وزیر امور خارجه ایتالیا: نتایج مثبت حاصل از مذاکرات ایران و ۱+۵ برای جامعه بین‌المللی مفید است

ایرنا نوشت:

وزیر امور خارجه ایتالیا به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: نتایج مثبت حاصل از مذاکرات می تواند هم برای ایران و هم برای جامعه بین المللی مثبت، کارآمد و مفید باشد.

پائولو جنتیلونی عصر یکشنبه در حاشیه نشست با علی اکبر ولایتی در مورد مذاکرات هسته ای اظهار داشت: هنوز فصل هایی از مذاکرات باقی مانده است ولی نتایج مثبت حاصل از آن می تواند مفید باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که طبق نظر آژانس ایران به دنبال سلاح هسته ای نرفته ولی هنوز در مذاکرات این مورد یکی از محورهای بحث است گفت: مذاکرات حساسی در جریان است و هفته های آتی نیز حساس تر خواهد بود در این زمینه خرد حکم می کند که در چنین زمان حساسی از حرف هایی که خلل وارد می شود پرهیز کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا تصریح کرد: پیشرفت بزرگی در این زمینه صورت گرفته و این به ویژه درخصوص فناوری های هسته ای برای استفاده های غیرنظامی انجام شده است.

جنتیلونی خاطرنشان کرد: ما به این مذاکرات امیدوار هستیم و به عنوان کشور ایتالیا تلاش می کنیم و فشار می آوریم تا بتوانیم شاهد این باشیم که در هفته های آتی راه حل مناسبی از سوی دو طرف شکل گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما جزو ائتلاف ضدداعش هستید و این در صورتی است که هواپیماهای غربی به داعش امدادرسانی داشته اند، گفت: ائتلاف ما یک ائتلاف روشن و در راستای مبارزه با فعالیت گروه تروریستی داعش است.

وزیر امور خارجه ایتالیا تصریح کرد: ما تامین کننده سلاح و برگزار کننده دوره های آموزشی نظامی برای گروه های مقاومت، دولت عراق و پیش مرگه های کرد هستیم.

جنتیلونی افزود: ما برای پیشبرد امور خود در این زمینه از هواپیماهای شناسایی که در اختیار داریم استفاده می کنیم و استفاده از این هواپیماها از پایگاه های نظامی ما در کویت انجام می گیرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر نتایج دیدار با ولایتی گفت: در این دیدار نقطه نظرات مشترک میان دو کشور را بررسی کردیم و ابراز امیدواری شد که توافقات حاصل از مذاکرات ژنو به نتایج قابل قبول و مطلوبی برسد.

جنتیلونی خاطر نشان کرد: در پی دست یافتن به توافقات منسجم ما می توانیم شاهد همکاری های مشترک بین دو کشور باشیم.

وی ادامه داد: در دیدار با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی ایران درباره استقرار صلح و ثبات در عراق بویژه از طریق ایجاد دوره های آموزشی برای گروههای مقاومت تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان اینکه بر پشتیبانی از اقدامات دیپلماتیک توسط فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه تاکید شد، افزود: در گفت و گوها با ولایتی به دیگر بحث ها همچون لیبی، یمن، عراق و سوریه نیز پرداخته شد.

جنتیلونی همچنین پیشنهاد ولایتی مبنی بر توسعه روابط علمی و استراتژیک را یکی از مهمترین محورهای گفت و گوهای دو نفره با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع دانست و گفت: ایجاد ارتباط منسجم پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه های سیاست خارجی و روابط بین المللی می تواند اثر گذاری بسیار مثبتی در بسط روابط دو کشور داشته باشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =