'فدریکو موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، وزیران این اتحادیه توافق کرده اند که بحران سوریه را با همراهی کشورهای منطقه به ویژه ایران و روسیه حل و فصل کنند.

به گزارش خبرانلاین مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در نشست بروکسل از طرح دی مستورا درباره سوریه به ویژه شهر استراتژیک حلب حمایت کرد و ضمن آن اعلام کرد بدون ایران و روسیه نمی توان بحران سوریه را حل کرد. موگرینی در این نشست به قانونی بودن ریاست جمهوری بشار اسد اذعان کرد و گفت : بروکسل واقعیت اسد را می پذیرد.

در همین زمینه خبرگزاری ایرنا به نقل از راشاتودی نوشت: موگرینی روز دوشنبه پس از جلسه شورای اتحادیه اروپا در سطح وزیران خارجه گفت: ما با همه بازیگرانی که جزئی از راه حل در سوریه باشند به ویژه ایران، دولت های خلیج فارس و روسیه کار خواهیم کرد.

وی افزود: تصمیم گرفته ایم رویکردهای دیپلماتیک را در قبال این بازیگران تغییر دهیم.

برخی کشورهای غربی در ابتدا ایران را نه به عنوان بخشی از راه حل بحران سوریه بلکه جزئی از خود بحران می دانستند و این تغییر در نگاه اتحادیه اروپا می تواند گامی به جلو برای حل منازعه سوریه از طریق سیاسی باشد.

موگرینی افزود: بروکسل باید بشار اسد رییس جمهور سوریه را به عنوان جزئی از واقعیت سوریه بپذیرد. با این حال نباید او را به مثابه شریکی در گفت وگو ببیند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: اسد برای اتحادیه اروپا شریک گفت وگو نیست اما جزئی از واقعیت سوریه است و ما باید این واقعیت را ببینیم اگر خواهان تغییر آن هستیم.


اتحادیه اروپا از طرح دی میستورا درباره سوریه حمایت کرد
ایسنا به نقل روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل حمایت خود را از طرح استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه برای ایجاد مناطق بدون درگیری جهت ورود کمک‌های بشردوستانه برای سوری‌هایی که بیش از سه سال است با جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام کردند.

براساس طرح دی میستورا، قرار است ابتدا درگیری‌ها در شهر حلب پایان یافته و پس از آن در مناطق دیگر نیز این طرح اجرا شود.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این نشست تصریح کرد: پیشنهاد دی میستورا برای پایان یافتن درگیری‌ها در حلب مساله‌ای حیاتی است و موجب بهبود اوضاع سیاسی، امنیتی و وضعیت آوارگان می‌شود. برای همین باید از تلاش‌های دی میستورا حمایت به عمل بیاید.

دی میستورا در این نشست طرح خود را برای پایان یافتن درگیری‌ها در حلب به وزرای اروپایی ارائه کرد و آنها را در جریان جزئیات این طرح گذاشت.

همچنین خوزه مانوئل گارسیا مرگایو، وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد: حلب می‌تواند به عنوان اولین منطقه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود و پس از آن در مناطق دیگر سوریه اجرا شود.

جان اسلبورن، وزیر خارجه لوگزانبورگ نیز تاکید کرد: اگر آتش‌بس در حلب تصویب شود اتحادیه اروپا باید آماده ارسال کمک‌های غذایی و دارو برای ساکنان حلب شود.

وی افزود: آتش‌بس بدون کمک روسیه، ایران، عربستان و اتخاذ اقدامات در چارچوب شورای امنیت ممکن نیست.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم ایفای نقش بیشتر و مهمتر برای حل بحران سوریه از طریق اقدامات مشخص و حمایت از تلاش‌های دی میستورا تاکید کردند.

در بیانیه پایانی این وزرا بر لزوم نظارت بر طرح دی میستورا تاکید شده است.

این وزرا همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به وخامت اوضاع انسانی و امنیتی در سوریه اقدامات تروریستی گروه داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی را محکوم کردند.

وزرای اروپایی همچنین در بیانیه خود از تمامی طرف‌های سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی خواستند تا اقدامات خود را در چارچوب بیانیه ژنو که در 30 ژوئن 2012 صادر شده اتخاذ کنند و اعلام کردند که آماده همکاری تمامی طرف‌های تاثیرگذار بر اوضاع سوریه هستند.

وزرای اروپایی همچنین از تمامی مخالفان سوری خواستند تا با گروه‌های تندرو در این کشور بجنگند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =