۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸

در کشور ما ، اتفاقات فرهنگی ناکام کم نیستند. رویدادهایی که زمانی به همت گروهی از مسوولان و اهل ادب و هنر، شکل گرفته اند و پس از بدل شدن به یک جریان فرهنگی درحال شکوفایی، به همت مسوولانی دیگر به صورتی اصولی و ریشه ای نابود شده اند و پس از مدتی دیگر کسی یادی از آنها نکرده است.

یکی از این اتفاقات فرهنگی ناکام، جشنواره ای بود به نام جشنواره شاعران جوان ایران ( شب‌های شهریور) که برگزاری آن نتیجه همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر آن یعنی عبدالجبار کاکایی بود. این جشنواره نزدیک به یک دهه( با یکی دو سال کمتر) برگزار شد و شرط سنی شرکت در آن داشتن حداکثر سی سال سن بود. پس از چندسالی از برگزار شدن جشنواره ، جایگاه و اهمیت خاصی که این رویداد فرهنگی در کشور پیدا کرده بود باعث شد "برگزیده شب‌های شهریور" بودن یکی از عنوان‌های افتخارآمیز برای شاعران جوان باشد چرا که گروه زیادی از شاعران جوان از سراسر کشور آثارشان را به این جشنواره ارسال می‌کردند و پس از داوری گروهی از شاعران پیشکسوت و دارای سابقه شعری، برگزیدگان معرفی می‌شدند و به آنان هدایایی اهدا می‌شد و مدتی بعد کتاب آثار ارسالی به جشنواره منتشر می‌شد.

با مروری بر کتاب‌های جشنواره شعر شب‌های شهریور و نیز بازخوانی نام برگزیدگان دوره‌های مختلف این جشنواره ادبی، می‌توان به نام بسیاری از چهره‌هایی برخورد که در سال‌های بعد به شاعرانی تاثیرگذار و مطرح در فضای ادبی کشور بدل شده اند و امروز شعرهایشان مورد اقبال مردم و جامعه ادبی کشور است. شعر دهه هشتاد در آینه رویدادهایی چون شب‌های شهریور قابل بررسی و ردیابی است و می‌توان به شاعرانی برخورد که اصولاً معرفی آنان به دوستداران شعر امروز ایران از طریق جشنواره شب‌های شهریور اتفاق افتاده است.آیا یک رویداد ادبی بیش از این می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
کارنامه دوره‌های مختلف شب‌های شهریور با وجود همه فراز و نشیب‌ها و احتمالاً اشتباهات و کمبودهایی که ناشی از عدم تخصیص اعتبار در دوره‌های گوناگون بود، آنقدر روشن هست که مسوولان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پس از چندین سال برگزار نشدن آن به دلیل کج سلیقگی مسوولان سازمان، به سابقه و تاثیرگذاری جشنواره‌هایی اینچنین نگاهی دیگر بار بیندازند و چراغ یک رویداد ادبی تاثیرگذار را دوباره روشن کنند؛ البته اگر دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشند که امید است داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =