تسنیم به نقل از رویترز نوشت: تغییر در قیمت نفت به توافق ایران و عربستان بر سر میزان تولید بستگی دارد و اگر عربستان همچنان به تولید بالا ادامه دهد و ایران تولیدش را بالا ببرد، یکپارچگی شکننده در درون اوپک به شکل غیرقابل ترمیمی آسیب خواهد دید.

تغییر بعدی در قیمت نفت احتمالا به توافق ایران و عربستان بر سر میزان تولید بستگی داشته باشد. عربستان می گوید با تولید کنندگان بزرگ دنیا برای حفظ ثبات بازار همکاری خواهد کرد. برای اینکه این اقدام موثر باشد، عربستان باید جا باز کند تا ایران بتواند نفت بیشتری به بازار مواجه با مازاد عرضه تزریق کند.

در حالی که قیمت نفت برنت به 45 دلار رسیده، بسیاری از تولید کنندگان افزایش قیمت ها را به ثبات ترجیح می دهند. اما آنها ترجیح می دهند بازار به ثبات برسد تا اینکه قیمت ها باز هم کاهش پیدا کند.

اوپک به عنوان یک گروه، در حال حاضر بالاتر از سقف تعیین شده 30 میلیون بشکه ای خود نفت تولید می کند که تقریبا معادل یک سوم عرضه جهانی است. افزایش عرضه نفت ایران موجب کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد شد، مگر اینکه تولید کنندگان عضو اوپک برای افزایش صادرات نفت این کشور جا باز کنند.

دستیابی یک توافق نفتی بین دو قدرت بزرگ رقیب در خاورمیانه با توجه به تنش های سیاسی دیرینه این دو کشور بعید به نظر می رسد. عربستان حاضر نخواهد بود سهم خود از بازار نفت را به نفع ایران قربانی کند. اما اگر قدرت تاثیرگذاری اوپک از بین برود، به سود سعودی ها نخواهد بود. به علاوه، ایران گفته که قیمت نفت هر چقدر هم پایین بیاید، بلافاصله بعد از تحریم ها نفت بیشتری صادر خواهد کرد.

عوامل ژئوپلتیک به سرعت در حال تغییر است. اما منطق حکم می کند که توافقی به دست بیاید. عربستان و متحدان نزدیکش در حوزه خلیج فارس، می توانند کاهش تولید داشته باشند تا ایران بتواند در محدوده سقف فعلی تولید اوپک، تولیدش را افزایش دهد. اقدامات اینچنینی به کاهش دادن اعتراضات دیگر از سوی سایر اعضای اوپک نظیر ونزوئلا نیز کمک خواهد کرد. می توان این کار را بدون تغییر استراتژی فعلی اوپک انجام داد.

اگر عربستان همچنان به تولید بالا ادامه دهد و ایران تولیدش را بالا ببرد، یکپارچگی شکننده در درون اوپک به شکل غیرقابل ترمیمی آسیب خواهد دید. 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =