ایرنا نوشت؛ آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: شجاعت و بی باکی در تداوم راه حق از مهمترین درس ها و پیام های زندگی امیرالمومنین حضرت علی (ع) است.

وی بامداد شنبه در مراسم احیای شب نوزدهم ماه ماه مبارک رمضان در مدرس امام کاظم (ع) قم با بیان اینکه نام، تاریخ، کلمات و سخنان آن حضرت باید برای همه شیعیان الگو باشد، اظهار داشت: درس تقوا، صداقت، زهد و بی اعتنایی به مال و مقام دنیا را باید از آن حضرت بیاموزیم.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در زندگی خود پیام های مهمی را به پیروانش داده است، خاطر نشان کرد: یکی از پیام ها این است، که اگر در مسیر حق تنها شدید وحشت نکنید و راهتان را رها نکنید.
وی یادآور شد: در تاریخ اسلام حضرت علی (ع) در چند مورد از جمله در قضیه خوابیدن در بستر پیامبر(ص) و همچنین نبرد با یکی از مشرکان به نام عمروبن عبدود و یهودیان در جنگ های احزاب و خیبر تنها شد، ولی با این حال جانش را در طبق اخلاص گذاشت و به راه خود ادامه داد.
این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت توجه جوانان به این پیام حضرت ،گفت: اگر در یک کلاسی هستی که همه روزه خوارند تو روزه بدار و اگر همه دختران بی حجابند تو با حجاب باش، شیعه علی بن ابیطالب (ع) مگر نیستید او به تنهایی وظیفه خود را انجام می داد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حضرت علی(ع) در راستای حفظ و بقای اسلام و همچنین دفاع از پیامبر(ص) متحمل زخم ها و جراحت های فراوانی شد، گفت: اسلام ارزان بدست نیامده که ارزان از دست برود، حضرت علی(ع) در عین تنهایی وظیفه و تکلیف خود عمل می کردند، از این رو اگر تو در یک اداره کار می کنی که همه رشوه و حق حساب می گیرند، تو رشوه نگیر و اگر همه مواد مخدر مصرف می کنند تو نکن، هیچکس نباید در مسیر حق از تنها شدن وحشت داشته باشد، چرا که خدا با او است.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت شناخت فلسفه شب قدر به منظور بهره مندی بیشتر از آن، اضافه کرد: این شب دارای 2 فضیلت مهم است که خداوند در سوره های قدر و دخان به هر دوی آن اشاره کرده است.
وی نزول قرآن را از جمله این فضائل برشمرد، و افزود: قرآن قانون اساسی اسلام است، و همه عقائد، احکام ، اخلاق و برنامه های انبیاء و اولیاء در آن جمع است.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ملتی که قرآن دارد فقیر نیست، و در مقابل مردمانی که همه چیز دارند، ولی قرآن ندارند، در فقر به سر می برند، یعنی اگر غنای روحی، جسمی، مادی و معنوی می خواهید برنامه های آن در قرآن است.
آیت الله مکارم تصریح کرد: متاسفانه در زمان ما در مورد توجه به قرآن اشتباه هایی صورت می گیرد، و در شرایطی که توجه به تفاسیر و معانی قرآن مقداری کم است، به حفظ، تلاوت، ترتیل و با صدای خوب خواندن و همچنین برگزاری مسابقه های قرآن توجه بیشتری صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه همه این مطالب مهم و حائز اهمیت است، گفت: ما در مورد قرآن باید به 4 وظیفه اساسی ، قرائت، فهمیدن و درک معانی آیه ها، عمل کردن و منشر ساختن توجه داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به اهمیت شب قدر شناخت فلسفه آن را ضروری خواند، و افزود: یکی از فلسفه های این شب نزول قرآن، به عنوان یک منبع عظیم و کامل برای راهنمایی و هدایت بشریت است.
استاد حوزه علمیه قم با تبیین تاثیرها و فواید این کتاب آسمانی برای انسان، افزود: در زمان جاهلیت عرب هیچ اثری از دین، اخلاق، ثروت و استقلال وجود نداشت، ولی قرآن آمد و همه چیز را به ارمغان آورد، یعنی یک ملت زیر صفر و جاهل و نادان را به جایگاه و مقام های بالا ارتقاء، و دنیا را از ساحل اقیانوس اطلس تا دیوار چین تحت سیطره پرچم اسلام قرار داد، لذا بر طبق این تجربه تاریخی اگر امروز نیز قرآن در زندگی بشر پیاده شود، همان برنامه ها اجرا می شود.
آیت الله مکارم شیرازی تعیین مقدرات را دیگر فلسفه شب قدر توصیف کرد، و افزود: در این شب مقدرات یک سال زندگی انسان ها را بر حسب لیاقت ها و شایسته گی های آنها تنظیم، و فرشتگان نیز آن را با اذن پروردگار در اختیار امام زمان (عج) قرار می دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =