۲ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰

ایسنا نوشت:

پسر رهبر سابق طالبان در جمع فرماندهان این گروه شبه نظامی رسما مرگ ملاعمر را اعلام کرد اما برخی به نشانه اعتراض به انتخاب ملامنصور این نشست را ترک کردند که نشان دهنده وجود اختلافات شدید است.

به گزارش  پایگاه خبری نیشن، پسر ملاعمر، رهبر پیشین طالبان افغانستان اخیرا گروه کوچکی از فرماندهان را در مدرسه‌ای در نزدیکی کویته پاکستان جمع کرد و افشاگری‌ حیرت انگیزی انجام داد: ملاعمر مرده است!

تا اواخر ژوئیه تنها شماری از رهبران ارشد طالبان و اعضای خانواده ملاعمر از مرگ وی اطلاع داشتند؛ مرگی که دولت افغانستان می‌گوید در آوریل 2013 رخ داد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، اما محمد یعقوب پسر وی و سایرین این راز را حفظ کردند تا افسانه فرمانده یک چشم طالبان را زنده نگه دارند. اما به جای اینکه گروه وفاداری خود را به رهبر جدید اعلام کند، این افشاگری موجب گسترش اختلافات در این گروه شبه نظامی شد. در این دیدار اختلاف‌ها به سرعت میان ملا اختر منصور، جانشین مسلم ملاعمر و آنهایی که انتخاب وی را به چالش کشیدند از جمله محمد یعقوب پسر ملا عمر، ملاعبدل منان، برادر وی و ملا عبدل قیوم ذاکر، رقیب دیرینه ملاعمر که سابقا فرمانده عملیات‌های طالبان بود، نمایان شد. به گفته یکی از حاضران، ملا منان این نشست را به نشانه اعتراض ترک کرد و بلند شد و گفت: این مرد نمی‌توند جانشین برادرم شود. برادرم او را به عنوان امیر تعیین نمی‌کرد. اما سایرین از ملا منصور که از سال 2010 معاون ملا عمر بود، حمایت کردند. شاخه اطلاع رسانی طالبان رسما اعلام کرد که ملا منصور به عنوان "امیرالمومنین جدید" تعیین شده است.

شورای رهبری طالبان از شجاع الدین حقانی که به تازگی به عنوان معاون ملامنصور انتخاب شده و نیز شاخه حقانی طالبان خواسته است تا میان جناح‌های رقیب میانجیگری کند. از اواخر سال 2014 بیشتر اعضای طالبان این سوال را می‌پرسیدند که آیا ملاعمر زنده است یا نه و مشروعیت وی را زیر سوال می‌بردند. در ماه‌های اخیر هم فرماندهان طالبان درباره سرنوشت ملاعمر گمانه زنی می‌کردند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =