تسنیم نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که صوری شدن فاکتورها را قبول دارم درباره نرخ های سود بالا در برخی از موسسات مالی و بانک ها، گفت: من البته تا کنون نرخ ۳۵ درصد را نشنیده ام ولی نرخ ۳۰ درصدی را شنیده ایم.

ولی الله سیف در نشستی که در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شده بود به دریافت نرخ سود واقعی و منطقی در سیستم بانکی تاکید کرد و گفت: نمی شود به بهانه هدف حداکثر سازی سود در یک بنگاه اقتصادی فعالیت هایی از سوی مدیران آن بنگاه انجام شود که برای اقتصاد مضر است.

او با بیان اینکه چارچوبی برای قانون بانکداری بدون ربا تعیین شده است، گفت: در عقود مشارکتی نمی توان حداکثر سود را تعریف کرد و باید حداقل را در شورای پول و اعتبار تعریف کنیم. اما باید سودی در شورا تعیین شود که در جهت حفظ منافع و مصالح سپرده گذار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به مشخص شدن حداقل سود در شورای پول و اعتبار برای عقود مشارکتی، گفت: من خودم هم به رتبه بندی مشتریان بانکی مقید هستم و به این اعتقاد دارم که مشتریان بد حساب در نظام بانکی اعتمادپذیر نیستند اما در دنیا تعریف دیگری از رتبه بندی مشتری مطرح است.

او با بیان اینکه در دنیا هر مشتری هشت رتبه دارد، گفت: در قانون بانکداری بدون ربا منابع قرض الحسنه جاری صراحتاً اعلام شده که جز منابع بانک قرار گیرد و اگر این اتفاق هم اکنون در بانک ها رخ داده قانونی است.
سیف در ادامه با تاکید براینکه نحوه تخصیص سود مشاع بین سپرده گذاران و بانک ها دارای فرمول مشخصی است، گفت: درگذشته این فرمول اعلام شده و بانک ها بر اساس آن عمل می کردند اما امسال اعلام کردیم هیچ بانکی حق برگزاری مجمع ندارد تا گزارش حسابرس در این خصوص اعلام شود. علاوه بر آن امسال بنا داریم فرمول را نیز مورد بازنگری قرار دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این همایش به نامه مرحوم نوربخش به امام خمینی اشاره کرد و گفت: این نامه به شورای نگهبان رفت و براساس دستور العمل این شورا مکانیزم فعلی وجه التزام اجرایی می شود. البته اگر کسی در این اقدام شکایتی داشته باشد حتما قابل بررسی است.
سیف همچنین به انتقاد مصباحی مقدم درباره صوری بودن فاکتورها در نظام بانکی اینطور پاسخ داد که صوری شدن فاکتورها را قبول دارم هرچند نمی دانم شیوع آن به چه میزان است ولی بانک ها برای اینکه کار مشتری را راه بیاندازند این اقدام را انجام می دهند ولی بنا داریم سخت گیری هایی در این زمینه داشته باشیم.

او درباره نرخ های سود بالا در برخی از موسسات مالی و بانک ها، گفت: من البته تا کنون نرخ 35 درصد را نشنیده ام ولی نرخ 30 درصدی را شنیده ایم اما این نرخ ها در تمام بانک ها عمومی نیست.
سیف در واکنش به عدم اعلام نرخ های حق الوکاله از سوی بانک ها گفت که بانک ها موظف به اعلام نرخ های حق الوکاله خود هستند و این کار هم اکنون در نظام بانکی به طور دقیق و مستمر انجام می شود.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    11 0
    جناب وزیر اگه میخوای بدونی تو بانکها چی میگذره بی سرو صدا یه سری به بانکها بزن به عنوان یه مشتری که اومده وام بگیره
    • آرش IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      12 0
      ساده نباش از من و تو بهتر میدونه
  • بي نام GB ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    10 0
    آقاي سيف بهتر است در مورد سود بانكي كه در قبال وام از مشتريان اخذ مي گردد مطالعه بيشتري كنند كه در همه بانكها از جمله ملي و تجارت سود بيست و هفت تا سي درصدي عادي است.
  • مهدی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    11 0
    موسسه کوثر ۳۲ درصد سود میگیره
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    8 0
    بانك مهر اقتصاد
  • ایدان A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    15 0
    من الان دارم مهر اقتصاد 35 سود میدم.خواستید مدارکش رو براتون ارسال کنم
  • ناشناس IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    11 0
    رحمت به نزول خورها
  • عبداله IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    8 0
    بانک رفاه به اسم وام 28درصدی اسمی وام با بهره 36درصد پرداخت میکند مدارک موجود وبا مراجعه به بانک به راحتی می توان بررسی کرد
  • سهیل A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    8 0
    یعنی چی که شنیده ام مگه ایشون یه آدم عادیه رییس بانک مرکزی کشور مطمئنا از همه چیز کاملا اطلاع دارند اکثر بانک ها با سود های نجومی وام پرداخت می کنند بابت 100 میلیون 180 میلیون می گیرند این اقساط رو کارمندا میتونند پرداخت کنند . فکر میکنید تا کی میشه حرف از حلال و حرام زد . راستی این بانکداری اسلامی رو برا ما تعریف کنید
  • ساسان A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    7 0
    آقای وزیر عزیز , اگر یه مقدار از پشت میز مبارک تکان بخورید که صدالبته برای کلسترول خونتون هم مفید خواهد بود و به یکی از شعب بصورت ناشناس سر بزنید. البته کار خیلی مشکلی است ولی خواهشا" انجام بدهید. می بینید که بانکهای عزیز و محترم و حامی قشر مستضعف چطور با سودهای کلان مردم را سرکیسه میکنند. متشکرم .
  • طاها IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    2 0
    وزیر مملکت کسی که اقتصادومدیری میکنه خبر نداره پست بانکها بنر بزرگ تبلیغاتی زده وام مرابحه 30میلیونی 3ساله 31درصد جالبه میگن یکماه 30بذار ماه بعد30میلیون بگیر ولی به بهانه استعلام وتایید پرونده 2تا3ماه پولتوبلوکه میکنن این بانک اسلامی بون رباهههههههههههه...ه.ه.ه.هه.