بعد از لغو کنسرت علیرضا قربانی در مشهد، حالا امروز ۱۱ اسفند کنسرت او در دانشگاه شهید بهشتی هم لغو شده است.

الهه خسروی یگانه: چهار روز پیش وقتی با حکم دادستانی مشهد، کنسرت علیرضا قربانی و ارکستر اشتیاق در این شهر لغو شد کسی فکر نمی‌کرد دامنه این اتفاق به تهران و دانشگاه شهید بهشتی هم بکشد. 

امروز خبر لغو کنسرت علیرضا قربانی در دانشگاه شهید بهشتی ــ همان دانشگاهی که او در آن درس خوانده ــ روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت تا یک برنامه دیگر هم به فهرست بلند بالای کنسرت‌های لغو شده، اضافه شود. 

این کنسرت قرار بود امروز دوشنبه یازدهم اسفند در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود ولی آنچنان که علی رضوی مدیر برنامه‌های علیرضا قربانی می‌گوید، دانشگاه شهید بهشتی بدون اعلام رسمی و بدون آوردن هیچ دلیل مشخصی این برنامه را لغو کرده است: «آنها به صورت شفاهی زنگ زدند و گفتند شورای نظارت تشکیل جلسه داده و با برگزاری این برنامه مخالفت کرده است.» 

چرا؟ این پرسشی است که رضوی هیچ پاسخی برای آن ندارد جز حدس و گمان: «آنچه که به صورت غیررسمی از خود دانشجوها شنیده‌ام این بوده که حراست به خاطر اتفاقات ماجراهای مشهد به دانشگاه فشار آورده است اما در این باره هیچ اعلام رسمی صورت نگرفته و این بدترین کاری است که کرده‌اند.» 

لغو کنسرت علیرضا قربانی در مشهد، اتفاق تازه‌ای نبود. پیش از این نیز و طی ماه‌های گذشته بارها و بارها کنسرت‌های بسیاری در شهرهای مختلف ایران لغو شده بود. از کنسرت‌های پاپ تا موسیقی سنتی. از سیروان خسروی تا همایون شجریان. با این حال موضع‌گیری امام جمعه مشهد درباره کنسرت علیرضا قربانی، لغو این کنسرت را وارد فاز جدیدی کرد. 

او جلوگیری از برگزاری کنسرت در مشهد را نه اعمال قدرت و زور که حرف طلبگی خود دانسته  و گفته بود که مسئله‌ای با موسیقی ندارد ولی مسئله‌ اصلی‌اش کنسرت است چون کنسرت مطرب بازی است: «پیامبر (ص) حدود حرم امام رضا(ع) را بین دو کوه معرفی کردند و حرم امام رضا (ع) زیر این سقف و گنبد نیست و همه این شهر مال امام رضا (ع) است و وقتی که مقابله می‌کنیم با یک ناهنجاری ببینید چگونه مقابله می‌کنند؟»

او درباره واکنش رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هم نسبت به لغو کنسرت‌ها طی چند ماه اخیر هم سخن گفت: «دویچه وله خبرگزاری رسمی آلمان گفت مسئولان وابسته به رهبری از ترویج آزادی هنر جلوگیری می‌کنند و باید گفت این آزادی هنری نیست و بی‌بند و باری‌ست، در حالی که این آلمان همانی است که با دادن سلاح شیمیایی صدام به جنگ با ایران آمد و فرزندان ما را مسموم کرد و اکنون حامی شده است، لذا این که یک خبرگزاری رسمی آلمانی به منظور برگزاری کنسرت در مشهد آمده است حمایت کند باید گفت به شما ربطی ندارد.» 

علی رضوی اما درباره حرف‌های علم‌الهدی می‌گوید که این سخنان نوعی تهمت زدن است: «این حرف،‌ نوعی اتهام زدن است. واقعا منظورشان از مطرب چیست؟ به هر دلیلی اگر قرار است کنسرت برگزار نشود، خب نشود، اما این ادبیات پسندیده نیست. بعد از این اتفاق حزب‌الله مشهد هم بیانیه شدیدالحنی دادند که لزومش را درک نمی‌کنم. نه آقای قربانی و نه گروه ایشان هیچ بی‌احترامی به هیچ کس نکردند، همه حرف ما این بود که از قوه قضاییه پرسیدیم چرا به جای این که جلوی فسادهای بزرگتر را بگیرد جلوی یک برنامه فرهنگی را می‌گیرد؟»

آنچه که رضوی از آن حرف می‌زند به مصاحبه‌ علیرضا قربانی با سایت موسیقی ما باز می‌گردد. جایی که قربانی درباره دخالت قوه قضاییه در امور فرهنگی سخن گفته بود: «متاسفم که بگویم به خاطر همین است که هم اکنون وضع کشور به این صورت در آمده است. قوه قضاییه و دادستانی به جای این که به فکر اختلاس‌های میلیاردیی باشد که همواره در کشور رخ می‌دهد مانع ا زاجرای کنسرت‌هایی می‌شوند که می‌تواند به اعتلای فرهنگ کشور بینجامد.»

او مستقیم رییس جمهور را خطاب قرار داده و گفته بود: «جناب آقای دکتر روحانی، مردم با عشق و امید به شما رای دادند و در این میان، هنرمندان و قشر فرهیخته و روشنفکر نقش مستقیمی داشتند و حال بروز اتفاقاتی از این دست، بسیار باعث تاسف است.» 

او در نهایت گفته بود که امروز با صدای بلند و با حالتی برافروخته مراتب اعتراضش را بیان می‌کند و انتظار دارد نه تنها مسئولان فرهنگی که حتی علما و نظریه‌پردازان و حقوق‌دانان به این مسئله ورود پیدا کنند.»

با این حال علی رضوی مدیر برنامه‌های علیرضا قربانی، از پیگیری مداوم وزارت ارشاد و خانه موسیقی در رابطه با این موضوع خبر می‌دهد: «آن‌ها واکنش خوبی نسبت به این اتفاقات نشان دده‌اند اما باید دید وقتی پای عمل به میان می‌آید چه خواهد شد. این فقط ما نیستیم که دچار این مشکلات شده‌ایم اما فرق ما با بقیه شاید در این باشد که بسیاری از گروه‌های کوچکتر و مهجورتر که با برخوردهای بسیار بدتری هم روبرو می‌شوند صدای‌شان به جایی نمی‌رسد. ما لااقل می‌توانیم با رسانه‌ها این موضوعات را مطرح کنیم. تقاضای ما این است که مخالفان و موافقان این مسئله نظرات خود را صریح اعلام کنند. این که بالاخره قرار است در این مملکت کنسرت برگزار شود یا نه؟ اگر قرار نیست برگزار شود همه تکلیف‌ خود را می‌دانند و اگر قرار برگزار شود همه باید تابع یک قانون باشند و هر کسی برای خود قانون جداگانه‌ای نگذارد.» 

با این حال چه علیرضا قربانی در مصاحبه‌اش با سایت موسیقی ما و چه علی رضوی در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید می‌کنند که تغییری در برنامه‌های بعدی خود نخواهند داد: «ما به خاطر این قضایا هیچ برنامه‌ای را تغییر ندادیم و نخواهیم داد و اگر دوباره در مشهد از ما خواسته شود که کنسرت برگزار کنیم حتما این کار را خواهیم کرد.»

حالا رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته که علت لغو کنسرت موسیقی علیرضا قربانی تقارن با ایام فاطمیه بوده است:‌ «دانشگاه برای هفته گذشته مجوز این کنسرت را صادر کرده بود اما آنها اعلام کردند هفته بعد آن را برگزار می کنند و ما نیز پس از برگزاری جلسه هیات نظارت اعلام کردیم که دو روز مانده به ایام فاطمیه کنسرت موسیقی برگزار نمی کنیم.»

اما علی رضوی می‌گوید متولی برگزاری این برنامه انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی بوده و آنها هم با موافقت دانشگاه این برنامه را عقب انداخته‌اند: «جدای از آن رییس دانشگاه شهید بهشتی از کدام تقارن صحبت می‌کنند؟ شهادت حضرت زهرا (س) روز چهارشنبه است و ایام فاطمیه از آن زمان آغاز می‌شود، جدای از این همین امشب کلی کنسرت در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود و اگر قرار به تقارن باشد تالار وحدت هم نباید از امشب هیچ برنامه‌ای اجرا کند.» 

او در پاسخ به این پرسش که اصلا چرا برنامه برگزاری کنسرت عقب افتاده نیز می‌گوید: «دانشگاه خیلی دیر مجوز این برنامه را صادر کرد و دانشجویانی که در تدارک این برنامه بودند فرصتی برای تبلیغات نداشتند به همین خاطر خواستند که کنسرت چند روز عقب بیفتد ولی چون برنامه‌های ما خیلی فشرده بود و ما اصلا تهران نبودیم در نهایت اجرای کنسرت به روز ۱۲ اسفند افتاد. به نظرم این حرف رییس دانشگاه شهید بهشتی کمی توجیه و برآمده از محافظه‌کاری‌ست.» 

بدین ترتیب داستان کنسرت‌هایی که لغو می‌شوند کماکان ادامه دارد. داستانی که معلوم نیست در نهایت چه پایانی برای آن رقم می‌خورد.

57۲۴۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    28 1
    متاسفم از افراط و تفریط توسی
  • ایلیا GB ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    40 0
    کنسرت مطرب بازی است چیزی نیست ایشان قبلا یک عده ای از مردم را بزغاله هم خطاب کرده بودنند .
  • امیری IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    10 0
    ارغوان اين چه راز ي است كه هر بار بهار با عزاي دل ما مي آيد ؟ كه زمين هر سال از خون پرستوها رنگين است وين چنين بر جگر سوختگان داغ بر داغ مي افزايد ؟ ارغوان خوشه خون بامدادان كه كبوترها بر لب پنجره باز سحر غلغله مي آغازند جان گل رنگ مرا بر سر دست بگير به تماشاگه پرواز ببر آه بشتاب كه هم پروازان نگران غم هم پروازند ارغوان بيرق گلگون بهار تو برافراشته باش شعر خونبار مني ياد رنگين رفيقان مرا بر زبان داشته باش تو بخوان نغمه ناخوانده من ارغوان شاخه همخون جدا مانده من
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    15 1
    استاد قربانی خواننده بسیار با سواد و متعهدی هستند که متاسفانه صدایشان به گوش علاقه مندان نمی رسد.
  • آرش IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    21 0
    ميشه بفرمائيد پس چرا جا قبر در داخل حرم شصد ميليون تومان ، اون هم سه طبقه و بيرون از حرم پانصد هزار تومان اون هم يك طبقه
  • elder A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    22 0
    جای تاسف داره که یکسری ادم خودسر دست به هر کاری که خودشون دو.ست دارن میزنن .موسیقی تو رگ و ریشه ایران زمین نهادینه شده و نمیتونن از بین ببرنش.این ناملایمتی ها باعث دلسردی از .....
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    9 0
    دلواپسان...