بنابه گزارش هیئت بین‌اللملی کنترل مواد مخدر سازمان ملل، بیش از سه چهارم جمعیت جهان به داروی مسکن دسترسی ندارد و ۹2 درصد مورفین جهان را کمتر از ۲۰ درصد جمعیت جهان مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،طبق گزارش سالانه هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر برای سال 2014 که سه شنبه در لندن معرفی شد، حدود 5میلیون و 500 هزار نفر به داروهائی که حاوی موادی همچون مورفین و کدئین هستند، دسترسی ندارند یا دسترسی محدود دارند، و 75 درصد از جمعیت جهان بهدرمان با مسکن دسترسی ندارند.

این گزارش با تأکید بر این تضاد، اشاره می کند که 92 درصد از مورفینی که درسرتاسر جهان استفاده می شود تنها توسط 17 درصد از جمعیت جهان مصرف می شود که در آمریکا، کانادا، اروپای غربی، استرالیا و نیوزیلند زندگی می کنند.

پرداختن به این تضاد در دسترسی به مواد مخدر و روانگردان برای اهداف علمی وپزشکی، یکی از تعهدات دولت ها است که می بایست نسبت به کنوانسیون های بینالمللی مواد مخدر متعهد باشند.

بر اساس این گزارش، برای دستیابی به یک رویکرد متوازن و یکپارچه به مشکل موادمخدر، دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که کاهش تقاضا یکی از اولین اولویت هادر سیاستگذاری های کنترل مواد مخدر آن ها است، در حالی که باید تأکید بیشتری بر منابع مناسب برای پیشگیری، درمان و بازپروری داشته باشند و از این منابعحمایت کنند.

هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر در گزارش خود به این نکته اشاره می کند کهاقدامات کنترل مواد مخدر در خلأ وجود ندارند و کشورها در اجرای کنوانسیون هایکنترل مواد مخدر می بایست نسبت به تعهدات خود نسبت به سایر معاهدات، از جمله
حقوق بشر پایبند باشند. همانطور که بر عهده دولت ها است که نسبت به تحریم هایمشخص برای جرائم مربوط به مواد مخدر تصمیم بگیرند، هیئت بین المللی کنترل موادمخدر لغو مجازات اعدام در چنین مواردی را خوستار است.

افزایش استفاده از روانگردانهای جدید

با شناسائی 388 مواد منحصر به فرد از سال 2014، تعداد مواد روانگردان جدید 11درصد افزایش داشته است. این مقدار در سال گذشته 348 عدد بوده است. گسترشاستفاده از مواد روانگردان جدید ماهیت پویای مشکل این مواد را به تصویر می کشد.

 

استفاده فزاینده از متیل فنیدیت

این گزارش همچنین به افزایش حدود 60 درصد در مصرف جهانی متیل فنیدیت، محرکی کهدر درمان بیش فعالی استفاده می شود، اشاره می کند. این موضوع ممکن است ناشی ازعوامل متعددی باشد، از جمله: تعداد روزافزون بیماران بیش فعال؛ گروه سنی
گسترده ای که به درمان نیاز دارند و فقدان دستورالعمل های تجویز کافی که بهبازاریابی مؤثر و قوی این مواد اضافه شده است. تنها در ایالات متحد حدود 11درصد از افراد جوان بین سنین 4 تا 17 سال مبتلا به بیماری بیش فعالی هستند. در
آلمان تعداد افراد مبتلا به بیش فعالی 42 درصد در میان کودکان و نوجوانان زیر19 سال در سال های بین 2006 و 2011 بوده است. این گزارش همچنین به این مطلباشاره می کند که چنین داروهائی توسط تعداد رو به رشدی از جوانان سوء مصرف میشود.

 

قانون مربوط به حشیش در اوروگوئه و برخی از ایالات آمریکا

اوروگوئه اولین کشوری بود که تولید، توزیع، فروش و مصرف حشیشو مشتقاتش رابه منظور تفنن قانونی کرد. در ایالات متحده، ایالات کلورادو و واشنگتن توزیع وفروش تجاری حشیش را برای اهداف غیر پزشکی آغاز کردند و رأی دهندگان دراورگان و آلاسکا رأی گیری برای قانونی کردن تجارت کانابیس برای اهداف غیرپزشکی را تصویب کردند.

قانون اوروگوئه و برخی از صلاحیت های قضائی در برخی از ایالات آمریکا با مادهچهارم کنوانیسون واحد مواد مخدر سال 1961، که آمریکا را ملزم می کند تااستفاده از مواد مخدر را محدود به اهداف علمی و پزشکی کند، در تضاد است.

نگرانی های فزاینده منطقه ای
قاچاق کوکائین همچنان جذابترین منبع درآمد برای گروه های جرم سازمان یافته است وروند رو به رشدی به سوی تولید مواد غیر قانونی وجود دارد.

بالاترین آمار مرگ و میر هر منطقه از جهان در آمریکای شمالی است. در ایالات متحده، آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از مصرف زیاد از حد دارو، و عمدتاً موادشبه افیونی تجویزی، بیشتر از مرگ و میر ناشی از قتل و تصادفات جاده ای است. درآمریکا به خصوص روند رو به رشدی از سوءمصرف هروئین، بعد از سال ها کاهش، دیدهمی شود. هر چند کانابیس همچنان ماده مخدری است که به طور گسترده در دسترس استو قاچاق و سوءمصرف آن در آمریکای شمالی انجام می شود، مصرف آن، به خصوص، دربین جوانان نگران کننده است. تولید غیر قانونی کانابیس و قاچاق آن همچنان دحال افزایش است، در حالی که تأثیر کانابیس در منطقه نیز بالا رفته است. درکانادا تحقیقات دولت نشان می دهد که کانابیس به طور گسترده توسط جوانان بینسنین 11 تا 18 سال سوء مصرف می شود و از هر 5 نفر یک نفر در 12 ماه اخیرکانابیس مصرف کرده است.

در آمریکای جنوبی، کل مساحت تحت کشت بوته کوکا در بولیوی، کلمبیا و پرو بهمیزان یک سوم بین سال های 2007 و 2013 کاهش داشته است. نگرانی خاص در اینمنطقه مصرف دخانی کوکائین است و در شیلی و کلمبیا هم مصرف فزاینده کانابیس
وجود دارد. کلمبیا و پاراگوئه در آمریکای جنوبی به عنوان منابع شاخص برایقاچاق گیاه کانابیس به آن سوی مرزها به شمار می رود.

گسترش بازارهای غیر قانونی محرک های نوع آمفتامین بزرگترین نگرانی در آسیایشرقی و جنوب شرقی است. در آسیای جنوبی پدیدار شدن تولید، قاچاق و سوء مصرفمتامفتامین و همچنین انحراف و سوء مصرف فرآورده های داروئی حاوی مواد مخدر و
روانگردان از بزرگترین چالش های مربوط به مواد مخدر است.

در آسیای غربی رشد پایدار سوء مصرف مواد افیونی و کشت غیر قانونی تریاک درافغانستان هم چالش های جدی را در منطقه به وجود آورده است.کشت خشخاش درافغانستان 7 درصد افزایش داشته است در حالی که تولید تریاک در این کشور 17
درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. قاچاق هروئین افغانستان از طریقسریلانکا نیز افزایش داشته است. میانگین کشفیات از 35 کیلوگرم در سال 2012 به350 کلیوگرم، به میزان 10 برابر افزایش داشته است.

منبع: مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =