اختراع قرص تردمیل توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد

دانشمندان دانشگاه هاروارد مولکولی را یافته‌اند که می‌تواند چربی سفید را که باعث چاقی و افزایش دور شکم می‌شود، به چربی قهوه‌ای خوب تبدیل کند.

مجید جویا: قرصی که می‌تواند به بدن کمک کند تا چربی‌های اضافی را بسوزاند، اکنون در دانشگاه هاروارد در حال ساخته شدن است؛ و دانشمندان این دانشگاه ادعا می‌کنند که روزی خواهد رسید که این قرص «جای تردمیل را بگیرد».

به گزارش تلگراف، دانشمندان کشف کرده‌اند که چگونه می‌توان مولکولی را که می‌تواند سلول‌های «بد» چربی سفید را بسوزاند و به سلول‌های «خوب» چربی قهوه‌ای سوزاننده انرژی تبدیل کند، تحریک کرد و به کار انداخت.

انسان‌ها دو نوع بافت چربی دارند. چربی سفید نوعی از چربی است که دور شکم ما را افزایش می‌دهد و در خون می‌چرخد تا سوخت ماهیچه‌ها را تأمین کند. در مقابل، چربی قهوه‌ای قرار دارد که بدن برای تولید گرما استفاده می‌کند. هرچه بیشتر در معرض سرما قرار گیریم، سلول‌های قهوه‌ای بیشتری ناپدید می‌شوند، درنتیجه راحت شدن از شر آن‌ها به نسبت همتای سفیدشان ساده‌تر است.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافته‌اند مولکولی وجود دارد که می‌تواند سلول‌های چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل کند و علاوه بر آن، این را نیز فهمیده‌اند که چگونه می‌توان تولید آن را تحریک کرد.

وقتی بدن انرژی اضافه دریافت می‌کند، این انرژی به‌صورت سلول‌های چربی سفید ذخیره می‌شود. وقتی کالری بیش‌ازاندازه وارد می‌شود و انرژی متناسب با آن مصرف نمی‌شود، سلول‌های بدن چربی سفید بیشتری تولید می‌کنند که منجر به اندامی چاق و شل‌وول می‌شود.

اکنون پژوهشگران کشف کرده‌اند که کدام مولکول مسئول تبدیل سلول‌های بنیادی به چربی‌های سفید یا قهوه‌ای است. افزایش مولکول‌ها به بدن می‌گوید که به‌جای سلول‌های سفید، سلول‌های قهوه‌ای بیشتری تولید کند.

به‌رغم این‌که پژوهشگران هاروارد مدرک چندانی برای این ادعا ارائه نکرده‌اند، اما باور دارند که می‌توان قرصی تولید کرد که همین اثر را ایجاد کند. در حقیقت، دارویی به نام توفاتیسینیب که این مولکول را تحریک می‌کند، هم‌اکنون برای درمان آرتروز روماتیسمی به فروش می‌رسد و می‌تواند درمان مؤثری برای چاقی هم باشد.

چاد کوان، استادیار دانشکده سلول‌های بنیادی و واحد زیست تولیدمثلی دانشگاه هاروارد که از نویسندگان مقاله این پژوهش است، می‌گوید: «این اولین گام به‌سوی قرصی است که می‌تواند جای تردمیل را بگیرد. چیزی که اینجا دیدیم، تبدیل پایدار سلول‌های چربی سفید به چربی قهوه‌ای بود. ما به‌طور پیوسته بافت‌های چربی خود را تجدید می‌کنیم، درنتیجه اگر در حال درمانی برای تبدیل سلول‌ها باشید، هر سلول چربی جدیدی ازنظر متابولیک فعال‌تر شده و به‌مرورزمان تبدیل به چربی قهوه‌ای می‌شود».

دارویی که سلول‌های چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل کند، علاوه بر کمک به مردم برای کاهش وزن، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز کمتر کرده و از خطر بیماری‌های قلبی نیز بکاهد.

بیش از 7 سال است که کوان روی سلول‌های بنیادی چربی کار می‌کند و به دنبال راهی برای پیشگیری از بیماری و چاقی می‌گردد. او با تعداد زیادی از شرکت‌های دارویی صحبت کرده تا این دارو را تولید کنند و آزمایش‌های بالینی آن‌هم به‌تازگی در آلمان آغاز شده است.

پروفسور کوان می‌گوید که انتظار دارد نتایج آزمایش‌ها را «به همین زودی‌ها» دریافت کند و می‌افزاید: «ترکیبات در موش‌ها به همین ترتیب عمل کرده‌اند، ولی نمی‌دانیم که اثرات درازمدت متابولیسمی یا اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن به چه ترتیب خواهند بود. ما فکر می‌کردیم که کار با سلول‌های بنیادی می‌تواند منجر به تولید داروها و درمان‌های جدیدی شود و اکنون به نظر می‌رسد که این روند واقعاً آغاز شده است؛ یک دهه کار سخت علمی به نتیجه رسیده است».

نتایج این تحقیق در ژورنال Natural Cell Biology منتشر شده‌اند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    466 7
    افرین بر دانشمندانی که در راه خدمت به بشریت گام برمیدارند از هر کشوری با هر دینی
    • حسین RO ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      39 2
      احسنت دایی
    • حسن A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      23 2
      یه چند کیلو برا من بگو بفرستن :
    • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      6 75
      ولی در نهایت این کشفیات در اختیار همه قرار نمی گیرد
    • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      اين كفار نماز نمي خوانند . شايد از اندامهاي خوك دارو توليد ميكنند
    • پیمان IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      16 3
      البته خوبه این قرص ها به عنوان مکمل ورزشی باشن وگرنه اینکه آدم رژیم غذایی بد داشته باشه بعدش یه قرص بخوره فقط شرایط زندگی رو بد تر کردن
  • خشن ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    5 24
    افرين بر خودم
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      1 2
      آفرين چه پسر خشني
  • حامد A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    29 3
    ایول بر این اساس مشاغل پول مفت خوری چون : 1 باشگاه های ورزشی 2 فروشنده های قرص های لاغری چرت 3 فروشنده های چسب های لاغری 4 فروشنده های دستگاه های لاغری 5 کارخانجات ساخت تردمیل 6 کارخانجات ساخت چربی سوز 7 فروشنده های چربی سوز و ......... از کار بی کار می شوند اگر خدا بخواهد
  • ياس ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    11 3
    آفرين
  • امیر A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    37 11
    قرص جای ورزش رو نمیگیره هیچوقت ....
  • رضا IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 15
    اونی که منقی دادی یعنی چه؟
    • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      18 6
      لابد از دلواپس ها هستن که منفی دادن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    8 2
    بايد ديد در دراز مدت چه تاثيري دارن تا حالا هر کدوم از قرص هاي کمک کننده به کاهش وزن با هياهوي زياد وارد بازار شدند که گويي انقلابي در شيوه زندگي بشر ايجاد ميکنند ولي بعد از مدتي براي هر کدام عوارضي شناخته شد، و امروز باز هم ورزش و تغزيه سالم و به اندازه را راه حل قطعي کاهش وزن و سلامتي ميشناسيم
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    4 3
    نام این قرص چیه؟
    • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      10 2
      ورزش
  • شکمو A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 3
    آخیشششششششششششش /// دیگه میتونیم یه دل سیر غذاهاهای چرب و چیلی بخوریم و مهم تر از اون دیگه کسی پیدا نمیشه بگه تو رژیمم :
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    8 8
    خدا حفظت کنه . دیگه میتونیم از فردا بریم تو کار کله پاچه و آبگوشت پر دنبه و کباب کوفیده
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 8
    عجله نکنید اول باید ببینیم ان چاقهای امریکایی چه میشوند عیب بزرگ ما زود باوری ماست
  • سیستم مدیریت یادگیری الکترونیک IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    2 1
    چقدر خوب یکم امیدوار شدم به لاغری