سال سیاه برای نفت به پایان رسید/ دکل ها از کار می افتند

قیمت نفت در 23 دی ماه 93 به 46 دلار رسید تا نازل‌ترین قیمت خود را در یک دوره 5 سال و نیمه تجربه کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قيمت نفت در سال 93 شرايط كم‌نظيري را سپري كرد. در ميانه‌هاي سال بود كه زلزله نفتي در جهان روي داد تا بازاري كه به ثبات نسبي در روي نفت بالاي 100 دلار رسيده بود، به يكباره فرو بريزد و شرايط جديدي را پيش روي خريداران و فروشندگان طلاي سياه قرار دهد. نوزدهم شهريورماه بود كه بعد از حدود 17 ماه، بهاي نفت به زير 100 دلار سقوط كرد. پيش از آن يك بار در فروردين 92 به طور مقطعي بهاي نفت به كانال 99 دلار وارد شد و بار ديگر به محدوده بالاي 100 دلار بازگشته بود. اين بار اما سقوط قيمت نفت پشتوانه قوي‌تري داشت. بعد از ورود داعش به عراق و بحران‌هاي سياسي در اين كشور بهاي نفت ركوردد 115 دلار در هر بشكه را در دوم تيرماه سال 93 به ثبت رسانده بود اما خيلي زود ورق برگشت تا ركورد سقوط قيمت نيز در همين سال به ثبت برسد تا جايي كه هر بشكه نفت برنت درياي شمال تا كمترين قيمت طي 5 سال و نيم اخير نيز پيش رفت. قيمت نفت در 23 دي ماه 93 به 46 دلار رسيد تا نازل‌ترين قيمت خود را در يك دوره 5 سال و نيمه تجربه كرده باشد. پس از آن البته اندكي اوضاع بازار بهبود يافت تا در اواخر بهمن ماه سال 93 قيمت 63 دلاري براي نفت به ثبت برسد اما با اين وجود مي‌توان كاهش 40 درصدي قيمت نفت را در سال 93 برآورد كرد.

براي سقوط قيمت نفت در سالي كه چندين رخداد به نفع افزايش در جهان رخ داد، دلايل متفاوتي اعلام شده است. در اين سال عمليات تروريستي در منطقه و در كشور عراق به عنوان يك كشور نفتي از سوي گروهك داعش به اوج خود رسيد. از سوي ديگر در كشوري كه بزرگترين صادركننده نفت جهان است، پادشاه از دنيا رفت اما اين رخدادها نتوانست بازار نفت را از سياه چال خارج سازد. شايد به دليل پشتوانه سياسي كاهش قيمت نفت بود كه هيچ رويدادي نتوانست با آن مقابله كند. رويدادهاي سياسي ميان روسيه و اوكراين و همچنين رودرروي قدرت‌هاي جهان با ايران در مذاكرات هسته‌اي، دليلي براي فشار آمريكا و چند كشور ديگر به ايران و روسيه عنوان شده است. نه فقط تحليل گران كه سياست‌مداران ايراني و روسي صراحتا اعلام كردند كه آمريكا و عربستان با همكاري يكديگر اين توطئه نفتي را ترتيب دادند تا به روسيه و ايران به عنوان كشورهاي بزرگ صادركننده نفت فشار وارد كنند. اين موضوع از سوي تحليلگران غربي نيز مورد تاييد قرار گرفت و نشانه‌هايي از آن نيز عنوان شد تا مشخص شود اين بار بازار نفت به غير از مسائل اقتصادي، دنباله‌رو سياست‌بازان شده است.

تحليلگران اقتصادي اما به غير از تاثير رويدادهاي سياسي به برخي دلايل اقتصادي را براي كاهش قيمت نفت ذكر كرده اند كه افزايش عرضه مهمترين آن است. افزايش توليد نفت در آمريكا و پيش‌بيني رشد توليد طلاي سياه در اين كشور يكي از اصلي‌ترين دلايل اقتصادي براي كاهش قيمت نفت بوده است. در آذرماه سال جاري و درست يك هفته پس از انكه سرنوشت مذاكرات هسته‌اي ايران به تمديد دچار شد، نشست اعضاي اوپك براي تعيين سرنوشت عرضه نفت توسط اعضاي اوپك برگزار شد اما لابي عربستان براي عدم كاهش توليد و عرضه اوپك موجب شد تا اين پيان به بازار مخابره شود و قيمت نفت با سرعت بيشتري تنزل كند. در اين شرايط بود كه بهاي نفت به كانال 40 دلار وارد شد و برخي تحليل‌ها از 20 دلاري شدن بهاي نفت ارائه شد. بعد از اين رويداد اما اندكي شرايط تغيير كرد. رفته رفته اخباري منتشر شد كه نشان از كاهش سرمايه‌گذاري بر روي نفت در كشورهاي غربي و آمريكايي داشت. از كار افتادن بيش تر 94 دكل نفتي در آمريكا در يك مقطع و پس از آن كاهش سرمايه‌گذاري بر روي نفت شيل به دليل كاهش صرفه اقتصادي، موجب شد تا بازار نفت اندكي احيا شود و محدوده قيمتي خود را به كانال 50 دلار  و حتي 60 دلار منتقل كند. اين موضوع باعث شد تا دبيركل اوپك نيز به پيش‌بني نفت 200 دلاري دست بزند. البدري اعلام كرد كه با روند كاهش توليد نفت شيل و افزايش تقاضا در سال‌هاي آينده، قيمت نفت افزايش خواهد يافت. با اين وجود در شرايط فعلي پیشی گرفتن ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه ای عرضه از تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی، خطر تولید نفت از ذخایر نا متعارف و شیل اویل‌ها، عدم همگرایی بین اعضای اوپک و تخفیف‌های گاه و بیگاه برخی از کشورهای عربی برای فروش نفت خود کماکان بازارهای طلای سیاه را در چهار گوشه جهان تهدید می‌کند.

 

دكل‌هايي كه از كار مي‌افتند

با کاهش قیمت نفت دکل‌های حفاری آمریکا که دیگر کار با قیمت پایین نفت را مقرون به صرفه نمی‌بینند یکی‌یکی فعالیت خود را متوقف می‌کنند، تنها در هفته اول اسفندماه ۳۷ دکل حفاری آمریکا از گردونه فعالیت خارج شد. پيش از آن در يك نوبت 94 دكل و در نوبت ديگر 83 دكل نفتي از كار ايستاده بودند. آمارهاي منتشر شده در رسانه‌هاي غربي نشان مي دهد كه از اکتبر تا فوريه تعداد دکل‌های حفاری آمریکا 37 درصد کاهش یافته است. کاهش تعداد دکل‌های حفاری به دلیل افت 50 درصدی قیمت از زمان تابستان گذشته تاکنون است که فعالیت را برای دکل‌های حفاری غیراقتصادی کرده و به همین دلیل آنها یکی پس از دیگری از گردونه فعالیت خارج می‌شوند. بر اساس این گزارش همچنین تعداد دکل‌های حفاری گاز هم در این کشور طي هفته اول اسفندماه يعني هفته سوم ماه ففوريه با افت 11 درصد به 289 دکل رسید که در مقایسه با سال گذشته هم افت 15.5 درصدی داشته است. شرکت‌های نفتی و خدماتی اعلام کردند با کاهش قیمت نفت حجم حفاری‌ها و اکتشافات به شدت کاهش یافته است. شرکت بیکر هوگز میزان دکل‌های حفاری نفتی را در جهان از سال 1944 رصد می‌کند و آمارهای آن برای صنایع حفاری بسیار با ارزش است. بسیاری کارشناسان معتقدند با توقف فعالیت دکل‌های حفاری بویژه در حوزه استخراج نفت شیل ، روند صعودی قیمت نفت دوباره شروع می‌شود. با توجه به هزینه استخراج بالا در نفت شیل، تعداد دکل‌هایی که فعالیت آنها متوقف شده است در این حوزه بیشتر است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =