روزنامه شهروند نوشت: چند روز پس از انتشار خبرهایی درباره قطع تعدادی درخت در بخش شمالی کاخ موزه سعدآباد، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز می‌گوید این سازمان از مجموعه سعدآباد و سازمان میراث فرهنگی به دلیل قطع ١٤ اصله درخت شکایت کرده است.

به گفته او این شکایت پس از مراجعه کارشناسان این سازمان به محل و به استناد گزارش‌های کارشناسی تهیه شده است.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهروند، درباره خبرهایی که در ارتباط با قطع درختان سعدآباد درهفته گذشته منتشر شده است، گفت: گزارش‌هایی درباره قطع درختان در کاخ سعدآباد دریافت و کارشناسان سازمان را برای بررسی این موضوع به آن‌جا اعزام کردیم. زمانی که کارشناسان ما درمحل حاضر شدند، درختان قطع شده بودند اما گزارش کارشناسی که از این حادثه به دست ما رسیده، تأیید می‌کند که بخشی از درختان واقع در ضلع شمالی سعدآباد، (درِ دربند) قطع شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که مسئولان سازمان میراث فرهنگی تعداد درختان قطع شده، را ٨ درختچه عرعر اعلام کرده‌اند، گفت: بازرسی‌ها قطع ١٤ درخت و نه درختچه را تأیید می‌کند و هیچ سازمان و شخصی در تهران نمی‌تواند بنا به نظر شخصی یا سازمانی درباره قطع درختان صرف‌نظر از این‌که چه نوع درختی باشد- عرعر یا هر درخت دیگری- تصمیم‌گیری کند و قطع درخت از هر نوعی جرم مشخصی در قانون دارد و ما طبق قانون با متخلفان برخورد می‌کنیم و اجرای قانون برای همه افراد جامعه چه افراد حقیقی و چه سازمان‌ها یکسان است.

مختاری گفت: شکایتی از عامل این اتفاق در باغ موزه سعدآباد تنظیم و تحویل مقامات قضائی شده تا با بررسی این پرونده جرایم مربوطه را اعمال کنند. به گفته او به جز جرایم نقدی، عاملان قطع این درختان باید ۲برابر محیطی که درختان در آن قطع شده، در همان محل فضای سبز را احیا کنند. به گفته مختاری، انتظار این است که مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی به‌ویژه کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران با حساسیت بیشتری در ارتباط با فضای سبز و درختانی که صیانت از آنها را برعهده دارند، عمل کنند.

خبر مربوط به قطع درختانی درمحدوده شمالی باغ موزه سعدآباد چند روز پیش درحالی منتشر شد که فرمانده یگان ویژه میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با فارس از کشف ١٤ اصله درخت تکه‌تکه شده در سعدآباد خبر داد. بعدها گفته شد این درختان در زمان خروج از کاخ توسط ماموران یگان ویژه کشف شده‌اند.

یک روز بعد سازمان میراث فرهنگی تعداد این درختان را ٨ اصله اعلام کرد و با تأکید بر این‌که درختان قطع شده از نوع عرعر بوده‌اند، توضیح داد که این اقدام آسیبی به فضای سبز سعدآباد نزده است. پس از آن منصورزاده، رئیس کاخ موزه‌های سعدآباد هم در مصاحبه‌ای با یکی از سایت‌ها اعلام کرد که او و دیگر همکارانش در سعدآباد پاسدار میراث فرهنگی و فضای سبز این مجموعه هستند و اگر درختانی در این محدوده قطع شده به دلیل ایجاد مزاحمت برای برخی بناهای تاریخی بوده است!

حرف‌های منصورزاده درحالی است که پرسنل و کارکنان کاخ سعدآباد می‌گویند براساس طرحی قرار است، در قسمت شمالی سعدآباد یعنی همان جایی که درختان قطع شده، طرحی به‌عنوان یک گالری- رستوران اجرا شود. پیش از این مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم نسبت به قطع درختان سعدآباد واکنش نشان داده و گفته شهرداری تهران علیه متخلفان اقدام قانونی کرده است.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دره دربند، شمالی‌ترین و خوش آب‌وهواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنا شده ‌است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است و از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد.

میانگین دمای سالانه این منطقه ١٢,٩درجه سانتیگراد برآورد شده‌است؛ و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. در دوران پهلوی اول، سراسر باغ سعدآباد از رودخانه دربند مشروب می‌شد؛ ولی در دوران پهلوی دوم، به دلیل بخشیدن آب رودخانه در نیمی از شبانه‌روز به ساکنان محلی و کافی نبودن این میزان آب رودخانه برای آبیاری سراسر مجموعه، از ١٢رشته قنات قدیمی و جدیدالاحداث استفاده شد.مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است. سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونتگاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده است. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند.

هریک از بناها محل سکونت یکی از افراد خاندان پهلوی بوده است. قدیمی‌ترین کاخ این مجموعه، کاخ (کوشک) احمدشاهی بوده که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده ‌است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی است که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌است.پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه درآمد و لیکن کاخ فعلی ریاست‌جمهوری درجوار این مجموعه است و بخشی از این مجموعه و کاخ‌های آن را دراختیار دارد. سعدآباد و مجموعه کاخ موزه‌ها و فضای سبز آن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران است و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از این مجموعه دیدن می‌کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    شهرداري اگر دلش براي سعدآلاد مي سوخت اجازه احداث آن مركز خريد بزرگ را در كنار كاخ نمي داد. خيابان سعدآلاد را نابود كرد
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    شهرداری تهران نگران چند درخت شده؟ شوخی میکنین
  • منم IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    وای اقای قالیباف راستی چه جنایتی از این بدتر نمیشه هیچکس حق نداره درختی رو بی جهت قطع بکنه ولی جنابعالی چقدر درخت در همین خیابان ولی عصر ووووو قطع کردی و میکنی به خودت هم نیگا کن که لااقل بهت نخندن البته درخت تا وقتی کارشناسی نشه نباید قطع بشه.
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه .... شهرداری قاتل درخت اومده یقه ی یکی دیگه رو گرفته..... شاید میخاست خودش قطع کنه نذاشتن واسه همین صداش در اومده......
  • 123 IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    کی از کی شکایت میکنه... هه هه ... شهرداری خودش مجرم اول قطع درخته