعت جویی آرامش مردم را به هم می زنند، هشدار می دهم برخورد می کنیم.

چرا محمدرضا رحیمی یک ششم زندانی خود را نگذرانده و به مرخصی آمد؟

آنا

برای آزادی مشروط هنوز زود است و باید مدتی در زندان بماند تا زمینه طرحش هم پیش بیاید. آیین نامه سازمان زندانها نیز شامل همه زندانی ها می شود. همسر ایشان به دادستان تهران اعلام کرده و پزشک نیز تایید کرده در بیمارستان بوده و بیماری سخت داشته اند و پزشک تشخیص داده اگر شوهرش ایشان را ببیند، در روحیه او موثر است و بر اساس درخواست کتبی او و نظریه پزشک؛، دادستان تهران به او مرخصی موقت داده است. هر کس که بخواهد از زندان برود بیرون، تضمین لازم را می گیرند و اینکه تضمین چگونه

چرا دادستانی کنسرت آقای قربانی در خراسان را لغو کرد؟

برنا

مرجع قضایی وقتی یک دستوری صادر کرد، این دستور اگر چنانچه کسی ایراد و اشکال داشت، بر اساس همان مکانیزمی که در قانون پیش بینی شده، اعلام کند. حوزه های مختلف از جمله دادستانی کل و ریاست به اشکالات این دستورات قضایی رسیدگی می کند. اگر این دستور اشکال ندارد، باید اجرا شود و تا زمانی که به قوت خود باقی است، باید این دستور اجرا شود.

برای جلوگیری از فرار 250 میلیاردتومانی مالیاتی در کشور چه می کنید؟

اطلاعات

سازو کار اصلی را دولت تعیین می کند و طبق قانون، این کار جرم است و اگر کسی با حسابسازی و پنهان کاری، مالیات ندهد؛، جرم است. مطلب این است که آیا ساز و کار لازم در دولت پیش بینی شده که مالیات دهنده ها شناسایی شوند؟ این کار قوه قضاییه نیست. رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرده بسیاری از اطلاعات پرونده های مالیاتی واقعی نیست. چه کسی باید بررسی کند؟  طبیعی است دولت باید این کار را انجام دهد.  اگر گزارشی از دولت درباره فرار مالیاتی به قوه قضاییه برسد، ما برخورد می کنیم چون یکی از درآمدهای مهم هر دولت و کشوری، مالیات است و این صحیح نیست که از کارمندان تا ریال آخر مالیات بردارند و همه اول مالیات را بدهند و حتی کسبه و افراد جزء بپردازند ولی کسانی که مالیات عمده را باید بدهند، فرار مالیاتی داشته باشند. این قطعا قابل قبول نیست و آماده ایم هر کمکی در این زمینه به دولت کنیم. حاضریم مجتمع یا قاضی ویژه بگذاریم تا حقوق عامه مردم را تامین کنیم. ولی سازمان مالیاتی باید پیشقدم شود.

درباره محکومیت آقای سیاسی چه شد؟

شبستان

درباره این پرونده، کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته و هنوز هم حکم صادر نشده.

آیا حکم پرونده مهدی هاشمی تا پایان سال 93 صادر می شود؟

ایسنا

بله، انشاالله صادر می شود مگر اینکه مشکل خاصی که قابل پیش بینی نیست به وجود بیاید، ولی طبیعتا با ارائه لایحه دفاعیه تکمیلی، قبل از پایان سال این حکم صادر می شود.

نظر شما درباره آقای یونسی که گفته بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در زندانها و محاکم وجود دارد، چیست؟

تسنیم

این که یک مقام رسمی بخواهد حرف بدون ارائه اسناد و مدارک آن هم به مرجع ذی صلاح اعلام نکند، خلاف است و در برخی موارد قابل تعقیب و پیگیری قضایی است. ایشان اگر اسناد و مدارک دارد، باید ارائه کند. ایشان سیستم اطلاعاتی، انتظامی و قضایی را می شناسند. اگر اسنادی که ارائه نشده و دستگاه ذی صلاح اعلام نکرده، قابل پیشگیری است.

چرا محکومیتهای قضایی آقای جعفر پناهی اجرا نشد؟

دانشجو

این که برخی از افراد به تعهداتشان رعایت نمی کنند، این سئوال ما هم هست. برخی مرتکب جرم می شود و اگر ارفاق بشود، بعد ممکن است مجددا مرتکب جرم شود. اگر کسی به او جایزه داده، باید دید چه کسی جایزه می دهد و برای چه می دهد. برخی دستگاه ها و افراد در خارج از کشور برای کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فیلم بسازند، از روی عداوت و کینه می دهند نه برای ارزش کار. هدیه می دهند که این موارد و مصادیق را می بینیم. یک فرد مجرم مجددا تکرار جرم می کند و اگر دستگیر شود، مجازات سنگینتری در پیش دارد.

دستگیری برخی افراد درباره منابع طبیعی، سیگارهای مارلبرو و همراه اول چه شد؟

فارس

در خصوص این موارد پرونده هایی تشکیل شده و برخی تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت هستند. در منابع طبیعی 8 نفر بازداشت شده بودند. مسایل مالی و تخلفات زمین خواری برخی از مدیران و کارکنان آن دستگاه داشتند. درباره سیگار مارلبرو هم 2 نفر بازداشت شدند و واسطه بودند و جعل کردند. درباره تلفن همراه نیز وزارت اطلاعات وارد شده بود و مشخص شد اطلاعات محرمانه در اختیار کسانی که صلاحیت ندارند، قرار گرفته بود و چند نفر بازداشت شدند و 3 نفر بازداشت شدند.

پرونده زمین های محدوده شهرک زیتون چه شد؟ چرا قاضی حکم تخریب داده ولی دیوان عدالت اداری حکم به ساخت و ساز داده؟

باشگاه

در خصوص برخی مجوزهای صادر شده، از دستگاه های غیر مسئول صادر می شود. فرض کنید یک دهیاری یا شورای شهر مجوزی برای احداث بنا می دهد. اقدام به احداث که می شود، دستگاه ذیربط شکایت می کند. برخی مجوزها هم باطل می شود. برخی موارد هم تطبیق مجوز تفاوت می کند و افراد در عمل از محدوده مجوز تجاوز می کنند. در این بحثها نمی شود جواب کلی داد. باید گفت کدام ساختمان و چه مجوزی در این بحث وارد شده است. اگر قاضی دستور تخریب داده، می شود اعتراض کرد و حتی اعاده دادرسی می شود. اینطور نیست که بلافاصله، دستور تخریب اجرا شود. حتما نظر قاضی خلاف دیوان عدالت اداری نداده.

وزیر کشور درباره صرف مبالغ حاصل از مواد مخدر و پولهای کثیف در انتخابات هشدار داده، نظر قوه قضاییه در این باره چیست؟

ایلنا

درباره پول کثیف قانونی داریم و کارگروه وزارت اقتصاد و دارایی وظیفه ردیابی این پولها را دارند و اگر مواردی را رسیدند گزارش می کنند. اما درباره پولهایی که زمینه تبلیغات انتخاباتی صرف می شود، قانونی درباره سیاستهای کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت در حال طرح است که درباره وجوه صرف شده در انتخابات نیز تکلیف روشن می شود. الان در خصوص هر انتخاباتی، شایبه هایی وجود دارد که امیدواریم با قانون جامع رسیدگی شود.

پرونده بابک زنجانی چه شد؟

ایرنا

ایشان حتما دادگاه می رود. قرار مجرمیت صادر شده و هنوز دادگاه نرفته. دادستان درباره قرار مجرمیت نظر به نقص داده و بازپرس در حال رفع نقص است.

محدود کردن شبکه های اجتماعی چه شد؟

خبر رادیو

ما مدتها پیش از اوایل امسال گفتیم شبکه های اجتماعی باید مردم استفاده کنند ولی موارد مجرمانه هم پالایش شود. اگر جرمی رخ دهد، قوه قضاییه وظیفه رسیدگی دارد. این موضوع چند بار رفت و آمد کرده بین قوه و وزارت ارتباطات و آنها توضیح دادند این کار را با تمهید مقدمات می کنیم. درخواست داشتند ما بخشی از پالایش هوشمند را انجام دادیم و زیرساختها را هم تقویت می کنیم تا موارد  مجرمانه حذف شود.

چرا ناجا به وضعیت معتادان متجاهر رسیدگی نمی کند؟

طوفان

اصلاحات قانون مواد مخدر در سال 89 گفت که صرف اعتیاد، جرم نیست. یک معتاد اگر صرفا معتاد باشد، باید درمان شود مگر اینکه کسانی تجاهر می کنند یا مواد هم بفروشند. این جداست. دولت، وزارت بهداشت موظف به تدارک مراکزی برای درمان کسانی شدند که صرفا معتادند. معمولا کسانی که معتادند و جرم دیگری هم دارند، تحت تعقیب قرار می گیرد.

وضعیت بدهکار وام 6500 میلیارد تومانی چه شد؟

میزان

این را رئیس قوه نفرمودند که بدون وثیقه بوده، بلکه بدون وثیقه کافی بوده. برای این فرد در هفته های اخیر تشکیل پرونده شده و جزء اسامی بانک مرکزی هم بود ولی مبلغ اعلامی بانک مرکزی کمتر از میزانی بود که این فرد در دادستانی واقعا مشخص شد بدهکار است. کل این مبلغ، همه وام نیست، بلکه وام و دیرکردی است که روی آن آمده. یکی از مسئولان بانکها گفت این مبلغ اینقدر نیست، بلکه از سالیان گذشته است. این چیزی را حل نمی کند. چرا از 10 سال پیش اقدام نکردید؟ اگر وثیقه داشتید یا اقدام می کردید، کار به اینجا نمی رسید. تقاضا داریم از بانک مرکزی و دولت که تکالیف خود را انجام دهند و نخواهند همه موضوعات را دستگاه قضایی وارد شود. مشتری مقصر است یا بانک؟ می گوییم تقصیر بانک بیش از مشتری است. اگر تسهیلاتی بدون وثیقه کافی گرفته شده و در زمان مقرر اقدام به وصول نشده، یا تقلب شده، بانک بیش از مشتری مقصر است و بانک مرکزی و مدیرعاملان بانکها باید رسیدگی کنند. در بانکهایی که مشتری بد حساب دارند، چرا رسیدگی نمی کنند؟ این مدیرعامل را از بانک برمی دارند در بانک دیگری می گذارند. این پرونده نیز باید رسیدگی شود.

سرنوشت پرونده چند میلیونی ارزهای بانک مرکزی چه شد؟

جهان صنعت

ابتدا تصور می شد این امر قاچاق است. بعد مشخص شد با هماهنگی بانک مرکزی نبود و موضوع قاچاق منتفی شد و پرونده بسته شد.

برنامه قوه برای رفع موانع تولید چیست؟

حمایت

قوه قضاییه از فعالان اقتصادی سالم حمایت می کند. دادستان کل کشور اعلام کرده و بنده هم اعلام می کنم کسانی که فعالیت صحیح اقتصادی داشته باشند در مسایل بانک، مالیات، صادرات، واردات و به خصوص در امر تولید داخلی، کمک می کنیم و اگر مشکلاتی در دستگاه های مختلف دارند، ما در حد توان کمک می کنیم.

وزیر کشور گفته 20 هزار میلیارد تومان پول کثیف مواد مخدر وارد اقتصاد کشور شده، چه اطلاعی در این باره درید؟

فرهیختگان

در این باره اطلاعی ندارم و وزیر کشور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر است و اطلاعی از اسناد گفته های ایشان ندارم.

وکیل آقای مهدی هاشمی گفته او قطعا تبرئه می شود. ادعای او صحیح است؟

جوان

وکلا پول می گیرند همین حرفها را بزنند. بعد هم تا زمانی که حکمی صادر نشود، هر کسی هر چیزی می گوید گمانه زنی است. قاضی پرونده فقط می داند چه حکمی صادر می کند. هیچ کس تا زمان صدور حکم نمی تواند قاطعانه بگوید چه حکمی صادر می شود. می تواند حدس بزند. ممکن است تا پایان امسال حکم صادر شده و قاضی به استناد مدارک، دلایل و محتویات پرونده حکم می دهد. طبیعی است این احکام قطعی نیست و قابل تجدید نظر است.

پرونده متهم به جاسوسی در پرونده شهرداری تهران چه شد؟

مهر

هنوز درباره متهم به جاسوسی در شهرداری تهران حکمی صادر نشده.

 

23231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402651

برچسب‌ها