ایسنا نوشت: مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره ایجاد محدودیت در واردات مکمل‌ها، با بیان اینکه در زمینه مکمل‌های ورزشی که به صورت غیرمجاز در باشگاه‌های عرضه می‌شود شوخی نداریم و حتما برخوردهای قانونی با این موضوع صورت می‌گیرد، از آغاز اقدامات جدید نظارتی بر باشگا‌های ورزشی خبر داد.

دکتر امیرحسین جمشیدی درباره میزان واردات مکمل‌ها به کشور که بنا بود محدود شود، گفت: در سال گذشته حدود 98 میلیون یورو واردات داشتیم که این میزان نسبت به سال‌های قبل بسیار پایین‌تر است، اما تنوع آن بیشتر است.

وی با اشاره به یکی از اهداف سازمان غذا و دارو در زمینه مکمل‌ها، افزود: در نظر داریم اقدامات ما به گونه‌ای باشد تا افراد که نیازمند فرآورده‌های خارجی هستند، به سمت قاچاق نروند. یعنی تقاضا طوری نباشد که قاچاق انجام گیرد و از هر فرآورده به میزان مورد نیاز و به صورت مجاز در کشور وجود داشته باشد اما نکته مهم این است که میزان این فرآورده، سقف تعیین شده داشته باشد.

یک تیر و سه نشان سازمان غذا و دارو

جمشیدی گفت: در حال حاضر برای هر ورود فرآورده سقف تعیین کرده‌ایم، یعنی اعلام کرده‌ایم که واردکنندگان مکمل‌ها می‌توانند فرآورده‌هایی که مراحل ثبت را درست طی کرده‌اند، تا سقف تعیین شده واردات داشته باشند. در این صورت هم از ورود غیرمجاز فرآورده‌ها جلوگیری می‌شود و هم فرآورده مورد نیاز در کشور وجود دارد. همچنین با این اقدام از تولیدکننده نیز حمایت می‌کنیم و به نظر می‌رسد در سال گذشته این حمایت از تولید داخل انجام گرفته است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش به نحوه مدیریت در زمینه وضعیت مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی و سالن‌ها بدنسازی زنانه اشاره و اظهار کرد: با همکاری که بین سازمان غذا و دارو و وزارت ورزش صورت گرفته، به شدت با عرضه مکمل‌ها بویژه مکمل‌های غیرمجاز برخورد خواهیم کرد.

در زمینه مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها شوخی نداریم

جمشیدی افزود: به این معنی که ما اصلا در زمینه مکمل‌های ورزشی که در باشگاه‌ها عرضه می‌شوند، شوخی نداریم چرا که از این طریق از بهترین جوانان ما سوء استفاده می‌شود. در همین راستا برای انجام اقدامات نظارتی در باشگاه‌ها با وزارت ورزش جلساتی را برگزار کرده‌ایم و به نتایجی نیز رسیده‌ایم. این اقدامات نظارتی از ابتدای سال آغاز شده و طی چند روزه آینده اقدامات دیگری در زمینه نظارت آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چند روز گذشته جوانی حدود 20 ساله در بیمارستان را دیدیم که چندین عمل جراحی نیز روی او انجام گرفته و بحث قضایی او عنوان شده بود، گفت: خانواده این جوان از مربی باشگاه بدنسازی او شکایت کرده بودند. زمانی که فهرست فرآورده‌ها و مکمل‌هایی را که مربی به این جوان داده بود، دیدیم، سه فرآورده هورمونی و داروهای شیمیایی کاملا غیرمجاز در آن بود و پنج مدل هم مکمل ورزشی داشت که هیچکدام از آنها مجوز نداشتند. بنابراین بحث مکمل‌های عرضه شده در باشگاه‌های ورزشی، مهم است و ما به شدت پیگیر آن هستیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    آره والا. از دست رفتن جان جوانان ورزشکار خیلی نگران کننده است. تازه اینها معروف هایش هستند و شاید کسان دیگری در باشگاه ها دچار عوارض شده باشند که ما نمی دانیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    باسلام امیدواریم نسبت به چای خانه سنتی که قلیان استفاده می شود هم هشدار جدی از طرف همه مسولین داده شود