مذاکرات میان ایران و ٥+١ در حالی ادامه دارد که هنوز برخی از اختلافات باقی مانده و حتی به اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا هم تسری یافته است.

سعيد جعفري پويا- لوزان : سرگي لاوروف نيامده در حال بازگشت به روسيه است، بازگشتي كه البته مي تواند دوباره تكرار شود. وزير خارجه روسيه كه عصر ديروز به لوزان آمده بود حالا به گفته خانم زاخاروف سخنگوي وزير خارجه روسيه براي رسيدگي به امور آبخازيا بايد امشب پس از ديدار با اشتاين ماير به مسكو برگردد.

منابع غربي مي گويند لاوروف و ايران بر سر يك مسئله با طرف غربي به اختلاف خورده اند، موضوعي كه تنها به ايران و پرونده هسته اي ايران مربوط نمي شود و مي تواند در مناسبات شوراي امنيت هم تاثيرگذار باشد. شنيده ها حاكي از اين است كشورهاي غربي خواهان اين هستند در صورتي كه ايران در بازه زماني اعتمادسازي به تعهدات خود عمل نكند، تمامي تحريم هاي وضع شده به يكباره عليه ايران فعال شوند.

اين در حاليست كه علاوه بر ايران، روسيه و چين هم با اين امر مخالفت ورزيده اند. پكن و مسكو در اين گفتگوها تاكيد كردند هر نوع سرباز زدن ايران از تعهدات احتمالي بايد سبب بررسي مجدد پرونده ايران در شوراي امنيت شود، نه اينكه همه تحريم ها به يكباره و اتوماتيك عليه ايران فعال شوند.

يكي از خبرنگاران روسي نزديك به تيم مذاكره كننده روسيه در اين رابطه به من مي گويد: واضح است كه روسيه نمي تواند چنين پيشنهادي را بپذيرد، چرا كه چنين رويه اي مي تواند باب شود و در آن صورت نقش چين و روسيه در شوراي امنيت زير سوال خواهد رفت. اين خبرنگار روس همچنين تاكيد مي كند آقاي لاوروف بر اين مسئله تاكيد كرده كه مركز تصميم گيري مجدد حتما بايد شوراي امنيت باشد نه اينكه هر زمان كشورهاي غربي اراده كردند بتوانند تحريم ها را به يكباره فعال كنند.

در مقابل طرف غربي هم از وتوهاي احتمالي روسيه و چين در شوراي امنيت نگران است و به همين دليل مي خواهد در صورت قصور ايران بلافاصله و بدون محدوديت هاي حقوقي تحريم ها را عليه ايران فعال كند.

به نظر مي رسد در شرايط فعلي موضوع تعهدات آتي ايران و همچنين تضمين هاي لازم براي تعهد ايران به اجراي وعده هاي داده شده يكي از اختلافات جدي طرفين به شمار مي رود، اختلافي كه البته فقط به ايران مربوط نمي شود و ظاهرا به موضوعي جدي ميان غرب و شرق در مذاكرات هسته اي تبديل شده است در اين شرايط مشخص نيست رفتن لاوروف از لوزان چه تاثيري بر سرنوشت اين اختلاف خواهد گذاشت، اما در عين حال سخنگوي لاوروف تاكيد كرده در صورتي كه توافق ميان دو طرف حاصل شود، وزير خارجه روسيه آمادگي دارد سه شنبه يا چهارشنبه به محل مذاكرات باز گردد.

 

23٣٠٨

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    درود به مردان خدا به این شهیدان زنده که از مردم ایران دفاع میکنند الان ساعتسه سه صبح است و خیلها خوابند ولی این بندگان خدا بیدارند ودنبال چانه زنی انشاالله به نتیجه خوبی برسید که مورد تایید رهبر‌ی هم باشد ۱۳۹۴/۱/۱۲