مهر نوشت:

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، نسبت به کم کاری مجلس در موضوع تحقق سیاست های کلی جمعیت انتقاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی در دومین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی ایران که بعد از ظهر چهارشنبه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدای مسلمان و مظلوم یمن اظهار کرد: هزاران زن و کودک بیگناه در سایه سکوت مجامع غربی مدعی حقوق بشر به خاک و خون کشیده شده اند.

وی افزود: درود می فرستیم به سرنشینان کشتی نجات ایرانی به ویژه پزشکان، پرستاران و امدادگران قهرمان که برای کمک انسانی به مردم مجروح یمن در حالی که دائما مورد تهدید قرار دارند عازم یمن شده اند و برای یکایک آنها آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با تاکید بر اینکه دستیابی به جمعیت معقول برای کشور ما یک امر حیاتی است تصریح کرد: امروز همه آنهایی که مختصر دلسوزی نسبت به سرنوشت کشور دارند و با عواقب خطرناک پیری جمعیت آشنا شده اند درباره سیر جمعیتی ایران دغدغه دارند.

وی با بیان اینکه تلاش در زمینه عقلانی شدن جمعیت ایران طی دو سه دهه آینده از دو جنبه اصلی برخوردار است، گفت: جنبه اول درک عمیق چالش جمعیتی ایران و فهم درست منطق حاکم در سیاست های جدید نظام در این زمینه است.

غلامی افزود: عده ای با ژست دلسوزی به دنبال تقویت خط راهبردی بیگانگان مبنی بر عادی جلوه دادن وضع جمعیتی ایران هستند که در این مسیر حتی از دستکاری در آمارهای جمعیتی کشور ابایی ندارند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا بیان کرد: جنبه دیگر با چهره حق به جانب در طی مخاطره آمیز نشان دادن افزایش جمعیت در ایران هستند و ادعا می کنند کشور ما از ظرفیت های زیستی و اقتصادی مناسب برای افزایش جمعیت برخوردار نیست و تحقق سیاست های جدید جمعیتی، گرفتاری هایی را برای مردم در آینده به وجود می آورد. البته این افراد برای اثبات ادعای خود هیچ دلیل و مدرک علمی معتبری ندارند.

غلامی ادامه داد: آن واقعیتی را که اکثر مردم و نخبگان ایران به آن باور دارند منکر می شوند و آن ظرفیت های بکر و منحصر به فرد کشور از جهات زیستی و اقتصادی است.

وی اظهار کرد: امروز هرکسی که مختصری با شرایط کشور آشنا باشد تایید می کند که نباید ضعف مدیریتی برخی دولت ها در بهره برداری صحیح از ظرفیت های کشور چه از جهات زیست محیطی و چه از جهات اقتصادی را به حکمی بی مبنا جهت نفی ظرفیت ها و استعدادهای کم نظیر ایران تبدیل کرد.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مکررا فرموده اند ایران در دهه های آینده، حتی قابلیت برخورداری دو برابری جمعیتی فعلی را داراست.

غلامی با اشاره به جنبه دوم بیان کرد: فراهم ساختن مقدمات ضروری برای عقلانی کردن گام به گام سیاست های تازه جمعیتی جنبه دوم را شامل می شود.

وی تاکید کرد: جای انتقاد به مجلس شورای اسلامی به خاطر عدم اهتمام کافی در تهیه و تصویب یک قانون جامع و شفاف و کارآمد در موضوع تحقق سیاست های کلی جمعیت وجود دارد. متاسفانه مجلس فعلی تاکنون به هر دلیلی در این عرصه کم کاری کرده و با برخورد ضعیف و مبهم با این قضیه، سر سوءاستفاده و تداوم قسمت هایی از برنامه کنترل جمعیت را در یک سری از دستگاه ها مهیا کرده است که جا دارد تا فرصت باقی است این اشکال بزرگ را از کارنامه خود پاک کند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: در حال حاضر شاهد بعضی وفاق ورزی ها و ریاکاری ها در مدیران برخی دستگاه ها در زمینه تحقق سیاست های کلی جمعیت هستیم. از یک طرف ادعا می کنند که با اهتمام بالا مشغول بستر سازی برای اجرای سیاست های جدید نظام در حوزه جمعیت هستند و طرف دیگر گزارش هایی می رسد که آنها به روش های پنهان و البته عامدانه در حال ادامه اجرای برنامه غربی کنترل جمعیت هستند.

غلامی تصریح کرد: کنترل جمعیت برنامه غربی است چرا که امروز شکی وجود ندارد غربی ها طی چند دهه گذشته در حالی که خود در حال تدبیر برای خنثی کردن عوارض پیری جمعیت در کشورهایشان بودند کشور های اسلامی را با اهدافی استعمارگرایانه به سمت کاهش جمعیت سوق داده اند و برای ایرانی هایی که در این عرصه خدمات بزرگی را ارائه داده اند کف و سوت زده اند.

وی ادامه داد: بعد از روشن شدن حقایق برای مردم هوشمند ایران از پشت صحنه ادامه برنامه استعمارگرایانه کنترل جمعیت، دیگر کسی استمرار تلاش ها در زمینه کنترل جمعیت خدمت گزارانه و دلسوزانه نگاه نمی کند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا تاکید کرد: در بین اقدامات موثر برای عقلانی شدن جمعیت کشور، اقدامات فرهنگی همواره نقشی بی بدیل ایفا کرده و می کند که در این جهت شاهد کوشش های مراکز فرهنگی کشور به خصوص مجموعه های مردمی هستیم که آثار آن در آمارهای جمعیتی دو سه سال اخیر مشهود است.

غلامی تصریح کرد: مهمترین رسالتی که مراکز فرهنگی اعم از دولتی و غیر دولتی بر عهده دارند اولا روشنگری درباره وضع خطرناک جمعیت ایران و همچنین اطلاع رسانی درباره عوارض بد پیری جمعیت طی چند دهه آینده برای عموم مردم است و باید افشاگری درباره تبعات کم جمعیتی برای بنیاد خانواده و ایجاد انواع گرفتاری های روحی و روانی برای خانواده های کم تعداد خصوصا تک فرزند است که خود را در قالب یک آسیب اجتماعی بزرگ نشان داد و خواهد داد.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در پایان با اشاره به جایزه ملی «ایران جوان بمان» گفت: این جایزه ویژه فعالان جمعیت به شماری از خدمت گزاران این عرصه تقدیم خواهد شد که امیدواریم این تجلیل که جنبه معنوی آن از اهمیت خاص برخوردار است قدری از زحمات این عزیزان را در میدان سرنوشت ساز جمعیت جبران کند.

۳۰ اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت پیشنهاد شد

رئیس شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیشنهاد سی ام اردیبهشت روز ملی جمعیت را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده ایم و تندیس «ایران جوان بمان» برای نخستین بار به فعالان جمعیتی داده می شود.

کبری خزعلی در حاشیه دومین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیت ایران به خبرنگار مهر درباره این همایش اظهار کرد: پیشنهاد نامگذاری سی ام اردیبهشت روز ملی جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را داده ایم که در حال بررسی است.

وی افزود: امروز سالگرد ابلاغ حکم سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی است.

رئیس شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این هم اندیشی با هدف بررسی علمی سیاست های جمعیتی با حضور صاحبنظران و کارشناسان در زمینه مختلف در حال برگزاری است.

خزعلی با بیان اینکه این هم اندیشی با رویکرد پزشکی (نرخ باروری)، عقیم سازی و جمعیت سالم برپا شده است، تصریح کرد: در دانشگاه های مختلف هم اندیشی سیاست های جمعیتی با رویکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در حال برگزاری است.

وی از تقدیم تندیس «ایران جوان بمان» به پنج فعال حوزه جمعیتی خبر داد و گفت: برای نخستین بار این تندیس به فعالان جمعیتی در بخش های مختلف ارائه می شود که جنبه معنوی دارد.

اهدا تندیس «ایران جوان بمان» به فعالان حوزه جمعیت

تندیس «ایران جوان بمان» به فعالان برتر حوزه جمعیت در سالروز سیاست های کلی جمعیت اهدا شد.

در دومین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیت ایران که بعد از ظهر چهارشنبه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد تندیس «ایران جوان بمان» به ۵ فعال برتر حوزه جمعیت اهدا شد.

بر همین اساس، دکتر محمد جواد محمودی اقتصاددان و صاحب نظر در مسائل جمعیت و رئیس سابق مطالعات جمعیت آسیا و اقیانوسیه، دکتر طاهر لباف جراح و متخصصان زنان و زایمان و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی حضرت فاطمه(س)، محسن مقصودی تهیه کننده برنامه تلویزیون ثریا، حجت الاسلام والمسمین عباس ولدی مولف کتب ازدواج خانواده و علی محمد زاده پزشک و متخصص بهداشت باروری به عنوان فعالان حوزه جمعیت موفق به دریافت تندیس «ایران جوان بمان» شدند.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    108 7
    مثل اینه که توی یه آپارتمان 60 متری، 2 نفر زندگی بکنن یا 20 نفر. کدومیک در شرایط بهتری زندگی میکنند؟ آیا در حالت دوم، امکانات این واحد 60 متری به همه میرسه؟ در این شرایط چقدر احساس راحتی میکنید؟ پتانسیل ایران در پذیرش جمعیت بیشتر، شاید بیشتر از این هم باشه ولی زمانی که قادر باشیم جمعیت فعلی را مدیریت کنیم. لطفاً منتشر کنید تا موافقان و مخالفان هم بتونند در این خصوص اظهار نظر کنند.
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
      36 0
      واقعا نظرتان درست است متاسفانه توجه نمی کنیم که چهل درصد خاک ایران اصلا قابل زندگی نیست بیابانی مطلق است
  • مریم IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    116 3
    غربی ها بخاطر این که دشمن ما هستند از خداشان است رشد جمعیت ما بالا رود تا با این خشکسالی ها همه از بی ابی وبیکاری بمیریم
  • کاهنده A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    36 1
    من می‌خواهم افزایش جمعیت کنم اما نه هیچ تفریحی دارم نه در شهرم اجازه بیرون بردن اتوموبیل دارم نه مسکن دارم نه حقوق مناسب دارم نه زن دارم و نه دیگه انگیزه‌ای، در نتیجه خودم هم بزودی می‌رم و کاهش جمعیت می‌کنم... یکی کم...