ایسنا نوشت:

رییس‌کل بانک مرکزی درباره افزایش وام ساخت خانه و همچنین کاهش نرخ سود بانکی توضیحاتی را ارائه و اعلام کرد: با توجه به اهمیت بالای نحوه تعیین نرخ سود برای بانک‌ها، مهم‌ترین راهبرد بانک مرکزی، استفاده از ابزارهای غیرمستقیم است که امیدواریم بتوانیم به وسیله آنها در شش ماهه دوم سال، نرخ سود را به تورم نزدیک کنیم.

 ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین راهکارهای ارائه شده در بانک مرکزی، حضور این بانک در بازارهای غیربانکی است که به وسیله آن می‌توان به رفع تنگناهای مالی کمک کرد و همچنین نسبت به کاهش نرخ سود اقداماتی را انجام داد.

وی اضافه کرد: در این راستا بانک مرکزی امیدوار است در شش ماهه دوم امسال با راهکارهایی که در اختیار دارد نسبت به نزدیک کردن نرخ تورم با نرخ سود بانکی اقدامات لازم را انجام دهد.

سیف در پاسخ به این سوال که چرا مصوبات قبلی بانک مرکزی درباره نرخ سود از سوی برخی بانک‌ها رعایت نشد؟ اظهار کرد: مهم‌ترین عامل برهم‌زننده این فضا، بازارهای غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجازی بودند که در این عرصه فعالند. جز این اگر بانکی نیز تخلفی داشته به شکل رسمی این تخلف مورد نظارت قرار گرفته و از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

رییس‌کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که با نزدیک شدن نرخ سود به نرخ تورم هم وضعیت نقدینگی کشور مدیریت شود و هم امکان حمایت از تولید به وجود آید.

وی درباره برخی خبرها از کلاهبرداری‌های صورت گرفته از سوی صرافی‌های غیرمجاز نیز تاکید کرد: همان‌طور که بانک مرکزی قبلا نیز بارها اعلام کرده مردم باید نیاز اصلی خود را از طریق صرافی‌های مجاز تامین کند. امیدواریم با توجه به مسائل پیش آمده از این پس این فرهنگ به وجود آید که مردم نیاز خود را برای خرید ارز از طریق صرافی‌های رسمی پیگیری کنند.

سیف درباره افزایش وام ساخت خانه نیز گفت: این طرحی است که بانک مسکن ارائه کرده و طرح افزایش وام تا 100 میلیون تومان را پیگیری می‌کند که البته مانند گذشته شرایط خاص خود را دارد که پس از به پایان رسیدن دوره ساخت، بخشی از آن به خریدار منتقل می‌شود؛ البته هنوز این طرح به تصویب نهایی نرسیده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    77 6
    تورم ۴۰۰ درصد است نه ۱۵ درصد.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    83 5
    چرا اون زمانی که تورم 50 درصدی اعلامی تازه داشتیم سود بانکی 50 درصدی نداشتیم؟؟؟
  • سیا IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 1
    قیمت ملک و زمین و ... همه توسط خود دولتمردان گران شده بود، الان شاید حدود 30 درصد املاک کشور برای بانکها و حدو 50 آند متعلق به بنیاد ها و اوقاف باشد، اینها هستمد که جلوی ارزانی ملک و .. را میگیرند تا از سود های هنگفتشان ضرری نکنند. چرا هنوز خیلی از شرکتهای خاص معاف از مالیات هستند ، تا اینموارد اصلاح نشود وام مسکن 500 میلیون تومانی هم بدرد مردم نخواهد خورد.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    7 3
    بانک مرکزی مردم را چی فرض کرده؟ تورم 15 درصده؟؟؟؟؟؟ چرا گیر دادن به سود بانکی؟ مردم چه کاری در این وضعیت با پولشون میتونن بکنن که ارزشش کم نشه؟ به جای این کارها برید فکری به حال قیمت دلار و ارزش پول ملی کنید؟
  • jam A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 2
    اگرپای تجارها وشرکتهای سرمایه گذارواردکشورشونداجبارا سودبانکی پایین میاد وان اقایی که ادعا داره باپایین امدن سودبانکی تورم بالا میرود کاملا دراشتباهه اولا باپایین امدن سودبانکی وثبات ان سرمایه گذاران خارجی راحت واطمینان خاطر واردمیشوند ومامردم دیگرکالاهای دست چندم وگران نمیخریم وبیکاری تاحدودی حل میشود
  • شهروند IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    6 1
    یعنی بازوام مسکن باسود24درصدمیخوان بپردازنداگه اینجوریه اصلانپردازندبهتره چون ساختمان سازی چقدرسودداره که طرف بیاد24درصدبه بانک بدن درحالیکه خودش مشکل فروش داره
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    5 11
    اونایی که مخالف کاهش سود سپرده هستن ،باید اینو بدونن که بیکاری حاصل همین سودای سوداگرانه است،که خیلی ها کارگاه ها وکارخونه هاشونو تعطیل کردن و سرمایه شونو ریختن توی این موسسات ربا خوار وربا پرداز و کارگراشون بیکار شدن
    • بی نام RO ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      7 2
      شما میتونی پولت رو به صورت قرض الحسنه و بدون سود به دیگران بدی اما نمیتونی از مردم بخوای که زیان بکنند. پولی که بعنوان سود به مردم داده میشه پس از کسر نرخ تورم فقط میتونه ارزش سپرده مردم رو حفظ کنه .در دولت قبل که به مدت کوتاهی ارزش سپرده مردم رو به یک سوم کاهش داد شما کجا بودی ؟درضمن مشکلات کارخانه ها و تولیدی ها بخشی به خاطر دخالت و سیاست هایی است که به آنها تحمیل شده و قسمتی دیگر مدیریت ناکارامد و انتصاب اشخاصی است که هیچ اطلاعی از حوزه مدیریت خود ندارند