دیدار با مریخ در نزدیک‌ترین فاصله طی ۱۱ سال گذشته/بهترین فرصت رصد سیاره سرخ را امروز از دست ندهید

امروز (دوشنبه ۱۰ خرداد) و بامداد سه‌شنبه(۱۱ خرداد) سیاره مریخ به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین در 11 سال گذشته خواهد رسید و کمتر از 75 میلیون کیلومتر با ما فاصله خواهد داشت. به همین خاطر علاقه‌مندان به نجوم این فرصت مهم برای رصد این سیاره زیبا را از دست نمی‌دهند.

مریخ به همین خاطر کمی بزرگتر و درخشانتر از حد معمول در آسمان دیده می‌شود که برای نجومی‌ها هیجان‌انگیز است. با تلسکوپ‌های آماتور و حتی چشم غیرمسلح هم می‌توانید در مناطق به دور از شهرها از رصد سیاره سرخ لذت ببرید. 

امروز دوشنبه 10 خرداد این سیاره همزمان با غروب آفتاب، طلوع می کند و در نیمه شب در میانه آسمان (سمت جنوب کره آسمان) دیده می شود. واقعیتش این است که ساعت 2:05 بامداد سه شنبه 11 خرداد، مریخ به کمترین فاصله با زمین می رسد و در این لحظه 75.3 میلیون کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. مین و مریخ سیارات همسایه‌ای هستند که از یک مدار گردشی دقیق پیروی نمی‌کنند و به دلیل کشش گرانشی، شکل مدارهای آن‌ها دائما تغییر می‌کند. آن‌ها بطور دوره‌ای هر 26 ماه یکبار به نزدیکی هم می‌رسند اما فاصله این نزدیکی به دلیلی مدار بیضوی هر دو فرق می‌کند. به این دلیل است که دانشمندان در مورد رویداد امروز بسیار هیجان‌زده هستند. 

زمین و مریخ در روز 31 ژوئیه 2018 (28 خرداد 1397) در فاصله نزدیکتری از هم قرار گرفته و حدود 58 میلیون کیلومتر از هم فاصله خواهند داشت. 

پیش از این در اوت 2003 مریخ و زمین با 55 میلیون کیلومتر فاصله، در نزدیکترین فاصله از یکدیگر قرار گرفتند که به گفته ناسا، نزدیکترین فاصله آن‌ها از یکدیگر در 60 هزار سال اخیر بود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =