رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است، گفت: نباید این دریاچه به نقطه غیر قابل بازگشت برسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست؛ معصومه ابتکار در جلسه پایش دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز با اشاره به ساخت جاده دریاچه ارومیه اظهار کرد: مراحل اصلاح این جاده هر چه زودتر انجام گیرد تا جریان عبور و گردش آب به هر نحو ممکن اتفاق بیافتد.

وی با تاکید کرد: باید هر چه سریع تر نسبت به بازنگری و اصلاح مهندسی دریاچه ارومیه به نحوی که حداقل تاثیر درگردش آب و رسوب را داشته باشد، انجام گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ضروری است کانون های جدید تهدید ها و آسیب های حاصل از گرد و غبار شناسایی شده و برنامه های تفکیک اجرا شود.

ابتکار با اشاره به برنامه های شناسایی کانون های گرد و غبار از دانشگاه تبریز خواست تا گزارش های خود را در این زمینه در ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار ارایه دهند تا در سطح ملی نیز اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح بین الملل نیز حساسیت ها به دریاچه ارومیه ایجاد شده است، افزود: مشارکت بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است.

ابتکارادامه داد: آثار خشک شدن این دریاچه علاوه بر اهمیت زیست محیطی آن می تواند نقشی در اقتصاد کشاورزی، منابع طبیعی و مردم منطقه داشته باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت پروژه ها بسیار حساس است و این پایش باید بسیار دقیق و بر اساس برنامه زمان بندی شده پیش رود.

رئیس سازمان حففاظت محیط زیست گفت: میزان همخوانی با اهداف تعیین شده همراه با در نظر گرفتن زمان بسیار مهم است و هر چه قدر تاخیر داشته باشیم، خشک شدن دریاچه استمرار داشته و فعالیت های مخرب ادامه خواهد یافت.

ابتکارخاطر نشان کرد: توسعه اراضی کشاورزی و استفاده از آب زنگ خطری برای خشکی دریاچه ارومیه است و نباید صرفا به برنامه آبیاری تحت فشار توجه شود بلکه فرهنگ و نگرش مردم منطقه بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: باید آموزش چهره به چهره با روستائیان ادامه یابد تا حساسی و توجه به احیای دریاچه از درون خود مردم و با ایجاد جریان اجتماعی شکل بگیرد و گرنه سیاست های عملی اجرایی تاثیر گذار نخواهد بود.

سطح دریاچه ارومیه بالا آمد

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه بر اساس برنامه احیای دریاچه ارومیه پیش می‌رویم و با بارش‌های اخیر سطح دریاچه بالاتر نیز آمده است.

خلیل ساعی در نشست کار گروه پایش طرح‌های احیاء دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز از بالا رفتن سطح دریاچه ارومیه خبر داد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه شاهد بارش بهتر برف و باران در پهنه دریاچه ارومیه و حوزه آبریز آن هستیم، گفت: خوشبختانه بر اساس برنامه احیای دریاچه ارومیه پیش می‌رویم و با بارش‌های اخیر سطح دریاچه بالاتر نیز آمده است.

وی گفت: قبل از آغاز برنامه احیای دریاچه ارومیه استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها چندان مورد توجه نبود افزود: در حال حاضر استفاده از توان دانشگاه‌های تخصصی در کشور صورت گرفته و در حال حاضر در زمینه برنامه‌های پایش احیای دریاچه ارومیه می‌توانیم شاهد خدمات بهتری نیز باشیم.

ساعی گفت: دانشگاه‌های تبریز و ارومیه می‌توانند در 26 راهکاری که در مورد احیای دریاچه ارومیه ارائه شده برنامه‌های پایشی ارائه دهند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: نظرات اساتید دانشگاهی به صورت تخصصی گردآوری شده و در کنار برنامه‌های عملی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: طرح تدوین آموزش‌های تخصصی با حضور گروه‌های مردم نهاد بررسی می‌شود و در این میان نیازمند مشارکت دانشگاهیان هستیم.

ساعی افزود: برنامه جامع مصارف و منابع آب که برنامه بزرگی است آغاز شده و برای حضور عملی برنامه‌های کاربردی در روستاها انجام می‌شود و در این میان نیاز به ارتباط رودرو با مردم و استفاده کننده‌های محلی داریم.

ساعی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آماده است تا در برنامه‌ریزی‌های جامع مشارکت جدی داشته و همکاری علمی کند.

وی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه هر چند که یک بحران و مشکل جدی است اما می‌تواند به عنوان یک فرصت برای برنامه‌ریزی‌های ضروری و حضور تخصصی دانشگاهیان باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 2
    در این تاریكی .. ما را امیدی به سو سوی چراغ شما نیست
  • محمد A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 5
    این خانم عاشق شعار دادن و جلوی دوربین رفتنه ، عملکردش خیلی ضعیفه ، یاد گرفته فقط سفر کنه
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    3 0
    هر شب یک سطل اب داخل رودخونه منتهی به دریاچه ارومیه میریزم اب ناودونها رو تو دبه های بزرگ جمع میکنم میریزم تو رودخونه های منتهی به دریاچه
  • حمید بلیدئی A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    2 0
    وقتی سطح دریاچه بالا میاد خانم ابتکار پشت بندش مصاحبه میکنن. کافیه بگن سطح اب 1میلی متر بالا اومد همه مصاحبه می کنن. وقتی میپرسن نتیجه جلسات و تخصیص بودجه چی بوده؟ هیچکس پاسخ گو نیست.. این طبیعیه که با برف و بارون سطح اب بالا میاد دیگه مصاحبه کردن داره؟ چاله ی توی کوچه ما هم وقتی بارون میاد پر آب میشه. بهتره بیشتر پیشگیری و مراقب همین 4 تا منبع طبیعی باقی مونده ی کشورمون باشیم، تا اینکه ادای دایه دار محیط زیست بودن رو در بیاریم.