بهزاد فراهانی: امیدوارم بودجه تئاتر کشور از یک باشگاه فوتبال بیشتر شود

ایران‌تئاتر نوشت:

مراسم شب چراغ نمایش «آشپزنامه بیچاره رستم‌آبادی» به کارگردانی محمدعلی نوروش با حضور بهزاد فراهانی و جمعی دیگر از هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه پنجشنبه هفتم اسفند ماه برگزار شد، بهزاد فراهانی، روشن کردن چراغ نمایش «آشپزنامه بیچاره رستم‌آبادی» را بر عهده داشت.

حسین وجدانی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، در ابتدا ضمن خیر مقدم به مهمانان و هنرمندان حاضر در جمع، تماشاخانه سنگلج را از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر ایران دانست و گفت: «این تماشاخانه، قدیمی‌ترین سالن ماست و حتی سردر بیرونی که کاشی‌کاری‌اش به دست خانم کوبانی انجام شده، از آثار ملی ما به شمار می‌آید. ارزش این تماشاخانه در قدمت و بار نوستالژیکی است که با خود می‌آورد.»

او سپس از ایجاد یک موزه کوچک از سیستم صوتی قدیمی سنگلج خبر داد که در طبقه بالا برای بازدید علاقه‌مندان وجود دارد.

بهزاد فراهانی نیز ضمن خوشحالی از حضور در مکانی با قدمت این تماشاخانه، سنگلج را مکانی مقدس خواند. او گفت: «این سالن مکانی مقدس است و یادآور بسیاری از هنرمندان است که امروز در کنار ما نیستند؛ کسانی مانند پرویز فنی‌زاده، عصمت حضور، غلامحسین ساعدی، اکبر رادی، عباس نعلبندیان و بسیاری دیگر که دست پروده دوران طلایی دهه 40 بودند.»

این کارگردان پیشکسوت تئاتر ادامه داد: «هنرمندان دیگری هم هستند که به شکلی دیگر در کنارمان نیستند؛ کسانی که مجبور به رفتن شدند. از جمله استادم، بهرام بیضایی، که به جای تدریس در دانشکده‌های خودمان، در آن سوی اقیانوس تدریس می‌کند.»

او با اشاره به ارزش بسیار بالای تماشاخانه سنگلج در گذشته اضافه کرد: «این جا مکانی بود که وقتی مهمان‌های سیاسی خارجی به ایران می‌آمدند، برای فخر فروشی به سنگلج دعوت می‌شدند تا تئاتر ببینند. آدم‌های بسیار شریفی در این مکان تئاتر کار کردند.»

بهزاد فراهانی تئاتر را مهم‌ترین پدیده آموزشی دانست که می‌تواند تاثیری عمیق بر فرهنگ یک کشور بگذارد. او گفت: «هیچ پدیده‌ای در این کشور نمی‌تواند به اندازه تئاتر آموزش دهنده باشد. تئاتر روی اخلاق ملی، فرهنگ و سنت‌های سالم کشورمان تاثیر دارد.»

او افزود: «هشت سال پیش که در مسابقه‌ای داور بودم، 700 نمایشنامه خواندم. کم‌تر کشوری این همه درام‌نویس دارد. همه این متون هم آثاری شریف بودند که به فرهنگ ملی کشورمان فکر می‌کردند. ما کارگردان‌های تحصیل کرده و دلبسته به کشور و فرهنگ خودمان بسیار داریم که کارهای شریفی تولید می‌کنند؛ آثاری که هیچ چیز از از بقیه کارها کم ندارند.»

بهزار فراهانی همچنین ضمن تمجید از سر و شکل جدید سنگلج، آرزو کرد شاهد کار خوبی در سالن این تماشاخانه قدیمی باشد. او گفت: «بخواهیم یا نخواهیم، روی دوش‌های این تماشاخانه قدیمی بار سنگینی است. از جناب آبسالان به خاطر این مهمانی زیبای تئاتری تشکر می‌کنم و سپاس‌گزارم از گروهی که جمع‌مان کرده تا با هم تئاتر خوب ببینیم. البته امیدوارم که تئاتر خوبی باشد.»

او در آخر، ضمن افروختن چراغ‌های این نمایش ابراز امیدواری کرد بودجه تئاتر روزی از بودجه یک باشگاه فوتبال بیشتر شود.

محمدرضا خاکی، اصغر همت، سهراب سلیمی، بیژن افشار، مجید جعفری، ناصح کامکار، علی طاهری، فریده آگاه و ناصر شیرمحمدی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

نمایش «آشپزنامه بیچاره رستم‌آبادی» به نویسندگی محمد مساوات و کارگردانی محمدعلی نوروش تا 27 اسفند ساعت 19:30 به صحنه خواهد رفت.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =