مهر نوشت:مدتی است بنرهایی در تالار وحدت نصب شده که حاوی اطلاعاتی مبنی بر این است که به زودی کافه رستورانی در محوطه تالار راه می‌افتد؛ تصمیمی که چراغ‌خاموش گرفته شده و البته آسیب‌هایی دارد.

تالار وحدت که تحت نظر بنیاد فرهنگی و هنری رودکی اداره می‌شود یکی از مهمترین فضاها و مکان‌های هنری کشور است که از آثار موسیقایی و نمایشی مختلف میزبانی می‌کند. حال مدتی است بنرهایی در محیط تالار وحدت نصب شده که روی آن چنین نوشته شده است: «به زودی کافه رستوران رودکی در محوطه تالار وحدت افتتاح می‌گردد.»

این اطلاع رسانیِ تأمل‌برانگیز، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا قرار است این کافه رستوران برای عموم قابل دسترس باشد یا فقط کسانی که بلیت برنامه‌های تالار وحدت را دارند می‌توانند از کافه رستوران مذکور استفاده کنند؟

تالار وحدت که روزگاری از مهم ترین مراکز فرهنگی هنری کشور محسوب می شد و همچنان هم مخاطبان هنر آن را به عنوان مکانی برای پیگیری جدی ترین برنامه‌های هنری می‌دانند در ۲ سال و چند ماه اخیر دچار فراز و فرودهایی شده که همه این چالش‌ها ناشی از نحوه برنامه ریزی مدیریتی برای میزبانی برنامه های مختلف بوده که بعضا برخی تصمیم های مدیران با انتقادهای شدید رسانه ها و برخی اهالی هنر رو به رو شده است.

به طور مثال این مکان که شاخص‌ترین تالار مختص اجرای موسیقی و تئاتر است با وجود مخالفت رسانه‌ها و برخی اهالی هنر در اختیار گروه‌های موسیقی پاپ و همچنین برخی آثار نمایشی قرار گرفت که کارنامه کارگردانان آن‌ها از وجاهت لازم برای حضور در تالار وحدت برخوردار نبود و حال با نصب این بنر سوال پیش می آید که تالار وحدت که رابطه خود با مخاطبان را در جایگاه فرهنگی و هنری شاخصی تعریف کرده است چرا باید در محوطه خود میزبان کافه رستوران باشد؟

اگر قصد مدیریت بنیاد رودکی و همچنین تالار وحدت جذب و حضور مخاطبان و علاقه‌مندان بیشتری به مکان فرهنگی و برنامه‌های هنری با تاسیس کافه رستوران است، این هدف با یک برنامه ریزی منسجم در راستای اجرای کنسرت‌ها و تئاترهای در خور و شایسته نام تالار وحدت باید حاصل شود و اینگونه نیست که جذب مخاطب از جمله اهدافی است که باید به هر طریقی محقق شود و همچنین چه تضمینی است که حضور در کافه رستوران مسبب جذب افراد به برنامه های هنری هم شود؛ البته باید در این میان و در اولین گام مشخص شود که این کافه رستوران برای چه کسانی قابل دسترسی است.

اگر هم موضوع درآمدزایی مدنظر مدیریت بنیاد رودکی و تالار وحدت است، که این هدف نیز می‌تواند از طریق برگزاری کنسرت‌ها و تئاترهایی در سطح کیفی مطلوب حاصل شود زیرا تجربه ثابت کرده که اینگونه فعالیت‌ها با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان همراه می‌شود.

فارغ از این مساله که کافه رستوران در خدمت چه طیفی از مشتریان خواهد بود باید این موضوع هم شفاف شود که این مکان از چه طریق - به طور مثال بر اساس مزایده - و در اختیار چه فرد یا نهادی قرار گرفته و قرارداد بسته شده بین صاحب کافه رستوران و بنیاد رودکی دقیقا چگونه است. همچنین این سوال مطرح است چرا تصمیم تاسیس کافه رستوران در محوطه تالار وحدت به طور چراغ خاموش بوده و با توجه به بنر نصب شده مشخص است که قرارداد با فرد یا نهاد مربوطه بسته شده و حال باید کاملا شفاف شود که جزئیات این قرارداد چگونه است. اگر هم این کافه رستوران توسط خود بنیاد رودکی اداره می شود باز هم لازم است درباره دلایل و اهداف چنین تصمیمی اطلاع رسانی دقیق شود.

مساله دیگری که باید بدان اشاره شود این است که در فضای پارکینگ تالار وحدت و در مجاورت تالار حافظ نیز مدتی است که کافه رستورانی احداث و راه‌اندازی شده که دسترسی به آن برای مخاطبان و علاقه‌مندان مراجعه کننده به تالار وحدت، تالار رودکی و تالار حافظ و همچنین افرادی که مایل به استفاده از کافه رستوران هستند، آسان است.

راه‌اندازی کافه رستوران در فضای تالار وحدت و استفاده عموم از آن باعث می‌شود که حریم و فضای فرهنگی و هنری این تالار دستخوش تغییر شود و از این پس شاهد شکل‌گیری پاتوقی غیر فرهنگی و هنری در پیرامون تالار وحدت باشیم.

امید است مدیریت جدید بنیاد فرهنگی و هنری رودکی درباره این موضوع تصمیم‌ مناسبی اتخاذ کند تا شأنیت، تعریف و جایگاه تالار وحدت به عنوان یکی از مهمترین سخت‌افزارهای فرهنگی و هنری کشور، حفظ شود.

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =