رضوی یزدی:شورای نگهبان برای جلب اعتماد مردم،جلوی اعمال سلیقه در بررسی صلاحیتها را بگیرد

یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز رد صلاحیت احتمالی آقایان هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی را حرکتی غیرقانونی و همراه با اهداف سیاسی دانست.

حجت الاسلام سیدمحمد رضوی‌یزدی در گفت و گو با خبرانلاین با اشاره به روند ثبت نام پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و تعدد نام نویسی نامزدها در این دوره از رقابت‌ها گفت: به عقیده من میزان مشارکت بالای افراد برای ثبت نام در انتخابات خبرگان رهبری با وجود مواجهه با این چالش حقوقی که اعضای شورای نگهبان خود قادرند کاندیدای خبرگان رهبری شوند، نشان از استقبال جامعه و مقبولیت نظام در میان شرکت کنندگان آن دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی با اینکه اجتهاد یا مقبولیت عمومی ندارند در انتخابات خبرگان نامزد شدند، بیان کرد: همه افرادی که برای ثبت نام در انتخابات خبرگان اقدام می کنند خود را واجد شرایط می دانند و اگر شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید کند برای فعالیت‌های بعدی آماده می شوند و نام نویسی برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری به خودیِ خود جرم محسوب نمی شود.

رضوی همچنین گفت:دادن لیست انتخاباتی مجمع روحانیون مبارز بعد از بررسی صلاحیت کاندیداها و از میان تایید‌شدگان اتفاق می افتد.

وی بالا بردن درجه اعتماد مردم با جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی در بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان و پاسخگو بودن این نهاد در برابر رد صلاحیت شونده‌ها را عاملی برای برگزاری انتخابات پرشور و نشاط دانست و افزود: عمل نکردن شورای نگهبان به مُر قانون و عدول از خط قرمزهای قانونی، موجب سرخوردگی و مایوس شدن نامزدها و در نتیجه ضربه خوردن به فضای انتخاباتی خواهد شد.

عضو مجمع روحانیون مبارز در مورد برخی گمانه زنی‎ها درباره احتمال رد صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و سيدحسن خمینی گفت: رد صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی قطعا یک حرکت غیرقانونی و با اهداف سیاسی است.

رضوی با بیان اینکه 5 نفر از اعضای شورای نگهبان، کاندیدای حضور در مجلس خبرگان رهبری هستند، تاکید کرد: شورای نگهبان زمانی می تواند ادعا کند که به وظیفه شرعی خود صحیح عمل کرده که در بررسی صلاحیت نامزدها قانون را معیار قرار دهد. اگر من به جای این اعضا بودم به دلیل ذی نفع بودن در انتخابات خبرگان ثبت نام نمی کردم، چرا که ثبت نام اعضای شورای نگهبان بدلیل نقش نظارتی ای که دارند، آنها را با یک چالش حقوقی مواجه می کند.

همچنین وی به نامزدهاي انتخابات خبرگان رهبری توصيه کرد که پس از تایید از سوي شورای نگهبان، در تبلیغات انتخاباتی خود از تخریب دیگر رقبا اجتناب کنند؛ زیرا تخریب رقبا حرکتی غیراخلاقی و غیرشرعی است. او همچنين از مسئولان برگزاری انتخابات از جمله وزارت کشور و ديگر تمام نهادهای ذی ربط درخواست کرد تا به برگه های انتخابات همچون امانت مردم نگاه کنند.

27219

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاوید IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    2 16
    اولا که شرکت اعضای شورای نگهبان هیچ مشکلی نداره .اتفاقا باید شرکت کنن تا جلوی ورود مخالفین رهبری رو بگیرن .در مورد رد صلاحیت هاشمی و سید حسن هم شورای نگهبان تصمیم میگیره .مسائل سال 88 باید ملاک رد صلاحیتها باشه و نباید اجازه تکرار اون فتنه رو بدن .حفظ نظام واجب تر از حفظ افراد هست .
  • بی نام RU ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    17 0
    توقعاتي دارين ها
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    8 3
    مگرمیشه مگر داریم این اشخاص موردتاییدمردم هستند . چنین کاری محاله
  • عباس A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    14 3
    باسلام ردصلاحیت هاشمی و سیدحسن خمینی یعنی مخالفت با امام خمینی و آرمانهای ایشان و این باهیچ عقلی نمیگنجد وبیاعتمادی ملی را دنبال خواهد داشت نسبت به کسانی که در شورای نگهبان حضوردارند
  • محسن A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    5 19
    بوی بهانه تراشی و فتنه میاد
  • بی نام RO ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    11 1
    من نمیدونم این روحانیون منطقی و به معنی واقعی کلمه عالم چرا منصبی در سیستم حکومت ندارند از روحانیونی همچون جناب رضوی یزدی تعجب میکنم احساس تکلیف نمیکنند و قدمی برای حضور در یکی از مراکز تصمیم ساز بر نمیدارند تا افراد افراطی نتوانند این مراکز را به تسخیر خود در آورند،جناب رضوی یزدی افراطی ها دارند چهره ی دین را مخدوش میکنند تو این شرایط حساس حضور افرادی چون شما یک وظیفه ست این جمله ایشون نشان از منطق بالای ایشون داره که گفتن" اگر من به جای این اعضا بودم به دلیل ذی نفع بودن در انتخابات خبرگان ثبت نام نمی کردم، چرا که ثبت نام اعضای شورای نگهبان بدلیل نقش نظارتی ای که دارند، آنها را با یک چالش حقوقی مواجه می کند." از این دست افراد منطقی زیاد در راس امور نیستند متاسفانه.
  • احمد A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 6
    شما با خودتان چند چند هستی