کمکی که رسانه‌ها به داعش و طالبان و تروریست‌ها می‌کنند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد ارتباط روشنی میان گزار‌ش‌ خشونت‌ها و حملات پس از آن وجود دارد.

به گزارش خبر‌گزاری خبرآنلاین، گفته می‌شود که خشونت باعث بازتولید خشونت می‌شود. اکنون شواهد جدید نشان‌دهنده این است که گزارش خشونت نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن حملات خشن بعدی شود. یافته‌های جدید حاکی از آن است که پوشش رسانه‌ای هیجان‌انگیز حملات تروریستی سبب‌ساز وقوع بیشتر این گونه اقدامات خواهد شد.

این تحقیقات باعث به وجود آمدن بحث‌های زیادی درباره چگونگی واکنش رسانه‌های بین‌المللی درباره خشونت و وحشیگری خواهد شد و همچنین این احتمال را افزایش می‌دهد که گزارش یک اقدام تروریستی به عنوان یک اخطار برای حملات بعدی در آینده نزدیک دیده شود.

مایکل جتر استاد مدرسه اقتصاد دانشگاه EAFIT درمدلین کشور کلمبیا، به بررسی و تحقیق درباره بیش از 60 هزار حمله تروریستی که بین سال 1970 تا 2012 از سوی نیویورک‌تایمز گزارش شده، پرداخته‌ است. جتر در تحقیقات خود متوجه این موضوع شد که در طول 15 سال گذشته جهان با افزایش خیره‌کننده تعداد حملات تروریستی مواجه بوده است. پایگاه داده جهانی تروریسم 1395 حمله تروریستی برای سال 1998 ثبت کرده است. از سال 1998 تعداد این حملات با طی کردن یک سیر صعودی به 8441 مورد در سال 2012 افزایش یافته است.

تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حملات طی پانزده سال گذشته از رقم 3387 نفر به بیش از پانزده هزار نفر رسیده است. این در حالی است که گروه‌های تروریستی به صورت روزافزون از رسانه‌ها برای تبلیغ کردن خویش استفاده می‌کنند.

ویدئوهای گروه تروریستی داعش از سربریدن افراد و انتشار آنها در اینترنت این گروه را تبدیل به نماد وحشت در سطح جهان کرده است. اکنون سوال این است که چقدر بایست به این گروه‌ها اجازه داد از فضای عمومی رسانه‌ای استفاده کنند.

جتر گفت : «سازمان‌های تروریستی توجه زیادی از جانب رسانه‌ها دریافت می‌کنند. طالبان، القاعده، بوکوحرام و به تازگی داعش تروریسم در شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها و رادیو و به طور کلی همه جا حضور داد. ما می‌دانیم که تروریست‌ها برای انتشار پیام‌هایشان، به وجود آوردن ترس و وحشت و جذب نیرو احتیاج به پوشش رسانه‌ای دارند.» او ادامه داد : «در هر حال، تا کنون ما نمی‌دانستیم که آیا توجه رسانه‌ها حملات تروریستی را تشویق می‌کند یا خیر. این پژوهش نتیجه یک متدلوژی تجربی برای یافتن پاسخ این پرسش است.»

این تحقیقات بر اساس کار دیگر اقتصاد‌دان‌هایی است که نشان می‌داد تروریسم باعث توجه رسانه‌ها و توجه رسانه‌ها باعث تروریسم بیشتر می‌شود، که نتیجه آن گرفتاری در یک مارپیچ تورمی است. تحقیقات جتر نشان می‌دهد که یک مقاله در نیویورک‌تایمز درباره یک حمله در یک کشور خاص احتمال وقوع حمله‌های متعاقب را بین 11 تا 15 درصد افزایش می‌دهد. محاسبات او نشان می‌دهد که یک مقاله این نشریه درباره حمله‌ای تروریستی منجر به یک تا دو نفر تلفات در حمله دیگری طی یک هفته پس از آن می‌شود.

گونه‌های مختلف حملات تروریستی بازتاب رسانه‌ای متفاوتی دارند. مقاله جتر که قرار است در کنگره سالانه انجمن اقتصادی اروپا در مانهایم آلمان ارائه شود، نشان می دهد که حملات انتحاری به صورت قابل توجهی پوشش رسانه‌ای بیشتری نسبت به دیگر گونه‌های این حملات نصیب خود می‌کنند، که به اعتقاد جتر دلیل محبوب شدن این شیوه در میان گروه‌های تروریستی است.

این یافته‌ها باعث به وجود آمدن یک سوال مهم می‌شود، و آن این است که آیا محدود کردن گزارش کارهای تروریستی باعث کاهش این اقدامات خواهد شد. جتر به یک نکته اشاره می‌کند و آن این است، هر روز در جهان 42 نفر در اثر حملات تروریستی کشته می‌شوند و در مقابل روزانه بیش از هفت هزار نفر در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.

او در این باره گفت : «چیزی که این مقاله پیشنهاد می‌کند این است که شاید بهتر باشد درباره پوشش هیجانی تروریسم تجدید نظر کنیم و به فراهم کردن پلتفرم‌های رایگان رسانه‌ای برای تروریست‌ها خاتمه دهیم. ما نباید تحت تاثیر رقابت برای پوشش اخبار وحشی‌گری تروریست‌ها، از پوشش حوادثی که تاثیر به مراتب بیشتری بر دنیا دارند غافل شویم.»

منبع : گاردین / 1 اوت / ترجمه : فرزاد مظفری
57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =