رئیس آمازون چطور با به پرواز موفق یک موشک تاریخ‌ساز شد؟/فصلی جدید برای توریسم فضایی

شرکتی که جف بزوس،رئیس شرکت آمازون تاسیس کرده سرانجام توانست فضاپیمای عمودپرواز و قابل استفاده مجدد خود را با موفقیت آزمایش کند. بر خلاف گذشته این موشک یکبار مصرف نبوده و می‌تواند روی زمین فرود آید.

جف بزوس،رئيس شركت آمازون مدتي است كه مقداری از ثروت خود را صرف تأسیس شرکتی به نام Blue Origin كرده است. اما در اتفاقي تاريخي اين شركت توانست موشك عمودپرواز خود را با موفقيت تا ارتفاع 101 كيلومتري از سطح زمين به پرواز درآورد و در اقدام مهمي ديگري فرود موفقيت‌آميزي هم داشته باشد.

در گذشته راكت‌ها پس از پرتاب شدن به فضا بي‌استفاده مي‌شدند و تقريبا از بين مي‌رفتند. از اين رو دراختيار داشتن راكت‌هاي قابل استفاده مجدد مي‌تواند از هزينه‌هاي ماموريت‌هاي فضايي تاحدي قابل توجه بكاهد.

جف بزوس بنيانگذار شركت آمازون شركت فضايي‌اش،‌را با اين اميد تاسيس كرد كه روزي بتواند از راكت نيو شپارد اين شركت براي حمل توريست‌هاي فضايي و رونق بخشيدن به توريسم فضايي استفاده كند.

این موشک به افتخار «آلن شپارد»،  نام «نيوشپارد» را به خود گرفته است. او نخستین آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۱ توانست به فضا برود، البته او صرفا به یک ارتفاع زیرمداری صعود کرد.

این موشک پس از رسیدن به این ارتفاع 101 كيلومتري به زمین بازگشت و در همان محلی که به اتمسفر زمین پرتاب شده بود، به زمین نشست. این موشک توانایی باقی ماندن در فضا را ندارد و به گفتۀ مسئولان بلواوریجین، به منظور استفاده در توریسم فضایی ساخته شده است. این موشک می تواند پس از عبور از اتمسفر زمین به مدت چند دقیقه در ورای این مرز بماند و امکان معلق ماندن را به سرنشینان بدهد.

ساخت موشک هایی که از آنها به عنوان بالابرندۀ سفینه ها از آنها استفاده شود و قادر باشند پس از قراردادن سفینه های فضایی در مدار زمین مجددا به زمین بازگردند، از اهداف بسیاری از شرکت های هوافضاست. امكان فرود عمودي اين موشك به معناي آن است كه بر خلاف گذشته مي‌توان از آن بارها براي پرتاب به فضا استفاده كرد.

موشکی نیو شپارد، یک کپسول در انتهای خود دارد که می‌توند مسافران را به ارتفاع بيشتر از 100 کیلومتری از زمین برساند. کپسول موشک بعد از رسیدن به فضا، جدا می‌شود و با چتر نجات به زمین بازمی‌گردد، اما خود موشک بعد از سقوط، در نزدیکی زمین، موتورهایش روشن را می‌کند تا نسبتا آرام بر روی زمین فرود آید.

 5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =