کشوری که به محل درگیری دیپلماتیک آمریکا و سعودی تبدیل شد

کارشناسان حوزه شرق نزدیک موسسه واشنگتن براین باورند که شروع سردی روابط به زمان روی کار امدن اوباما باز می گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن حمورو، در مقاله ای در نشریه اخبار الیوم مغرب دلایل و ریشه های تیرگی روابط آمریکا و عربستان را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده در این مقاله سعی کرده از مصاحبه مجله آتلانتیک با اوباما در اواخر ماه مارس، کمک بگیرد و آنرا خمیر مایه اصلی مقاله خود قرار داده است.

در ابتدای مقاله این سوال مطرح شده است که چرا از روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان که برای هیچ کشور جز آمریکا برنامه کاری مدونی تنظیم نبود روابط تا به این حد تیره شده است. کارشناسان حوزه شرق نزدیک موسسه واشنگتن براین باورند که شروع سردی روابط به زمان روی کار امدن اوباما باز می گردد. نظرات کارشناسان مذکور در تحقیقی به نام " طلاق بلند مدت " به چاپ رسیده و در آن ریشه های سردی روابط را می توان در روش کاری اوباما برای حل مشکلات منطقه و تدبیر روابط با نیروهای موجود در منطقه بخصوص ایران یافت.

حل مسئله پرونده هسته ای با ایران از طرفی و همچنین عدم دخالت در سوریه علی رغم استفاده بشار اسد از سلاح های شیمیایی در سال 2013 به نفع مصالح ایران بوده است. این توجه به نفع ایران و همچنین تناقض اصلی در منطقه بخصوص در مقابل داعش، سعودیها را تحریک می کند که به شکل جدی وارد بازی شده و از تمام اوراق خود از جمله نفت استفاده نمایند و در مقابل ایران بایستند چه با حمایت از معارضین سوری، درگیری با حوثیها و همچنین درقضیه لبنان.

در خصوص آمریکا و سعودی نیز قضایا برمی گردد به تشکیک آمریکا نسبت به متحدین سنی خود بخصوص عربستان در قضیه بمب گذاری 2001م در آمریکا و ارتباط عربستان با بمب گذار كه در نهایت عربستان تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. این نوع روابط در اینجا به پایان نرسید و اوباما حملاتش علیه عربستان را در اینجا به پایان نبرد. در ادامه عربستان را متهم نمود که کشور اندونزی را که به اسلام منعطف و با تسامح معروف بود با اعزام معلمین و ائمه جماعات و همچنین تزریق پول هنگفت به آن منطقه موجب شد تا دیدگاه افراط گرایی در آنجا رواج یابد.

به هر حال نباید تغیر سیاستهای دو کشور را تنها به روی کار آمدن ملک سلمان دانست و بیشتر مرتبط با دیدگاه ها و استراتژی اوباما در منطقه است. اینکه معادلات آمریکا درخصوص درگیری با ایران و نیز با منطقه به دلیل اختلاف با عربستان به هم می خورد درست است ولی جایگاه مغرب با توجه به اجلاس اخیر مغرب با کشورهای خلیج (فارس) در این میان کجا قرار می گیرد؟

روابط آمریکا و مغرب از یک طرف و روابط مغرب با شورای همکاری از سوی دیگر نشان از آن دارد که آمریکا نتوانسته است به شکل مطلوب اقدامات فوری در خصوص مغرب به عنوان کشوری که توانسته بهار عربی را کنترل نموده انجام دهد و یا از این کشور در مسیر مبارزه با تروریسم حمایت نماید. از طرفی موضع آمریکا در قبال قضیه صحرا همچنان معلوم نیست.

ملک در سال 2013 نیز سفری به آمریکا داشته است ولی نتایج چشمگیری در خصوص موضع آمریکا در قبال مسئله مغرب و همچنین حقوق بشر نداشته است.

آنچه در پایان مقاله از کلام نویسنده بر می آید این است که مغرب با توجه به قضیه صحرا تبدیل به محلی شده است برای درگیری های دیپلماتیک بین عربستان و آمریکا و از طرفی در این میان عربستان نشان داده است که استراتژی خود را به خوبی توانسته است با تغییر سیاستهای آمریکا در منطقه تغییر دهد و در این زمینه دیپلماسی موفقی را از خود نشان داده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =