نگاهی متفاوت به ماجرای «پُزر» در برنامه ماه عسل/ مزد آن «نگرفت» جان برادر که کار کرد

مهدی موسوی

یک زن بعد از چند سال تحصیل در دانشگاه و یک سال کار در محیطی سخت و مردانه، توانایی‌هایش را نشان می‌دهد و می‌شود رئیس معدن؛ شغلی متناسب با رشته‌اش و ثمره تلاش‌هایش و در انتها او شغلی دارد همسان با دیگر افرادی که همین راه را پیموده‌اند.

در سوی دیگر زنی نشسته که رشته‌ دانشگاهی‌اش چیزی است و کاری که انجام می‌دهد چیز دیگر؛ و تفاوت از آنچه آموخته با آنچه تعلیم می‌دهد زمین است تا آسمان!

او یک «پزر» است و لابد پزر دیگر چیست؛ کسی که به عروس و داماد یاد می‌دهد چگونه ژست بگیرند که بعدها وقتی عکس‌ها و فیلم‌هایشان را مرور می‌کنند حسرت به دل نمانند که چرا فلان حالت را به خود نگرفته‌اند و کذا و «ماه عسل» این دو را در روزی که چند شغل سخت یا عجیب دیگر را معرفی می‌کرد بر روی یک صندلی نشاند و از آنها پرسید و پرسید، از اینکه چطور به اینجا رسیدند، چرا یک زن باید بشود کارشناس و سپس رئیس معدن و چرا اصلا شغلی با عنوان «پزر» وجود دارد و اینکه چقدر کار می‌کنند، چقدر وقت می‌گذارند و چقدر درآمد دارند.

سوالات و حواشی این اقدام ساختارشکنانه علیخانی در ماه عسل فراوان هستند ولی یک علامت سوال به همراه یک علامت تعجب خیلی بزرگ در لابلای همه این شبهات و سوالات خودنمایی می‌کنند که یک مهندس معدن و اصلا یک رئیس معدن چقدر حقوق می‌گیرد و در این بین «پزر»ها چقدر درآمد دارند؟

حقوق معدنچیان از کارگر تا رئیس مشخص است ولی بانوی پزر ماه عسل از حقوقش حرفی نمی‌زند و در برابر پرسش علیخانی که قاعدتا سوال خیلی از بینندگان است سخنی از درآمدش به میان نمی‌آورد.

ولی مگر این نیست که چنین خرج‌هایی را کسانی می‌کنند و عروسی‌هایی آنچنانی را که ژست عروس و دامادش را هم یک نفر دیگر تعیین می‌کند، افرادی می‌گیرند که به قول معروف پول‌شان از پارو بالا می‌رود و غمشان نیست که فلان تالار چقدر ورودی دارد و فلان غذا چقدر آب می‌خورد؟

یک زن در بهترین حالت و شرایطی که برایش فراهم شده درس می‌خواند، وارد معدن می‌شود و سپس به ریاست می‌رسد و درآمدش هم مشخص است ولی «پزر»ی را کجای دل مخاطب ایرانی باید گذاشت که شاید نام آن هم برای خیلی از خانواده‌های معمولی و متوسط رو به بالا هم ناشناخته بوده؟

به راستی جدا از این همه حاشیه و جنجال که برای ماه عسل به راه انداخته‌اند ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علیخانی و تیمش تلاش کردند جامعه و در رأس آنها مسئولان دولتی را متوجه این حقیقت کنند که توزیع درآمدها در کشورمان ناعادلانه است و مزد را دیگر آنکس نمی‌گیرد که جان برادر، کار کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناديا A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    56 10
    چه عجب يكي پيام اين برنامه رو گرفت
  • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    35 2
    تضاد بین پوزر و رییس معدن نیست تضاد بین کارگر معدن و سرمایه دار است
  • مسعود A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    55 1
    اون پسر مانکنه می گفت ساعتی 200 هزار می گیره... خیلی برام عجیب بود کارفرما چرا باید این همه هزینه کنه و به جای مانکن پلاستیکی، از انسان استفاده کنه... آیا این هزینه ارزش داره و بر می گرده؟
  • بی نام US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    41 26
    نه هدف احسان علیخانی رساندن یک پیام و نشان دادن ناعادلانه بودن توزیع درآمدها نبود. دعوت پزر به این برنامه فقط برای نشان دادن یک شغل غیرمتعارف به مردم یود تا بعدا در شبکه های اجتماعی در مورد برنامه ماه عسل صحبت کنند و نگوبند همه اش دارد بدبختی نشان می دهد.
  • حامد A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    50 6
    به جای زمزمه ذکر پای سفره افطار، دیشب تا می تونستم به خودم ناسزا گفتم که چرا درس خوندم و جوونیم تباه شد....
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    23 11
    الکی توجیه نکنید هزار روش دیگه برای نشون دادن این منظور هست هدف وسیله را توجیح نمی کنه
  • سلام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    18 2
    نظری ندارم، اومدم سلامی عرض کنم و به باباها مامانها و جوون بگم مسیر رو خوب شناسایی کنند تا مثل خیلی از ماها انگشت حسرت چون روز قیامت، بر دهان نگذارند...
  • sadeq A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    16 23
    پول دارن خرج میکنن خوب، چی کار دارید به درآمدش؟ واقعا مهمه این موضوع؟ مگه اصلا چندتا پزر داریم تو تهران که حالا درامدشون مهم باشه؟؟؟‌
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      1 2
      شما شمردی؟؟؟؟ یا خودت پزری که اینطوری حمایت میکنی؟؟؟
  • بی نام US ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    6 2
    دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    5 14
    اول این که در آمد هرکس به خودش ربط داره دوما نتیجه گیری که آخرش کردین خوب بود.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    17 20
    تو ایران هرکی موفق بشه بهش حسودی می کنند علیخانی با وجود ایراداتی که داره حداقل برنامه ای تولید می کنه که خنثی نیست
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    14 5
    مملكتي كه هركي هر كيه و هيچ تعرفه و قانون و جايگاه درست حسابي تو هيچ قسمتش نه تعريف شده و نه هست و نه وجود داره همين ميشه ديگه.ميشه مزد آن نگرفت جان برادر كه كار كرد،من خيلي از افراد و مشاغل رو ميشناسم كه پول مفت بدست ميارن و برعكس خيليا كه سخت كار ميكنن حقوق وزارت كاري ميگيرن
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    9 17
    در همه جای دنیا مشاغل این چنینی درامد به مراتب بالاتر از مهندسی دارهضمن تبریک به این خانوم که از نعمت زیباییش بهترین استفاده را کرده عرض میکنم شما بهتره انرژی خود را معطوف به تحلیل دلایل بیکاری مهندسین بیشمار بکنید و از بررسی های مقایسه ای غیر عقلانی پرهیز کنید.
  • حسن IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    28 5
    اون خانومه باید در جواب به علیخانی می گفت شما خودت چقدر میگیری؟
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    13 9
    این روزها یارانه بازنشسته ها را به راحتی قطع میکنند ولی امثال این خانم پرز واکثر مشاغل ازاد در فرم تقاضا شغل خود را دستفروش مینویسند درود بر ان مهندس معدن زخمتکش اگر چه چند سال دیگر به دلیل شفافیت وبازنشستگی به هنگام پیری یارانه ات قطع میشود وجلوی فرزندان عروس داماد نو ه ها با چندر غار حقوق باز نشستگی رخت زرد میشود جمله زیبا مقام معظم رهبری بازنشستگان ایینه شاغلیند ولی کاش مسییولین به این جمله مقام معظم رهبری توجهی به کنند
  • سلام EU ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    16 10
    جدا تلاش کردن فاصله طبقاتی رو نمایش بدن؟ خود علیخانی فاصله طبقاتی که چه عرض کنم، به اندازه یه آسمان خراش با مهمانهای شبهای عادی برنامه اش فاصله داره نیازی به این نمایش جداگانه نبود. یه کت میلیونی میپوشه جلوی یه فرد روستایی دیگه فاصله ازین بیشتر؟
  • علی اکبراستاجی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    5 1
    جالبه شما معلوم نیست طرفدارین یا بی طرف درهرموضوعی یک بار نشد که با فکر به مسایل نگاه کنید
  • بدون نام ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    19 10
    عليخاني داره همه تلاششو ميكنه رنج مردم نشون بده، ولي ما راديولوژي فقط دنبال ايراديم.. خيلي بده،. حالا همه خندوانه شناس شدن.... تا پارسال ماه عسل بود، حالا ماه عسل بد شده، ادماي حزب باد اينجورين .
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    8 3
    دمت گرم.. نمیدونم امسال چه اتفاقی داره میفته که زحمت های یک گروه زحمتکش رو دارن به باد میدن. هرروز خبر از ماه عسل میزنن. به خدا همین دو سال پیش بود آرزو میکردیم دیگه وقفه نیفته و جوهرچی و ضیا مجری نباشن و فقط احسان باشه. واقعا بعد از 8 سال دیدن ماه عسل خیلی واسم عجیبه چی شده؟ آیا از خود سازمان دارن کله اش میکنن؟ مردم حواستون بیشتر جمع باشه تورو خدا..
  • هاشم IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    21 27
    برنامه علیخانی و تیمش توهین به شعور ایرانی و هدر دادن بیت المال است. این نوشته ها هم قبح این برنامه زننده را نمی کاهد. بهتر است به جای این نوشته ها حقیقت و فلسفه ی این برنامه هنجار شکن را نشان مخاطب دهید.
    • مهتاب A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      8 5
      مجبورنیستین چراالکی قضاوت میکنید
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    11 3
    واقعا به نکته جالبی اشاره کردید
  • محمدحسین A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 1
    سلام حسین هستم متاسفم از برنامه احسان هر روز با یک کت و شلوار خود نمایی میکند و دم از سادگی و صداقت میزنه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    واقعا احسان علیخانی تمام تلاشش رو برای هرچه بهتر پخش شدن برنامه انجام میده گاهی ممکن آدم اشتباه کنه شما هایی که توهین میکنید خودتون تا حالا در طول عمرتون هیچ اشتباهی مرتک نشدید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هیچ کس عیراد و اشکال کار خودش رو نمیبینه فقط به مردم ایراد میگیرن