کمپین دیپلماسی رسانه‌ای به بازار آمد

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها کتاب «کمپین دیپلماسی رسانه‌ای» را منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «کمپین دیپلماسی رسانه‌ای» نوشته دکتر رها خرازی آذر با موضوع رسانه‌های گروهی، جنبه‌های سیاسی و ارتباط در سیاست از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شد. کتاب «کمپین دیپلماسی رسانه‌ای - عطف به ارتباطات استراتژیک» حاصل رویکرد ترکیبی، عملیاتی - اندیشه‌مدار است که در حال تهیه و تدوین در لابراتوار دیپلماسی رسانه‌ای کشورهاست. کتاب با رویکردی از جنس واقع‌گرایی، به کمپین دیپلماسی رسانه‌ای در حال ساخت در لابراتور دیپلماسی رسانه‌ای کشورها و رسانه‌های جریان‌ساز جهانی می‌پردازد.

در معرفی کتاب ذکر شده است: نویسنده در این کتاب، کمپین دیپلماسی رسانه‌ای را تکرار بی‌‌پایان بازبینی، بازارزیابی، بازطراحی و اجرای آن بخش از دیپلماسی می‌داند که امکان راهیابی به فضای رسانه‌ها را می‌یابد. سپهری رسانه‌ای ـ دیپلماتیک، پیچیده، برآمده از محیطی با ارتباطات و تأثیرات شبکه‌ای، میان‌رشته‌ای، چند رشته‌ای که بر ارتباطات استراتژیک استوار است. تصمیم به حل مناقشات و آغاز مذاکرات، همواره یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین بخش‌های کاری دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها بوده است. اما پیچیده‌تر از آن، طراحی کمپین دیپلماسی رسانه‌ای لازم برای مرحله دعوت به حل تعارضات و آغاز مذاکرات، همراهی با روند مذاکرات و بعد از مذاکرات است؛ آن هم در اقیانوسی از پیام‌های رسانه‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای جریان‌ساز اصلی جهانی، خبرگزاری‌های مهم جهانی ماهواره‌ای و آنلاین و شبکه‌های اجتماعی متصل به میلیاردها تلفن همراه هوشمند در سراسر جهان. در این میان، آنچه هوشمندانه، حرفه‌ای و ماهرانه باید انجام شود، ساخت گفتمان‌ها و تصاویر رسانه‌ای و چینش داده‌های دیپلماتیک در این گفتمان‌ها و تصاویر دیپلماتیک رسانه‌ای است.

این کمپین، از یک سو بر یک سیستم قوی کسب اطلاعات و از سوی دیگر، بر طرح هوشمند چینش گفتمان‌ها و تصاویر دیپلماتیک رسانه‌ای استوار است.

در بخش نخست کتاب، دیپلماسی رسانه‌ای به مثابه کاربری رسانه‌ها از سوی رهبران و دیپلمات‌ها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی توصیف شده که به طور ویژه امتداد دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور با هر نظام رسانه‌ای و در هر نظام سیاسی ـ حاکمیتی است.

در یک نگاه اجمالی، کمپین دیپلماسی رسانه‌ای تابع مدلی شبکه‌ای و غیرسلسله مراتبی است که همه بازیگران دیپلماتیک رسمی و غیررسمی را در راستای دیپلماسی مذاکرات و حل تعارضات، در چارچوب ارتباطات استراتژیک کشور به خدمت می‌گیرد.

کمپین دیپلماسی رسانه‌ای برخلاقیت و نواوری فکری و طرح‌های ابتکاری استوار است؛ البته خلاقیت‌ها و ابتکارات دیپلماسی رسانه‌ای، نه به معنای دستیابی و انتقال سریع اطلاعات به‌روز دیپلماسی و سیاست خارجی، که در پرداخت رسانه‌ای خلاقانه، مبتکرانه و تأثیرگذار به آنهاست.

این کتاب در 6 بخش با موضوعات زیر تدوین شده است. بخش اول «کمپین دیپلماسی رسانه‌ای هوشمند عطف به ارتباطات استراتژیک» که به موضوعاتی چون: کمپین هوشمند دیپلماسی رسانه‌ای، کمپین دیپلماسی رسانه‌ای مبتنی بر طرح ارتباطات استراتژیک کشوری، چتر ارتباطات استراتژیک، رئالیسم تا آرمان‌گرایی در کمین دیپلماسی رسانه‌ای، ... و قلمروهای نوین دیپلماتیک پرداخته شده است.

بخش دوم «کمپین دیپلماسی رسانه‌ای مذاکرات» که طیف دیپلماسی رسانه‌ای درهای بسته تا دیپلماسی رسانه‌ای مدیریت تعارض را مدنظر قرار می‌دهد.

در بخش سوم با عنوان «رسانه‌ها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک» بررسی موضوعاتی چون «رسانه‌ها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک، رسانه‌ها؛ بازیگران کمپین دیپلماسی رسانه‌ای هوشمند» بررسی شده است.

«گفتمان‌سازی دیپلماتیک رسانه‌ای»  عنوان بخش چهارم کتاب است که به تحلیل گفتمان دیپلماسی رسانه‌ای، گفتمان‌سازی دیپلماتیک رسانه‌ای، کمپین دیپلماسی رسانه ای، می‌پردازد.

بخش پنجم کتاب نیز «کمپین دیپلماسی رسانه‌ای عطف به وب هوشمند» نام دارد و از زوایای مختلف کمپین دیپلماسی رسانه‌ای عطف به وب هوشمند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«برندینگ کشوری؛ آرمان ـ طرح ارتباطات استراتژیک کشور» نام بخش ششم کتاب است که با پرداختن به مباحثی چون: ظرفیت‌های نخبگان سیاسی، تعامل رسانه‌ها، انعکاس منافع ملی و برندینگ منفی کشوری مورد واکاوی قرار می‌دهد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =