گروهی با پرداخت 35 میلیون تومان پول به خانواده ها مجوزها را دریافت کرده و پورشه های 500 میلیونی وارد کشور کردند و سپس در بازار به قیمت یک میلیارد و بیشتر فروختند.

مهدی پازوکی می گویند:دولتها کشور را گران اداره می کنند و برای ارزان اداره کردن کشور لازم است شیوه های سنتی اداره کشورمدرن شود.

این استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه دولت باید با معضلات اقتصادی برخورد علمی و کارشناسی کند،اظهارداشت: همه می دانند که ریشه های فساد کجاست اما پس از رونمایی از فسادهای انجام شده صرفا به اعلام شدن آنها اکتفاشده،اما هیچ سخنی درباره تغییر شیوه های فسادزا  و راههای مبارزه با رانت گفته نمی شود.

او با تاکید براینکه اگر ریشه های فساد خشک نشوند، قطعا دوباره شاهد بروز فساد خواهیم بود،عنوان داشت: به نظر من مبارزه با فسا نیازمند یک مدیریت هوشمند است.مثلا وقتی نرخ رشد اقتصادی پایین می آید، باید دنبال علت بود ودر برای جبران کاهش نرخ رشد اقتصادی اقدامات عملی انجام داد، این به حوزه  عملکردها مرتبط است.نه آنکه صرفا گفته شود رشد اقتصادی کم شده و هیچ حرکتی در جهت جبران آن انجام نداد.

پازوکی ادامه داد: برای مبارزه با فساد هم گفتن فساد مشکلی را حل نمی کند،بلکه فعل و انفعالات مبارزه با فساد است که ریشه های آن را خشکانده و جامعه باید به سمت شفافیت هدایت می کند.

این اقتصاددان با طرح این پیشنهاد که دولت باید در درجه اول حاشیه امنیت از گروههای خاص که به دنبال رانت هستند،را بردارد گفت:حذف نهادهای موازی عامل دیگر ایجاد فساد است؛ به طوری که هرجا نهادهای بازرسی زیاد باشد،فساد هم افزایش می یابد.

او اضافه کرد: مثلا در در قوه قضاییه سازمان های متعددی برای بازرسی داریم،در قوه مقننه دیوان محاسبات و در دولت نهادهای بسیاری برای بازرسی وجود دارند،اما می بینیم که فساد به راحتی اتفاق می افتد. نکته دیگر اختلاف در تخصیص منابع است که باعث فساد می شود.این موضوع  به خصوص دربودجه های سنواتی کشور کاملا مشهود است.

پازوکی به ذکر این جمله  از میلتون فریدمن اقتصاددان طرفدار اقتصاد آزاد خاطرنشان کرد: فریدمن می گوید سیاست را باید با نتایج آن بررسی کرد نه با اهداف.در گذشته بسیاری از سیاست هایی که در اداره کشور به کار برده شده، سیاستهایی در راستای منافع کشور نبوده است.در نتیجه اقتصاد در ریشه های فساد گرفتار شده است.

وی با طرح این راهکار که ایجاد شفافیت،از بین بردن رانت و از بین بردن هرگونه انحصار چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی،عامل مبارزه با فساد است،گفت: همین الان در سازمان بازنشستگی فاصله  حداقل و حداکثر حقوق 7 برابر است؛ یعنی حداقل دریافتی برخی بازنشسته های تامین اجتماعی 690 هزار تومان و حداکثر 4900 هزار تومان است. این سیستم اشکال دارد. دولت باید عملکرد تامین اجتماعی را شفاف کند که بر چه مبنایی چنین فاصله ای وجود دارد.چون قطعا فساد دارد.

680 میلیارد دلار کجا رفت؟

این اقتصاددان با بیان اینکه با گذشت دوسال از عمر دولت یازدهم هنوز مردم به درستی نمی دانند که درآمدهای نفتی دولت نهم و دهم چگونه هزینه شده،گفت: این حق مردم است که بدانند این پول چگونه خرج شد.چه میزان از آن هزینه واردات کالاهای اساسی شد.

وی ادامه داد: هیات وزیران دولت آقای احمدی نژاد در سفری که در دولت دهم به جزیره ابوموسی انجام داد، مصوب ساخت که به هر خانواده ای  که در جزیره ابوموسی زندگی می کنند و از افراد زحمتکش و مرزبانان شریف کشورمان هستند،اجازه واردات یک دستگاه خودرو داده شود.اما کسی پیگیری نکرد که این مصوبه با چه کیفیتی اجرا شد.

پازوکی گفت:متاسفانه این امتیاز برای گروهی دلال رانت ایجاد کرد،به طوری که آنها با علم به این مصوبه و با پرداخت 35 میلیون تومان پول به خانواده ها مجوزها را دریافت کرده و پورشه های 500 میلیونی وارد کشور کردند و سپس در بازار به قیمت یک میلیارد و شاید بیشتر فروختند.

 وی تصریح کرد: در حالی که این خودرو به نام روستایی زحمتکش بوده اما نفع اش را رانت خوارهایی بردند که می دانستند از این امتیاز چگونه استفاده کنند.

پازوکی تاکید کرد:وقتی می گوییم که شیوه اداره کشور باید از سنتی به مدرن تغییر کند،دقیقا منظور از بین بردن زمینه اینگونه رانت هاست. دولت لازم است این رانت خواران را معرفی کند. لیست افرادی که بیش از یک میلیون دلار وام گرفته و درجایی به جز تولید هزینه کرده اند،اعلام کند. کسانی که فرار مالیاتی می کنند باید به افکار عمومی معرفی شوند.ما مشکل قانون برای دریافت مالیات نداریم بلکه سازمان مالیات ستانی ما سنتی است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    خدا پدرت روبیامرزه .همین یک جمله کوتاه گویاست:کشور بسیار بسیار گران اداره میشود.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    چی می گی به کی میگی
  • لللبيي. ممم RO ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    براي حرفهاي جناب پازوكي متأسف هستم كه اصل خلاف را نگفته و بكسانيكه ايت مجوز را خريده اند گيرداده ، اول علت فروش دوبرابري را تحقيق بكن ، وقتي دولت به كسي كه حقوق ودرامد ماهي يك يا دوميليون دارد مياد مجوز پورشه وبنز ٥٠٠ ميده ، خلاف نيست ،؟ ولي كسي كه در آن زمان مجوز بنز وپورشه در مدلهاي وارداتي آزاد بوده وبخاطر مقداري ارزانتر بودن ، اين مجوزها را خريده است ،به خريدار عنوان رانت خوار ميدهيد، حال يك سؤال دارم اينكه ، چرا به اين دوستان مجوز داده اند ودر حاليكه ميدانستند اين بزرگواران برايشان مقدور نيست كه همچين ماشيني وارد نمايند؟ پس اشتباه از دولت بوده وگرنه اگر واردات اين ماشينها قطع نميشد ، ماشينها هم به مليارد نميرسيد