این اختراع آلمان‌ها را قهرمان جام‌جهانی سوئیس کرد؟/ادی استوک‌ها را بزن!

آلمان‌های اختراع‌های زیادی داشته‌اند اما در سال 1954 یک اختراع بود که کمک شایانی به فوتبال این کشور کرد و قهرمانی جام جهانی را برای آنها به دنبال داشت؛اختراعی که اووه زلر آنها را معجزه خوانده است.

برند آديداس را حالا خيلي‌ها مي شناسند اما شايد كمتر كسي بداند تاسيس اين شركت توليد كننده لوازم ورزشي حاصل دعواي دو برادر بوده است. آدولف داسلر (Adolf Dassler) مشهور به ادي در سال ۱۹۵۳ استوك پیچی کفش فوتبال را اختراع كرد.

اختراع او در هوای بارانی و زمین گل‌آلود استادیوم  نقش بسيار مهمي در  کسب عنوان قهرمانی فوتبال جهان برای تیم ملی آلمان در رقابت‌های سال ۱۹۵۴ سوئيس داشت. تیم ملی مجارستان (جادوگران) که از جام جهانی ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴، ۳۳ دیدار پی‌درپی خود را بدون شکست انجام داده بود، بخت نخست قهرمانی شمرده می‌شد اما باز هم پیشگویی‌ها درست نبود و همان‌گونه که اروگوئه در فينال۱۹۵۰ برزیل را ناباورانه شکست داده بود، در پایانی جام جهانی ۱۹۵۴ نیز آلمان  با وجود شکست ۸ - ۳ در دور آغازین از مجارستان، در  فينال به برتری ۳ - ۲ در برابر همین تیم دست پيدا كرد و قهرمان جهان شد.

فریتس والتر،یکی از نام آورترین و محبوب ترین بازیکنان فوتبال آلمان در دهه های ۴۰ و ۵۰ میلادی در خاطرات خود می‌نویسد: «چشم‌های آدی داسلر که همراه تیم به مسابقات جام جهانی برن رفته بود، دائما به زمین دوخته شده بود. سپ هربرگر، سر مربی تیم که همه او را رئیس صدا می‌کردند، به محض تغییر هوا فریاد می‌زد: «ادی استوک‌‌ها را بزن». اووه زلر، پیشکسوت افسانه‌ای فوتبال آلمان می‌گوید:«این کفش‌ها یک معجزه بودند».

ادي داسلر به همراه برادرش رودولف سالها با هم كار مي‌كردند. اما در سال‌های دهه چهل میلادی اختلافات دو برادر بالاگرفت و بالاخره در سال ۱۹۴۸ این دو از هم جدا شدند. آدی داسلر با استفاده از اختصار سه حرف اول نام و نام فامیلی‌اش نام "آدیداس" را برای کارخانه خود برگزید. رودولف داسلر، برادر کوچک‌تر هم نخست با استفاده از اختصار دو حرف اول نام و نام خانوادگی‌اش، نام "رودا" را برای کارخانه خود برگزید و سپس آن را به "پوما" تغییر داد.

 5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    85 4
    دو برند از سه برند مطرح دنیا ماله این دو برادر بوده درود به آلمانی ها که اختراعات زیادی داشتن
  • عباس A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    13 4
    منم داداشم ازم پول قرض میکنه بعدش که وقت پس دادنش میشه به کل میزنه زیرش من چیکار کنم با این ادم ؟؟؟
  • رضا A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    22 0
    کاش داداش منم زنده بود پول ازم قرض میکرد و نمیداد
  • بی نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    1 1
    دوپینگ هم کرده بودن.