ورود ۹ میلیون پرونده قضایی جدید در سال ۹۴/ آمار کنش ایرانی‌ها در حوزه قضایی/ آمار بالای جرایم‌کیفری

حمید شهریاری معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود اعلام کرد سال گذشته بیش از 5 میلیون و 612 هزار پرونده جدید وارد دستگاه قضایی شده و در شوراهای حل اختلاف نیز 3 میلیون و 400 هزار پرونده جدید وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام شهریاری در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه درباره تراکم پرونده ها در کشور گفت: 11 میلیون و 500 هزار پرونده در گردش و تکراری در محاکم کل کشور وارد شده. حدود 5 میلیون و 612 هزار و 296 پرونده از این تعداد، غیر تکراری (یکتا) است. شاهد افزایش پرونده های وارد بر دستگاه قضایی در حدود 3.3 درصد هستیم. 

شهریاری با انتقاد از نحوه بودجه دهی دولت گفت: صرفا حدود 10 درصد از بودجه تملک دارایی به این مرکز اختصاص داده شده. با این وجود پروژه ها به انجام رسیده و دستگاه های موجود در قوه قضاییه در حال کهنه شده و در فقر شدید تجهیزات به سر می بریم و این کار باعث کندی سرعت در مراجع قضایی شده است.

پرونده های دیوان عدالت اداری 26 درصد افزایش یافت
او در ادامه به افزایش 28 درصدی پرونده های ورودی به دیوان عالی کشور اشاره کرد و گفت: 47 هزار پرونده وارد دیوان عالی شده و همچنین در دیوان عدالت اداری در سال 94 حدود 142 هزار پرونده وارد شعب بدوی شده که 26 درصد افزایش را نسبت به سال 93 نشان می دهد. در شعب تجدید نظر این دیوان نیز 55 هزار پرونده وارد شده که 34 درصد افزایش را نشان می دهد. در شعب اجرای احکام دیوان عدالت اداری نیز 19 هزار پرونده وارد شده که 2 برابر سال 93 است.
معاون دستگاه قضا با تحلیل آمار ارائه شده به کاهش نرخ رسیدگی در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: فشار بر قوه قضاییه، 1 درصد در دادسرا، 1.5 درصد در دادگاه های انقلاب، 1.5 درصد در دادگاه های عمومی، 7 درصد در دادگاه های کیفری یک و 8 درصد در شعب تجدیدنظر افزایش یافته و نیازمند توجه مسئولان دولتی برای تامین بودجه و منابع مورد نیاز است. این فشار تا جایی است که یکی از قضات دادگاه خانواده به من گفت مجبور هستم ماهانه 300 پرونده را رسیدگی کنم.

740 هزار پرونده در دادگاه های تجدیدنظر
او به آمار شکایت از قضات اشاره کرد و گفت: در دادگاه عالی انتظامی قضات نیز سال گذشته 4500 پرونده وارد شده که نسبت به گذشته 18 درصد کاهش را نشان می دهد. در دادسرای انتظامی قضات نیز 6 هزار پرونده وارد شده که در مقایسه با سال 93، 6 درصد افزایش را نشان می دهد.
معاون آمار قوه قضاییه درباره آمار دادگاه های تجدیدنظر هم گفت: در دادگاه های تجدیدنظر نیز 743 هزار پرونده وارد شده که در مقایسه با سال 93 حدود 10 درصد افزایش را نشان می دهد و پرونده های مانده نیز 60 هزار پروونده اضافه شده. به دلیل عدم تخصیص درست بودجه، در حوزه های تجدیدنظر دچار مشکل شده ایم. در دادگاه های کیفری یک کشور نیز کمتر از 32 هزار پرونده وارد شده، ولی مانده پرونده ها 40 درصد افزایش را نشان می دهد.
شهریاری با ارائه آمار دادگاه های عمومی گفت: حدود 4 میلیون و 400 هزار پرونده وارد دادگاه های عمومی شده که در مقایسه با سال 93، 10 درصد افزایش را نشان می دهد. در اجرای احکام مدنی 5 درصد شاهد پرونده های مانده هستیم که در اجرای احکام کیفری دادگاه ها این میزان به 10 درصد رسیده است.
او در ادامه سخنانش گفت: در دادگاه های انقلاب نیز 262 هزار پرونده جدید در سال 94 وارد شده که 5 درصد کاهش را نشان می دهد. در دادسراهای عمومی و انقلاب کل کشور نیز 4 میلیون پرونده وارد شده که رشد یک درصدی را نشان می دهد ولی مانده پرونده ها حدود 10 درصد افزایش یافته.
معاون قوه قضاییه در ادامه گفت: در شوراهای حل اختلاف نیز 3 میلیون و 311 هزار پرونده وارد شده که 3 درصد کاهش را نشان می دهد. مانده پرونده نیز 3 درصد کاهش را نشان داده. پیش بینی می شود با توجه به قانون جدید، شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.

دفاتر خدمات قضایی فعال می شوند
معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در بخش دیگری سخنانش با اشاره به اینکه یکی از مهمترین فعالیتهای مرکز آمار و فناوری اطلاعات توسعه دفاتر خدمات قضایی است، گفت: 1500 دفتر در 30 مرکز استان خدمات ثبت و پیگیری دادخواستها، اظهارنامه، پرونده و دادخواستهای اعتراض و تجدیدنظر و برخی شکواییه ها را انجام می دهند.
شهریاری در ادامه سخنانش گفت: عناوین خواسته های بدوی و اعتراضی در دفاتر خدمات قضایی 224 عنوان است. در سال 94 بالغ بر 618 هزار دادخواست و 230 هزار اظهارنامه از طریق این دفاتر ثبت شد که این میزان حدود 65 درصد دادخواستهای مراکز استانهاست. از این تعداد 26 هزار دادخواست تجدیدنظر خواهی و 31 هزار شکوائیه از طریق دفاتر تهران به مجتمع های قضایی ارسال شد. در تیرماه ثبت نام برای شهرهای بزرگ در کشور آغاز شد. از بین 600 حوزه قضایی در این مرحله 282 حوزه در شهرهای بزرگ و متوسط انتخاب شدند که ثبت نام آنها روی سایت معاونت آغاز شده. از متقاضیان درخواست می شود به سایت معاونت فناوری اطلاعات قوه قضاییه وارد و درخواست خود را ثبت کنند.

2 دفتر خدمات قضایی متخلف، لغو پروانه شدند
او با اشاره به تخلفات برخی دفاتر گفت: امکان راه اندازی دفاتر مستقل در 318 حوزه قضایی وجود دارد و افراد متقاضی می توانند در سایت این معاونت، شرایط خود را اعلام کنند. تخمین می زنیم بالغ بر 610 دفتر خدمات قضایی امسال افتتاح شود. برای جلوگیری از تخلفات دفاتر نیز هیات های نظارت تعیین شده و دفاتر تذکرات دریافت شده را مدنظر قرار دادند ولی 2 دفتر متخلف تعلیق شدند و این پیام را برای همه دفاتر دارد که از صورت تخطی از مقررات، هیات های بدوی و تجدیدنظر نظارت، رسیدگی لازم را خواهند کرد.

164 هزار پرونده طلاق توافقی در سال 94
شهریاری با اشاره به اینکه تراکم پرونده ها باعث فشار بر دستگاه قضایی می شود گفت: مطالبه وجه برای امور مختلف 210 هزار پرونده فقره بوده و همچنین مطالبه وجه چک بیش از 250 هزار پرونده را در دادگاه مدنی تشکیل میدهد. مطالبه خسارت تاخیر تادیه نیز 219 هزار مورد بوده است. طلاق توافقی نیز در دادگاه های خانواده 164 هزار مورد بوده است که حدود 4.5 درصد خواسته های مراجعان را تشکیل می دهد. میانگین زمان رسیدگی به پرونده طلاق توافقی 26 روز است. مطالبه مهریه نیز 130 هزار فقره و اعسار از پرداخت محکومه علیه 127 هزار فقره بوده است. مطالبه خسارت نیز 115 هزار پرونده و مطالبه نفقه 86 هزار مورد بوده است. الزام به تمکین 85 هزار پرونده و طلاق به درخواست زوجه 72 هزار فقره بوده است که 2 درصد پرونده های وارده به محاکم قضایی را تشکیل می دهد.
او با اشاره به پرونده های مربوط به خانواده گفت: دادگاه خانواده یکی از پرفشارترین دادگاه های قوه قضاییه است.

188 هزار پرونده کلاهبرداری در سال 94 باز شد
شهریاری با اشاره به پرونده سرقتهای تعزیری گفت: 696 هزار پرونده با میانگین رسیدگی 62 روز در صدر پرونده های کیفری است. ضرب و جرح عمدی نیز 540 هزار پرونده را شامل شده است. توهین به اشخاص عادی 415 هزار پرونده و ایراد صدمات رانندگی 333 هزار پرونده را با میانگین رسیدگی 71 روز تشکیل می دهد. تهدید نیز 315 هزار پرونده را به خود اختصاص داده. تخریب اموال نیز 216 هزار پرونده و کلاهبرداری 188 هزار فقره پرونده را شامل می شود که شامل 3 درصد پرونده هاست. خیانت در امانت 162 هزار پرونده را تشکیل داده است. همچنین نگهداری مواد مخدر 142 هزار فقره و صدور چک بلامحل 132 هزار پرونده را در سال 94 شامل شده است. این موارد، 10 اتهام اول کشور هستند. این اتهامات بیش از 55 درصد پرونده ها را تشکیل می دهند.

او دلیل افزایش پرونده ها را در ابتدا افزایش جمعیت دانست و گفت: طبیعی است وقتی جمعیت افزایش می یابد، شاخص هاآماری نیز افزایش پیدا می کند. گزارش ها مربوط به دادگستری های کل کشور است و معاونتهایی مانند پیشگیری باید در باره آمار و عملکرد خود توضیحات لازم را ارائه دهند.
شهریاری به شروع آزمایشی طرح دستبند الکترونیکی در قالب مجازاتهای جایگزین زندان اشاره کرد و گفت: باید دستورالعملهای خاص در این باره تدوین و بودجه مورد نیاز نیز تامین شود.

معاون قوه قضا از راه اندازی سامانه "ثنا" برای ثبت نام الکترونیکی و سامانه ابلاغ الکترونیکی خبر داد و گفت: این دو سامانه متکی بر آیین دادرسی الکترونیک و ماده 175 آیین دادرسی کیفری جدید است. ابلاغ های کاغذی مشکلات زیادی دارد که اطاله دادرسی یکی از این مشکلات است. 2 سال روی ابلاغ الکترونیکی کار شد و اصلاحات قانونی مورد نیاز نیز انجام شده است. معاونت آمار و فناوری اطلاعات موثرکردن امر ابلاغ را مد نظر قرار داده و تلاش می کند ابلاغ های واقعی را به حداکثر برساند.

 

47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =