تابناک نوشت:

مسافران معترض که از این همه نابسامانی در این عرصه دلگیر و ناراحت هستند، وقتی می‌بینند که ماحصل پرداخت هزینه های سنگین مسافرت هوایی، جز حضور طولانی مدت در فرودگاه و بر هم خوردن ریتم عادی زندگی خودشان و احتمالا خانواده‌شان نیست و در ازای این مشکلات بوجود آمده، هیچ حمایتی از ایشان به عمل نمی‌آید، چاره‌ای جز اقدام عملی ندارند.

حالا که کسی به فکر احیای حقوق از دست رفته ما نیست، باید خودمان دست به کار شویم و کاری کنیم که حساب کار دست متخلفان بیاید و فکر نکنند تا همیشه قرار است چشم بر روی قصورشان ببندیم و دست روی دست بگذاریم!

به فاصله یک ماه و چند روز از بروز واکنش جالب توجه مسافران شرکت هواپیمایی ایران ایر به تاخیر طولانی در پرواز، حالا این رویداد بار دیگر تکرار شده تا کسی نتواند واکنش های بروز کرده را جرقه‌ای گذرا خوانده و از کنار آن به سادگی عبور کند.

این در حالی است که اگر آن روز مسافران عتبات عالیات که قصد بازگشت از سفر اربعین به کشور را داشتند، تاخیر طولانی مدت در پرواز رفت و متعاقب آن، تاخیر هفت ساعته در پرواز بازگشت را بهترین دلیل برای تحصن در هواپیما و نشان دادن اعتراض خود به مدیران این شرکت هواپیمایی و حتی مسئولان هواپیمایی کشوری می‌دانستند، اکنون به نظر می‌رسد صبوری مسافران نسبت به تاخیرها کاهش یافته است.

حکایت از این قرار است که مسافران پرواز مشهد-تهران شرکت هواپیمایی «آتا» که قرار بود نیمه شب جمعه، ساعت 22:40 انجام شود، با چهار ساعت تأخیر در ساعت 02:40 شنبه به سمت تهران راهی شدند تا بی توجهی مسئولان شرکت و تاخیر طولانی را دستمایه اعتراض کرده و در مقصد، از هواپیما پیاده نشوند.

این اتفاق از این رو جالب توجه است که می‌دانیم تاخیرهای طولانی مدت در انجام پروازهای داخلی و خارجی در کشورمان، همواره یکی از اساسی ترین اشکالاتی بوده که این شیوه مدرن حمل و نقل در کشورمان با آن دست به گریبان بوده ولی هیچ اقدامی برای بهبود آن یا به کار بسته نشده، یا ثمر نداده، یا پشتوانه اجرایی مناسبی نداشته که دست کم از طریق سیستم تنبیه، به اصلاح روند منجر شود.

بدین ترتیب مسافران معترض که از این همه نابسامانی در این عرصه دلگیر و ناراحت هستند، وقتی می‌بینند که ماحصل پرداخت هزینه های سنگین مسافرت هوایی، جز حضور طولانی مدت در فرودگاه و بر هم خوردن ریتم عادی زندگی خودشان و احتمالا خانواده‌شان نیست و در ازای این مشکلات بوجود آمده، هیچ حمایتی از ایشان به عمل نمی‌آید، چه بسا چاره‌ای جز اقدام عملی ندارند.

با این رویکرد می‌توان دریافت که آنچه این دسته از مسافران را -که از قضا وسع مالی بهتری به نسبت دیگر مسافران دارند و به دلایل مختلفی، به نظر همسو شدنشان در حرکت های اعتراضی عجیب به نظر می‌رسد،- را به تحصن در هواپیما و طولانی تر شدن تاخیر در رسیدن به مقصد مجاب می‌کند، قصور نهادهای نظارتی است؛ قصوری که حالا به وضوح فریاد زده می‌شود تا بلکه دیده شده و چاره جویی شود.

این در حالی است که می‌دانیم تبعات پیاده نشدن مسافران از هواپیما، برای شرکت های هواپیمایی سنگین است چراکه ایشان را به مشکلات متعددی دچار خواهد کرد که از جمله آنها، تسری تاخیر رخ داده به دیگر پروازهایی است که قرار است با هواپیمایی که در آن تحصن رخ داده انجام شود!

البته ممکن است این مشکل در قیاس با مشکلات دیگری که برای شرکت های هواپیمایی رخ می‌دهد قابل اغماض باشد و صرف اثر منفی ای که اخبار تحصن، بر حسن شهرت شرکت هواپیمایی می‌گذارد، برای محاسبه ضرر شرکت های هواپیمایی در این شیوه اعتراض کافی باشد اما ماجرا به اینجا هم ختم نمی‌شود.

کافی است به این مهم توجه کنیم که اعتراضی مدنی شکل گرفته به تاخیرهای همیشگی در پروازها، حکم به صدا در آمدن زنگ هشداری در موارد مشابه دارد تا با یک حساب سرانگشتی بتوانیم دریابیم که اگر هر قصوری از طرف نهادهای نظارتی با توبیخ اینچنینی توسط مردم مواجه شود، آن زمان چه حجمی از اعتراض ها، تحصن ها و اعتراضات مدنی را می‌بایست انتظار بکشیم؟

اینجاست که به نظر می‌رسد می‌بایست از یکسو یادآوری مشکلاتی چون فقدان نظارت و بی توجهی به حقوق گیرندگان خدمت را با چنین جنبش‌های مدرنی به فال نیک گرفت و از اینکه اعتراضات رخ داده به بهترین، آرام ترین و بی حاشیه ترین شیوه ممکن رخ داده، به خود بالید و از سوی دیگر از مسئولان خواست که برای پاسخ دادن به این درخواست عمومی، با تمام توان وارد میدان شده و آن گونه عمل کنند که دیگر نیاز نباشد مردم وظایف مغفول مانده را با تحصن، یادآور شوند!

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 50
    از فردا، شرکت های هواپیمایی به جای اینکه مطمئن شن هواپیما سالم و بی عیبه ، از ترس تحصن ، هرجوری شده هواپیما را بلند میکنن و تازه باید منتظر سقوط های بیشتر باشیم به نظر شما به جای این کار آیا اونها نظم و سرعت عملشون را بالاتر میبرن ؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    36 2
    آفرین به غیرتشون
  • مسافر A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    31 0
    درود بر مسافرین عزیز
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    31 0
    اعتراض ابتدائی ترین حق بشر و اولین راه تغییر و پیشرفت ....
  • علیرضا A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    20 0
    متن خیلی قشنگ بود، واقعا مردم خودشون باید بخان و با هم باشن
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    15 0
    روش با حالیه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    19 0
    كار بسيار خوبيه كاش توي بقيه ي امور جامعه هم اين پافشاري رو حق ترويج پيدا بكنه
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    17 0
    خیلی کار خوبیه. امیدوارم این حرکت های به حق فراگیر بشه تا مسئولین متوجه عواقب لطمه زدن به زندگی مردم بشوند.
  • بی نام GB ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    12 0
    كار بجايي كردن،چند دفعه كه مردم اعتراض كنن لااقل ياد ميگيرن به مردم احترام بگذارن،
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    9 0
    خیلی حرکته خوبی بود. یواش یواش یاد می گیریم که چطور با روش منطقی از حقمون دفاع کنیم.ممنونم از همتون.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    7 0
    چه روش خوبی امیدوارم حساب کار دستشون بیاد
  • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    4 17
    پرواز کنه سقوط کنه خوبه؟حتما کارای ایمنی پرواز رو انجام میدن.امان از صبر و حوصله مردم
  • فرزاد..اصفهان A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    7 0
    بسیار هم عالی باهم باشیم..
  • بی نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    5 0
    هواپیماهای فرسوده و نا مطمئن ساعت پرواز نا معلوم برنامه ریزی بر فنا نظارت فراموش شده و تعهد شرکت هواپیمایی کشک.
  • وحید A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    7 0
    حرکت زیبا و قابل تاملی بود امیدوارم باز هم شاهد رفتارهایی اینچنین از هموطنان عزیزمان باشیم .
  • از ملت US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    10 1
    دو ماه پیش از تبریز به تهران پرواز داشتم طبق زمان بلیط پرواز می بایست ساعت 22 و سی دقیقه صورت می پذیرفت اما با تاخیر 7 ساعت و نیمه ساعت 6 صبح پرواز داشتیم البته با یک عذرخواهی مختصر و کوتاه از هواپیمایی ایران ایر. متاسفانه آنچه برای مسئولین امر مهم نیست ارزش گذاردن و احترام به وقت و برنامه اشخاص می باشد. این تاخیر به مثابه نوعی بی مسئولیتی و دهن کجی به مسافرینی می باشد که مبلغ بالایی را علیرقم ضعف پرواز و شرایط هواپیمایی ایران پرداخت می کنند تا در کمترین زمان ممکن برای تاجام امورات خود به مقصد برسند .
  • علیرضا IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 0
    خدایی لذت بردم. ای کاش مردم واسه همه چی اینطوری دست به دست هم بدن تا هیشکی تو هیچ اداره و سازمان و ... دیگه ای نتونه هر طور که دلش میخواد رفتار کنه.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    5 0
    کار خوبی کردن افرین
  • پوریا A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 2
    میتونستی از کلمات قلومبه سلومبه استفاده نکنی
  • ماریه A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 0
    احسنت و افرین به این مسافران
  • بهنام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 0
    آفرین به این مسافرین عزیز . شاید مسوولان چاره ای بیاندیشند
  • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 5
    بهترینکاراینه که کلن خطوط هوایی مسافرتی راجمع کنیم وبجایش تزهمون اتوبوس سریع وسیراستفاده بشه بااحتساب تاخیرپروازش ازلحاظ زمانی میشه همین باتفاوت اینکه احتمال مردن کمترمیشه وهزینه ایاب ذهابتم کمترمیشه والسلام
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    5 0
    کاربسیار درستی بوده این تحصن تا کی اداره ها سازمانهای خدماتی از مردم پول میگیرند اما سرویس درست که نمیدهند هیچ طلبکار هم هستند و طرز برخوردشان واقعا افتضاح است .البتهمقصر مسئولین هستند که اینها با مردم اینطور برخورد میکنند ضمنا بد برخوردترین ها هم مربوط به پروازهای هما هست که فکر میکنند خدمهاش به مردم لطف کردند و مجانی به مردم سرویس میدهندچند تا از این مهماندارها و خدمه پرواز و کلا در سازمانها و ادارات که باارباب رجوع بد برخورد میکنند را مجازات کنند بقیه میفهمند باید با مردم درست رفتار شود و گرنه روز به روز فرهنگ طلبکاری در همه مردم جا می افتد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    3 0
    دمشون گرم
  • بی نام RO ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    5 0
    2صفحه مقاله تکراری نوشتی . 1 خط توضیح ندادی که بعد از تحصن چیزی گیر بندگان خدا اومد یا نه ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    3 0
    دمشان گرم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    5 0
    خیلی خوب یک روش دموکراتیک وبدون خشونت.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    7 0
    واقعا.... اگر تا به امروز مردم سکوت کرده اند مقابل همه مشکلات دولت های متفاوت به این برداشت کرده اند که مردم زبان گرفتن حقشان را ندارند. درصورتی که مردم به خاطر منافع کشور همه جوره کوتاه آمده اند. دیگر وقت آن رسیده که همه این بی نظمی ها سروسامان پیدا کند و کوچکترین کاری که میشود انجام داد این مدل اعتراض هاس کاملا درسته
  • هوادار IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    6 0
    100درصد با این تحصن موافقم. امیدوارم فرهنگش همه جایی بشه. باید برای مشکلات معترض باشیم تا شاید وضعیت بهتر بشه...
  • رامبد IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    5 1
    دمشون گرم.واقعا شیرمردان و شیر زنانی هستند اینها.من که به واسطه شغلم ماهی حداقل یک بار سوار هواپیما میشم هیچگاه برای پروازهای با تاخیرهای 8 ساعته هم هیچ عذرخواهی از شرکتهای هواپیمایی ندیدم
  • ایرانی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    10 1
    اگه همین افراد توی رسانه ملی بعنوان آشوب گر معرفی شدند تعجب نکنید
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    13 0
    کار بسیار پسندیده ای کردن.من خودم از این به بعد این کارو انجام میدم
  • مهدی A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    10 0
    کسی که می خوابد بیدار کردن آن اسان است ولی کسی که خودش را به خواب بزند بیدار کردنش مشکله اینا خودشان را به خواب زده اند و با اعتراض بیدار می شوند.حتما
  • بی نام AE ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    1 4
    من که اینبار می رم پشت فرمون هف هشتا فامیل کج و موَجَم دارَم میبرمشون ت کاتپیت چیه اطاق خلبان پایینم نمیام تا 7 8 تا بلیط مشد بگیریم