وزیر ارشاد: امام موسی صدر مأمن و پناهگاه مبارزان انقلاب ایران بود

علی جنتی گفت: امام موسی صدر، مأمن و پناهگاه ما بود. اگر حمایت‌های ایشان در لبنان و سوریه نبود، ما نمی‌توانستیم فعالیت‌های انقلابی خود را داشته باشیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، در سخنانی در مراسم نکوداشت امام موسی صدر گفت: آشنایی من با امام موسی صدر اوایل سال ۵۴ در لبنان بود. در آن زمان، شیعیان، چه در جنوب لبنان و چه در بقاع، ضعیف‌ترین و فقیر‌ترین افراد بودند و هویتی نداشتند.

وی افزود: بعد از اینکه امام موسی صدر به آن‌جا رفتند، هویت بخشی به شیعیان را آغاز کردند، شیعیان را جمع کردند و با تأسیس مجلس اعلای شیعیان، این مجلس به محل تجمع و آغاز هویت بخشیدن به شیعیان تبدیل شد.

جنتی گفت: ایشان فعالیت‌هایی برای آموزش فرزندان شیعه و کارآموزی آنان را آغاز کرد و این باعث شد شیعیان به‌تدریج برای خودشان شخصیتی احساس کنند و قدرت پیدا کنند.

وی گفت: محبوبیت امام صدر فقط منحصر در شیعیان نبود، بلکه ایشان در میان اهل سنت و مسیحیان نیز بسیار محبوبیت داشتند.

وزیر ارشاد گفت: مجلس اعلای شیعیان در بیروت، محل رفت وآمد شخصیت‌های مختلف لبنان بود. و شخصیت امام به گونه‌ای بود که من شاهد بودم سفیران کشورهای مختلف غربی و شرقی، به‌خصوص در طول جنگ داخلی لبنان، مرتب به ملاقات ایشان می‌آمدند.

وی با اشاره به تأسیس جنبش امل برای مبارزه با اسرائیل گفت: در آن زمان، گروه‌های مارکسیستی فوج فوج شیعیان را برای غذا و لباس و تأمین نیازهای اولیه جذب می‌کردند و در چنین اوضاعی بود که امام موسی صدر این جوانان را نجات داد و با مکتب شیعه آشنا کرد. آنان آموزش نظامی دیدند و آنچه امروز از قدرت شیعه در لبنان و مقابلۀ آنان با اسرائیل شاهد هستیم، مدیون امام موسی صدر است.

دکتر جنتی گفت: به حق باید گفت این حرکت مبارکی که امروز در لبنان می‌بینیم، اینکه شیعیان قدرتی پیدا کرده‌اند و اسرائیل دیگر نخواهد توانست جنوب لبنان را اشغال کند و آن‌جا بماند، مرهون تلاش‌های امام موسی صدر است و کسی که این بستر را ایجاد کرد امام موسی صدر بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت امام موسی صدر از مبارزان انقلاب ایران، گفت: امام موسی صدر، مأمن و پناهگاه ما بود. اگر حمایت‌های ایشان در لبنان و سوریه نبود، ما نمی‌توانستیم فعالیت‌های انقلابی خود را داشته باشیم.

وزیر ارشاد در پایان سخنانش افزود: امیدواریم خدا ایشان را نجات دهد و به ما بازگرداند و ما بتوانیم راهی را که ایشان گشوده‌اند، ادامه دهیم.

مراسم بزرگداشت امام موسی صدر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، عصر روز گذشته پنجم اردیبهشت ۱۳۹۴ با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی، مهندس چمران، ریاست شورای شهر تهران، حاج ابویاسر، نمایندۀ جنبش امل در ایران، حجت الاسلام والمسلیمن سید هادی خامنه‌ای و خانواده و علاقه مندان امام موسی صدر در این انجمن برگزار شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =