۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۵

دنیای اقتصاد نوشت:

قابت بر سر برنده بودن در دنیای تجارت مجازی به بازار غذا و رستوران هم کشیده شده است.
برای آن دسته از افراد که به شدت مشغول کارند و از طرف دیگر دنبال غذای بهتر با زمان آماده شدن سریع‌تر هستند، هیچ چیز بهتر از این نیست که بتوانند با چند کلیک در دنیای اینترنت سفارش غذا بدهند و به‌صورت آنلاین هم هزینه‌اش را پرداخت کنند.
در ایران این رقابت در یکسال گذشته شدت بیشتری هم گرفته و اگرچه سایت‌های قدیمی هستند که تا پیش از این فعال بودند، اما رو آوردن شرکت‌های کوچک و بزرگ برای پیوستن به حلقه مجازی این بازار باعث شده دنیایی از ایده پیش روی مبتکران این روش به وجود بیاید. گرمتر شدن این بازار باعث شده تا سایت‌های قدیمی‌تر در رقابت با رقیبان نوپا مزیت‌هایی را هم قائل شوند تا آنجا که یکی از اولین سایت‌ها در این زمینه با نمایش فیلم غذاهای رستوران‌های مختلف، در نظر گرفتن تخفیف برای سفارش اولین غذا و ارائه «بن فود» سعی برای جذب بیشتر مشتری اقدام کند، چراکه یک جست‌وجوی ساده در اینترنت دیگر به راحتی رستوران‌ها و سایت‌های ارائه و سفارش غذا را پیش روی شما قرار می‌دهد تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، انتخاب کنید. با چرخی در این سایت‌ها متوجه می‌شوید که اگر در ابتدا برای خرید غذای که هوس کرده‌اید، وارد شوید با خرید غذایی دیگری سایت را ترک می‌کنید، چراکه متوجه می‌شوید جدول‌های زیادی در حال بالا و پایین شدن اطلاعاتی هستند که روی تصمیم شما تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال ارائه آمار برترین رستوران‌ها با عکس‌های رنگی با عنوان پرفروش‌ترین رستوران‌ها، پرفروش‌ترین غذاها، بهترین رستوران‌ها در رساندن به موقع غذا، پربیننده‌ترین، پرامتیاز ترین، برندهای برتر، پیشنهادی و آخرین دستپخت‌ها به شما ارائه می‌شود. این سایت‌ها همچنین این قابلیت را دارند که نزدیکترین رستوران محل کار یا سکونت یا مکانی که در آن قرار دارید را به شما معرفی و پس از انتخاب شما، غذا را به دست شما برسانند.

استارت آپ‌ها چقدر فعال شدند؟

پیدا کردن غذا در اینترنت اگرچه در کشور ما تازگی دارد اما این حرکت در سال‌های اخیر در دنیا رشد خوبی داشته و تبدیل به پیدایش حرکت‌های خلاقانه توسط استارت‌آپ‌های نوپا شده است. به عنوان نمونه Blue Apron، یک شرکت استارت آپی است که در لیست 10 استارت آپ جالب و موفق سال 2015 جا گرفته است.

مدیر این شرکت با شعار«ما میانبری به سمت نشاط و سلامتی هستیم» در سال۲۰۱۲ شرکتش را راه‌اندازی کرد. شعاری که همه فکر کردند خیلی خنده دار و مغرورانه است اما حالا و در سال 2015 محقق شده و واقعی است. Blue Apron دستورپخت و ترکیبات را به وسیله ایمیل برای مشتریان خود ارسال می‌کند. طی 2 سالی که از تاسیس آن می‌گذرد به‌عنوان یکی از پیشتازان استارت‌آپ‌ها در زمینه تغذیه ظاهر شده است. استارت‌آپی که قصد دارد در صنعت غذایی موفقیتی همچون تغییر صنعت حمل‌ونقل توسط Uber به دست آورد.

این شرکت اوایل سال جدید 50 میلیون دلار برای استخدام، بازاریابی و تجهیز مراکز بودجه تامین کرده است و همچنین از اهداف جدیدی که در نظر دارد خبر می‌دهد. این استارت‌آپ هم‌اکنون در ماه بیش از یک میلیون وعده غذا به مشتریانش تحویل می‌دهد. با همین ایده حالا راه‌اندازی استارت‌آپ‌های غذایی در ایران شروع به فعالیت کرده‌اند که سعی می‌کنند با داشتن ویژگی‌هایی خاص خودشان موفق عمل کنند. بیشتر ارائه‌کنندگان آن جوان‌هایی هستند که ایده شان را معرفی و سپس اقدام به اجرایی کردن آن کردند. شاید نیمی از آنها سنی کمتر از مدیرعامل جوان فیس‌بوک داشته باشند که در اندیشه رشد دادن شرکت کوچک استارت آپی خود هستند. فقط کافی است عضو سایت آنها شوید.

برخی از این شرکت‌ها اصولا فروشگاه یا رستورانی برای بازدید شما از آنجا یا مراجعه حضوری ندارند. رستوران در واقعیت همان سایتی است که شما عضو آن می‌شوید و آشپزخانه می‌تواند خانه یا یک سوله مجزا باشد که سفارش شما را آماده می‌کند. کار ارتباط با مشتری‌ها هم به سبب پیدایش فیس‌بوک و اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب آسانتر از قبل شده است. اینستاگرام که در ابتدا برای به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از غذا و آشپزی بود این روزها خدمات زیادی به معرفی این استارت‌آپ‌های نوپا در کشور می‌کند.


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =