یک کارشناس بخش مسکن و استاد دانشگاه تهران معتقد است که «احتمالا نتایج برجام از اوایل نیمه دوم سال آینده در بخش مسکن خود را نشان می‌دهد.»

بیت‌اله ستاریان در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره پیش‌بینی‌ها درباره خروج از رکود بازار مسکن اظهار داشت: «همیشه مطالعات و پیش‌بینی‌ها با یک فرض‌هایی همراه است که اگر آن فرض‌ها را دگرگون کنیم، پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود.»

وی افزود: «در صورتی که نتیجه برجام جاری شود، پول‌هایی راکدی که دولت در بیرون دارد، دریافت شود و بعد بدهی‌های خود را پرداخت کند و در عین حال، قراردادهایی که نزدیک به 40 تا 50 میلیارد دلار بسته شده، اجرایی شود، بلافاصله دو ماه بعد از آن نتیجه‌اش را در بخش ساختمان به شدت خواهیم دید.»

این کارشناس بخش مسکن با بیان این‌که جاذب همه این منابع بخش ساختمان خواهد بود، عنوان کرد: «چنانچه قبلا منابع فروش نفت که تبدیل به ریال می‌شد، سر از ملک و مسکن در می‌آورد.»

ستاریان تصریح کرد: «در حال حاضر نیز همان شرایط و همان کسری وجود دارد و کسری بیشتری نیز در بخش ساختمان وجود دارد؛ به عنوان یک سیاه‌چاله‌ای که جاذب منابع است، دارد کار می‌کند.»

وی ادامه داد: «ما انتظار داریم بعد از تیرماه و مردادماه سال آینده، نتایج برجام را در جامعه ببینیم. به تبع در اوایل نیمه دوم سال آینده در بخش مسکن این جلوه خواهد گشت و خود را نشان خواهد داد.»

استاد دانشگاه تهران متذکر شد: «چهار عامل رشد خرید و فروش و معاملات، افزایش قیمت، افزایش تولید و افزایش سرمایه را به همراه یکدیگر در بخش ساختمان خواهیم داشت.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    31 26
    استاد در مصاحبه شنبه سوم خرداد 93 با کافه خبر پیش بینی فرمودند که در انتهای سال 93 سونامی قیمت مسکن روی می دهد بقیه اش رو خودتون بهتر می دونید
    • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      17 10
      عزیز دل شرایط تغییر کرد که یکی از انها کاهش شدید در آمدهای دولت بود که تاثیر انکار ناپذیری بر این پیش بینی می گذارد
    • بی نام RO ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      5 19
      این که همش اما واگر شد. تا جایی که میدانیم تا قیمت نفت به بالای 50 یا 60 دلار نرسه وضعین همینه. در ضمن به گفته آقای سیف رئیس بانک مرکزی حتی اگر تمام طلب ایران وصول شود سهم دولت در حد 8 10 میلیارد است و بقیه سهم بانک ها و بخش های دیگر است.
    • محمدباقر جلیلی A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      26 2
      شما نظر کارشناسها رو به میل خودتون برداشت می کنید. وقتی گفته میشه بخش مسکن رونق پیدا میکنه به معنی افزایش قیمت نیست بلکه به معنی افزایش خرید و فروش و از همه مهمتر افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن به معنی ساخت و ساز است. وقتی ساخت و ساز در بخش مسکن رونق داشته باشه مشاغل وابسته هم رونق میگیره و بیشتر از نیمی از اقتصاد به حرکت در میاد.
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    32 31
    تا 3 سال دیگه محاله افزایش قیمت مسکن وجود داشته باشه .
  • مهدي A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    31 19
    با حلوا حلوا كردن دهن شيرين نميشه ،،،مشكل ركود با پول خريدار حل ميشه كه فعلا جيباشون خاليه
  • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    31 19
    آخر استاد گرامی وقتی قیمت نفت کمتر از 3530 دلار است و دولت به اندازه درآمد 54 سال آینده اش بدهکار است و مردم هم جیبشان خالی است و میلیونها نفر بی کارند، قیمت مسکن کجا می خواهد برود؟ چه کسی می خواهد بخرد؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    33 14
    مشکل مسکن با پایین آمدن سودهای بانکی درست میشود
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    5 29
    شرمين هستم، مسكن فقط و فقط با تورم رونق ميگيره
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    16 24
    مسکن درست نمیشه چون کسی پول نداره و راکد خواهد ماند. خواهشا تئوری های غرب رو اینجا جاری نفرمایید کسی پول نداره جیب هم سوراخه
  • مرتضی A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    15 21
    در سال 58 جمعیت ایران سی میلیون بود و الان سه برابر شده. در حالی که تعداد خونه بالای سی برابر شده و با وجود انقدر خونه خالی و نبودن پول در دست مردم و بدهکاری مردم ب بانک ها خونه هیچوقت رونق نخواهد گرفت. حتی با وام صد و پنجاه میلیون.
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    14 26
    این ستاریان فقط بر طبل گرانی مسکن میکوبه ....مگه انبوه سازی انقدر مسکن مسکن میکنی ؟؟
  • دوست IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    27 12
    اقا الکی نظر ندین اخه مگه میشه حقوق کارگر زیاد بشه جنس ها گرون بشه انرژی گرون بشه مسکن ارزون بشه خوب اگه اینجوری باشه کسی دیگه ساخت و ساز نمیکنه بعد از دو سال هم باید التماس کنیم واسه خونه اجاره ای
  • ایرانی A1 ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    5 12
    نظر من حذف میشه ولی پیش بینیای من از این آقا درست تر در میاد خواستین درخدمتم :》
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    21 5
    مسکن رونق میگیره، فقط مشکل عادت ما ایرانیهاست که تا ارزونه ناز می کنیم، گرون که شد میریم تو صف و سر و دست می شکنیم برا خرید، برای همه چیز هم اینجوری هستیم نه فقط مسکن...
  • گارشناس اجتماعي IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 4
    ركود مسكن فقط تحليل اقتصادي ندارد بايستي به تحليلهاي جامعه شناختي و جمعيتي نيز پرداخته شود حجم متقاضيان اين سالها با حجم متقاضيان دهه 80 دهه پر رونق مسكن متفاوت شده است ، سونامي جمعيت متولدين سالهاي 58 تا 68 تقريبا از بازار مسكن فاصله گرفته اند با توجه به عدم تمايل به ازدواج و زاد و ولد وتعداد خانه هاي خالي موجود امكان گران شدن مسكن ديگر محال است .