علی کفاشیان می گوید به هیچ وجه نمی پذیرد بعضی از داوران تعمدی به نفع تیم ها سوت می زنند.

تسنیم نوشت؛  رئیس فدراسیون فوتبال در گفت و گویی تفضیلی به خیلی از سوالات این روزهای فوتبال پاسخ داد.

کروش درمصاحبه آخرش گفته بعضی ها مانند راهزن می‌خواهند به تیم ملی ضربه بزنند.
صحبت‌های کروش را هم ندیدم و نمی‌دانم منظور او چیست.
او حتی به کنایه گفته بود جام جهانی بازی میکی‌موس نیست...
من متوجه منظور کروش نشدم و نمی‌دانم چرا این صحبت را انجام داده است. همانطور که گفتم ما کارمان را در فدراسیون فوتبال انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم بهترین شرایط را برای تیم‌های ملی‌مان فراهم کنیم.
وضعیت پول های بلوکه شده ایران به کجا رسید؟
یک میلیون دلار ما که در آمریکا بود هنوز بلوکه مانده اما 4 میلیون دلار را آزاد کرده‌ایم. با این پول بخشی از بدهی‌هایمان را صاف کرده‌ایم و این پول را بابت هتل‌ها، بلیت هواپیما، حقوق عقب مانده داوران که نزدیک 4-5 میلیارد بود پرداخت کردیم. بازهم بدهی‌هایی داریم و هنوز نتوانسته‌ایم بدهی‌هایمان را صفر کنیم چون فدراسیون هر روز برنامه دارد و بدهی‌ها کنتر می‌اندازد. در پایان ماه هم حقوق کارمندان و غیره را داریم آنطور که هزینه می‌شود پول به ما نمی‌رسد اما با این حال تلاش می‌کنیم تا کارها پیش برود.
صحبت های زیادی بود درباره اینکه بعضی از داوران تعمدی اشتباه می کند.
به نظرم هیچ داوری تعمدی سوت نمی‌زند که بخواهد بازی را به نفع تیم دیگری دربیاورد.
این مسائل به مجلس هم کشیده شد و قاضی‌پور نماینده مجلس مصاحبه‌ای کرد و گفت مهدی تاج تعمدی بودن برخی اشتباهات داوری را تأیید کرده است.
اصلاً اینطور نیست من آنجا بودم و تاج هیچ وقت تعمدی قضاوت کردن داوران را تأیید نکرد و این موضوع را تکذیب می‌کنم. در ماجرای تبریز فغانی بسیار خوب قضاوت کرد و تاج این موضوع را عنوان کرده بود که او می‌توانست در برخی اتفاقات مدیریت بهتری داشته باشد و در برخی صحنه‌ها سخت‌گیری نکند. هیچ وقت نگفته بود که تعمدی قضاوتی صورت گرفته است. سخت‌گیری‌کردن فغانی نیز جزو خصوصیات داوری محسوب می‌شود و این اشتباهات تعمدی نیست.
این حساسیت‌ها که می‌گویید درست اما فقط برای یک تیم نبوده و پرسپولیسی‌ها نیز نسبت به داوری معترض بودند. به طور مثال در دو بازی متوالی مقابل سپاهان و ذوب آهن برخی معتقد بودند داوری علیه پرسپولیس است و حتی شائبه اصفهانی بودن فدراسیون نیز ایجاد شد.
من اسم نمی‌آورم اما همان داوران برای یکی از تیم‌ها که طرفدار زیادی ندارد همان قضاوت‌ها را انجام می‌دادند این صحبت‌ها پیش نمی‌آمد. پرسپولیس قدمت و طرفدار زیادی دارد و وقتی شکست می‌خورد حساسیت روی آن بالاست و این باعث می‌شود اعتراض‌ها بیشتر شود.
پس موضوع اصفهانی بودن فدراسیون و اینکه نتایج به سود تیم‌های اصفهانی بوده را رد می‌کنید؟
من گواهی می‌دهم که چنین مسائلی در نتایج دخالتی ندارد. اینکه تیم‌ها اصفهانی، گیلانی، تهرانی، جنوبی باشند یا پرسپولیس و استقلال بازی کنند هیچ نقشی در نتایج ندارد و همه چیز طبق روال قانونی خودش پیش می‌رود. کار دست یک نفر نیست که بخواهد به طور مثال کلید را خاموش و روشن کند؛ کارها گروهی پیش می‌رود. گروه داوران، گروه برگزار کننده مسابقات و غیره همه در کنار هم کار می‌کنند و اگر یک جا لنگ بزند هیچ عمدی وجود ندارد.
حتی اگر خود فدراسیون هم بخواهد تشکلی درست کند که به طور عمدی کاری انجام دهند نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهند. چون عقاید و نفرات مختلف در فدراسیون وجود دارد که در هر حوزه نظرات خاص خودش را دارد. کمیته اخلاق و کمیته انضباطی ما هیچگاه ایده‌ها و تفکرات و نظراتشان یکسان نیست. دبیرخانه‌ها دپارتمان‌ها و کمیته مسابقات ما همسو نیستند و با یکدیگر فرق دارند. اگر اتفاقی می‌افتد نباید تهمتی زده شود و بگوییم فلان تیم برنده شد چون اصفهانی است. اینها حرف‌هایی است که برخی می‌زنند تا ذهن‌ها را گمراه کنند و به دیگران تهمت بزنند.
مجلسی‌ها از پاسخ‌های شما قانع شدند؟
ما قبلاً هم جلسات مختلفی را در این خصوص گذاشته بودیم و درباره بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران صحبت‌هایی را انجام دادیم. با کسانی هم که مقصر بودند برخورد قانونی کردیم و به مجلسی‌ها نیز پاسخ‌مان را دادیم و آنها قانع شدند.
اما همچنان حرف و حدیث در خصوص داوری‌ها وجود دارد. به طور مثال در برنامه زنده‌ای که شرکت کرده بودید محمد دادکان گفت همان داوری که دو سال توسط فدراسیون محروم شده بود اعلام کرده از فدراسیون خواسته‌اند تا او یک بازی را برای تیم دربیاورد.
نمی‌توان اینگونه صحبت کرد. محسن قهرمانی نامه داد و این موضوع را تکذیب کرد. در خصوص داوری مربوط به دیدار تراکتورسازی و نفت هم به نمایندگان مجلس گفتیم که وقتی داوری وارد میدان می‌شود قضاوت او جزیی از بازی محسوب می شود و اینگونه نیست که مانند کشتی و والیبال در فوتبال هم اعتراض به داوری و بازبینی صحنه وجود داشته باشد. در فیفا و قاعده فوتبال داوری جزیی از بازی محسوب می‌شود حالا چه اشتباه داشته باشد چه نداشته باشد. همانطور که نتیجه غیرقابل تغییر است قضاوت داور هم تغییر نمی‌کند. وقتی داور وارد زمین می‌شود 90 دقیقه قضاوت می‌کند و بیرون می‌آید و نمی‌توانیم دیگر به داور بگوییم که در آن صحنه اینگونه قضاوت کن و چنین تصمیمی بگیر چون بازی تمام شده و دیگر نمی‌توان نتیجه را تغییر داد.
محمود گودرزی هم در این خصوص با شما هم عقیده بود؟
ما چند جلسه‌ با وزیر ورزش برگزار کرده بودیم. در خصوص بازی تراکتورسازی و نفت هم با خود او به تبریز رفتیم و جلساتی را برگزار کردیم که با خاطیان در استادیوم یادگار امام برخورد شد و با افرادی هم که عملکرد مثبتی داشتند برخورد تشویقی داشتیم.
وزیر ورزش بعد از اتفاق‌هایی که در بازی‌های پرسپولیس رخ داد اعلام کرد گزارش‌هایی به او رسیده که داوری‌ها شائبه برانگیز است اما اعلام کرد هنوز به جمع‌بندی نهایی در این خصوص نرسیده‌اند و گزارش‌ها بررسی می‌شود. چیزی در خصوص این گزارش‌ها به شما گفته شده است؟
هنوز چیزی در این خصوص به دست ما نرسیده است.
گفته شده در مجلس بین تاج و گودرزی درگیری لفظی بوجود آمده و در این بین وزیر اعلام کرده نمی‌تواند در فدراسیون فوتبال اعمال نظر کند و اتفاقاتی که می‌افتد دست او نیست این موضوع را تأیید می‌کنید؟
وزیر ورزش از مجموعه اتفاقاتی که در فدراسیون فوتبال رخ داده ناراضی است. او از این روند رضایت ندارد. این روند 10 سال است که در فوتبال وجود دارد و کارها براساس اساسنامه پیش می‌رود. وزیر انتقاد دارد که در تغییرات مدیریتی دست او بسته است و محدودیت‌هایی وجود دارد اما اساسنامه را که من ننوشته‌ام. وقتی وارد فدراسیون شدم اساسنامه را به من دادند و گفتند این را ببین و طبق همین پیش برو. نه در تدوین اساسنامه نقش داشتم و نه در نوشتن آن بلکه دیگران بودند که در اساسنامه نقش داشتند همان موقع هم مصوبه دولت را در خصوص اساسنامه گرفته‌‌اند و این اساسنامه تأیید شده است. تأکید می‌کنم این اساسنامه وحی منزل نیست و قابل تغییر است. می‌توان اساسنامه را تغییر داد و آن را دوباره بررسی کرد. ما اکنون درحال تغییر اساسنامه نیز هستیم و تغییراتی که فیفا داشته را باید در اساسنامه‌مان اعمال کنیم. اساسنامه را به اعضای مجمع و وزارتخانه هم خواهیم داد تا آنها نیز نظراتشان را در خصوص تغییرات بگویند. بعد از آن اساسنامه به مجمع می‌آید واگر تأیید شد باید به تأیید فیفا نیز برسد. ما فقط مجری هستیم.
در خصوص اساسنامه فعلی گفته می‌شود که به تأیید فیفا و دولت نرسیده است؟
نه، اینگونه نیست، هم تأییدیه فیفا و هم تأییدیه دولت برای این اساسنامه گرفته شده است.
چرا گودرزی از فدراسیون فوتبال ناراضی است؟
من نمی‌دانم، بهتر است از خود وزیر بپرسید. ما بین 47 کشور آسیایی در فوتبال دو سه سال است که طبق رنکینگ فیفا اول هستیم. فوتسال و فوتبال ساحلی نیز در رتبه اول آسیا قرار دارد و فقط در بخش بانوان است که رتبه اول را در اختیار نداریم. بانوان هم شرایط خاصی دارند. نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم هستیم. بیشترین عضو را در کمیته‌های AFC داریم. دیگر نمی‌دانم باید چه‌کار کنیم. امیدوارم افراد بعدی که به فدراسیون می‌آیند بیشتر کار کنند.
قصد دارید در انتخابات بعدی فدراسیون بازهم کاندیدا شوید؟
هنوز مشخص نیست باید تا اسفندماه صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.
شایعه شده مهدی تاج تاکنون دوبار از نایب رئیسی فدراسیون فوتبال استعفا کرده که شما استعفای او را قبول نکرده‌اید، این موضوع درست است؟
خیر، من استعفایی از تاج ندیدم؛ اتفاقاً او بسیار مصمم است که به کار خود ادامه دهد.
این سفرها 188 سفر نشود؟! (تعداد سفرهایی که کمیسیون اصل 90 مجلس برای کفاشیان اعلام کرده بود)
خیر؛ سفرهای من هم 188 سفر نبود؛ بلکه نصف این سفرها آن هم برای 8 سال حضورم در فدراسیون فوتبال است.


252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    2 4
    اي بابا بيخيال اين آدم پرتوقع
  • ؟ IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ایول، سنگ پا رو از رو بردی دمت گرم.