رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی، ایشان را از استوانه‌های حامی رهبری و امین امت و امام معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس گفت: رحلت عالم ربانی و فقیه مجاهد آیت‌الله مهدوی کنی را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

وی با بیان این که آیت‌الله مهدوی کنی نمونه یک عالم انقلابی بود، افزود: ایشان دردمندانه به مسائل اسلام و مسلمین توجه داشت و با همه‌ی وجود در راه انقلاب تلاش می‌نمود؛ همیشه در صراط مستقیم انقلاب که همان طریق ولایت فقیه بود گام برمی‌داشت و شخصیت مستقل و اخلاقی وی همگان را تحت تاثیر قرار می‌داد.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد:‌ یکی از ویژگی‌های این عالم انقلابی دقت نظر او در مسیر درست انقلاب بود که هیچ گاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، دچار افراط و تفریط نشد و جو سیاسی بر ایشان غلبه نکرد. همچنین پیش از انقلاب یکی از عناصر پیشتاز در روحانیت بود که در صحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم شاه حضور جدی داشت.

لاریجانی ادامه داد: ایشان مسجد جلیلی را پایگاه مبارزه با رژیم دیکتاتوری نمود و از شخصیت‌های برجسته‌ای بود که به موقع انحراف منافقین را تشخیص داد و موضع‌گیری نمود و هیچ‌گاه تحت تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره قرار نگرفت.

وی همچنین بیان کرد: در آستانه‌ی پیروزی انقلاب با دستور امام(ره) به عضویت شورای انقلاب درآمد و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب با مشورت شهید مطهری کمیته‌های انقلاب اسلامی را در جهت حفاظت از انقلاب در مساجد کشور ایجاد کرد که مقر اصلی آن در همین مکان مجلس بود.

لاریجانی با اشاره به نقش آیت‌الله مهدوی کنی در حوادث اوایل انقلاب انقلاب اظهار کرد:‌ ایشان در آن زمان پرفراز و نشیب با احساس وظیفه اسلامی و با دور نگری عمل می‌نمود حتی در شرایطی که پس از پیروزی انقلاب جو سیاسی کشور به سوی دولتی کردن همه چیز حتی مدارس بود، ایشان در مقابل این جو ایستادگی می‌نمود که کارها در نظام اسلامی به دست مردم باشد و از این جهت گاه با دوستان دیرین خود اختلاف پیدا می‌کرد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر این که آیت‌الله مهدوی کنی شخصیت مستقلی داشت که جو بر او مستولی نمی‌شد، تصریح کرد: شاید این دقت نظر و استقلال رای مربوط به نوع تحصیلات و اساتید ایشان می‌شد. چرا که ایشان شاگرد علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) بودند و مدرسه فکری که از این سه گانه حوزه حاصل شد، غالبا انسانهای برگزیده و فرهیخته‌ای شدند که در جریانهای فرهنگی و سیاسی معاصر موثر بودند. گرچه از جهاتی خود این بزرگواران با یکدیگر اختلاف نظر داشتند، اما تفکری که زاده‌ی تعلیمات این سه‌گانه‌ی حوزه شد بسیار پرمغز ، قوی و تاثیر گذار در فضای اندیشه معاصر بود و هست.

لاریجانی خاطر نشان کرد: شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله جوادی و امام موسی صدر و بسیاری از اعضای جامعه مدرسین و فضای امروز حوزه دراین قلمرو فکری قرار می‌گیرند.

وی افزود: از خصوصیات اصلی این مکتب فکری دقت نظر در فهم مسیر و اخلاص و اخلاق‌گرایی و توجه به مسائل اصلی از نظر سیاسی و اجتماعی است و این سه رکن در آیت‌الله مهدوی کنی در طول عمر با ثمرشان دیده می‌شد. ایشان همیشه درس اخلاقشان به راه بود چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن و علاقمندان به روحانیت اسلامی چه در مسجد جلیلی و چه دانشگاه امام صادق از ارشادات ایشان بهره می‌گرفتند.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: بنده کمتر جلسه‌ای با ایشان را به خاطر می‌آورم که مجلس ذکر نبوده باشد و در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی قوام تفکر اخلاقی در ایشان ، متانت و اصالت نظر، امیدواری را در تصمیمات و حرکت آینده ایجاد می‌نمود و به همین جهت جلسات ایشان همیشه بصیرت سیاسی و دینی و اخلاقی را به نحو توام در بر داشت.

رئیس مجلس با بیان این که یکی از یادگارهای فکری ایشان تاکید او بر استقلال روحانیت و سازمان یافتگی روحانیت بود تصریح کرد: ایشان به همراه شهید مطهری و بزرگان دیگر قبل از پیروزی انقلاب ساختار روحانیت مبارز تهران را طراحی کردند و قصد اصلی ایجاد سازمانی برای کلیت روحانیت بود اما اصالت این سازمان را در عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی و داشتن استقلال می‌دانستند و بر این وجه استقلال بسیار تاکید داشتند.

وی ادامه داد: بخصوص مخالف دخالت دولت در امور روحانیت بودند و این نگاه بسیار درست و ارزشمندی است و همان دغدغه‌ای است که مرحوم شهید مطهری نیز داشتند که علت رشادت روحانیت و پیشتازی آنان در مسائل سیاسی و اجتماعی را در استقلال روحانیت از دولت از هر جهت می‌دانستند.

لاریجانی یاد آور شد: به خاطر دارم حدود 20 سال پیش که بنده وزیر فرهنگ بودم طرحی را پایه‌ریزی نمودیم که کمک کنیم در هر مسجدی زیر نظر امام جماعت و هیات امنایی مردمی کانونی فرهنگی و هنری ایجاد شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: ایشان با این که همیشه به حقیر لطف داشتند اظهار گلایه کردند که ممکن است این امر باعث دخالت دولت در امور مساجد شود. اما وقتی برای‌شان روشن شد که در این طرح صرفا کمک به این مراکز فرهنگی مطرح است و همه وجوه کار زیر نظر هیات امنای مردمی است پذیرفتند و با حضور خودشان اولین مرکز فرهنگی و هنری مساجد افتتاح گردید.

وی خاطر نشان کرد:‌ غرض این که حساسیت ایشان در استقلال سازمان روحانیت امر بسیار مهم و دورنگرانه‌ای برای آینده کشور و امت اسلامی می‌باشد.

لاریجانی با بیان این که مشرب سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی همراهی با ولی فقیه و حمایت همه جانبه از رهبری بود تصریح کرد: ایشان یکی از استوانه‌های حامی رهبری محسوب می‌شد. در ماجرای اختلاف بنی صدر با بزرگان حزب جمهوری اسلامی ایشان یکی از سه بزرگواری بود که طبق دستور امام باید اختلاف‌ها را بررسی می‌کردند و نظر می‌دادند و با این که بنی صدر با ایشان دوستی داشت صراحتا بنی صدر را متخلف اعلام کردند.

رئیس مجلس با تاکید بر این که حرکت سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی همیشه انصاف و حکمت و اعتدال را با هم در بر داشت، تصریح کرد: او نسبت به انقلاب امین امت و امام(ره) بود و حوادث سیاسی را با دور نگری ارزیابی می‌کرد که این دورنگری در حرکت‌های علمی و فرهنگی ایشان نیز مشاهده می‌شد.

لاریجانی در پایان گفت: فعال نمودن مدرسه مروی و حوزه علمیه تهران از یک سو و تاسیس جامعةالصادق از سوی دیگر نگاه دراز مدت علمی و فرهنگی ایشان را نشان می‌دهد و در این راه با همه محدودیت‌های جسمی وقت زیادی را صرف کردند که فقدان این عالم مجاهد ضایعه بزرگی برای جامعه ی ماست و از خداوند متعال علو درجات برای آن بزرگوار و صبر برای خانواده محترمشان آرزو مندیم و به ملت عزیز، اعضای مجلس خبرگان و جامعه روحانیت مبارز رحلت جانگداز آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت عرض می‌کنیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عادل A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    2 27
    خداوند همه شما را که برای اسلام ومسلمین خدمت می کنیدحفظ کند امین خداوند متعال ایشان را با امام حسین عمشهور گرداند