وقتی زمان اعلام خبر مرگ مهم می شود/ پرونده ای برای مرگ رهبر طالبان

انتشار خبر مرگ رهبر گروه طالبان جنجال های فراوانی را با خود به همراه داشت و رسانه های جهان تحلیل های متفاوتی را در این رابطه منتشر کردند.

چند سالی است که موضوع مرگ یا زنده بودن ملاعمر بر سر زبان ها می چرخد. حتی در دوره ای و به ویژه پس از مرگ اسامه بن لادن اعلام شد که ملا محمد عمر وجود خارجی ندارد و شخصیتی ساخته طالبان است. اما هفته پیش  منابع نزدیک به «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت افغانستان و همچنین منابع امنیتی این کشور خبر دادند که «ملا عمر» رهبر گروه طالبان «دو یا سه سال پیش» در گذشته است. اما بلافاصله پس از اعلام این خبر منابع طالبان این خبر را تکذیب کردند.  ملا قلم الدین یکی از وزرای سابق دولت طالبان به خبرنگاران گفت ملا عمر زنده است و خبر مرگ او شایعه ای بیش نیست.

خبرنگار روزنامه الرأی در صحفه توییتر خود به نقل از وزیر سابق دولت طالبان گفته است تنها کسی که از این خبر نفع می برد گروه تروریستی داعش است.

قلم الدین گفته است داعش با تبلیغ اینکه ملاعمر مرده است قصد دارد جوانان و نیروهای وفادار طالب را نا امید کرده و آنها را جذب کند. او تاکید کرد که خبر مرگ ملاعمر بی پایه و اساس است و  رهبر طالبان همچنان زنده است.

پس از این اعلام موضع حساب کاربری متعلق به طالبان در توئیتر هم خبر مرگ رهبر خود ملا محمدعمر را تکذیب کرده است. {تکذیب خبر مرگ ملاعمر} این حساب کاربری نوشته است ملامحمدعمر زنده است و این شایعات کار داعش است تا از این طریق بتواند نیروهای بیشتری استخدام کند.

این حساب کاربری همچنین نوشته است : ملاعمر زنده است و به اوباما سلام می رساند!

اما پس از این تکذیب ها بالاخره مقامات این گروه خبر مرگ رهبرشان را تایید کردند. {تایید مرگ ملاعمر} طالبان در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی این گروه منتشر شد توضیح داد: « پس از مرگ ملاعمر، شورای رهبری طالبان ملا اختر منصور، دوست نزدیک و دستیار قدیمی او را در راس گروه طالبان قرار داد.»

ملا اختر منصور افغان و همانند ملاعمر از قوم پشتون است. وی دستیار ارشد ملا عمر بود. طالبان شامگاه پنجشنبه مرگ ملا عمر را تأیید کرد. 
پس از گذر از مرحله تایید و تکذیب ها بر سر خبر فوت رهبر گروه طالبان واکنش ها در خصوص تامینگ و زمان بندی این خبر در میان تحلیل گران شدت گرفت. همه در پی یافتن پاسخ این سوال هستند. مرگ ملاعمر؛ چرا حالا؟ با جدی شدن قدرت گرفتن گروه موسوم به دولت اسلامی تضادها میان گروه های تکفیری شدت یافت و انتشار خبر پیوستن برخی از اعضای گروه طالبان به داعش بر میزان نگرانی های سیتزه جویان افغان افزود. حالا در شرایطی که گفته می شود ملاعمر بیش از دو سال پیش درگذشته است اعلام این خبر در شرایط فعلی تردیدهای زیادی را با خود به همراه داشته است. به این معنا که برخی از کارشناسان استدلال کردند حامیان داعش عامدانه این خبر را در شرایط فعلی اعلام کردند تا از این طریق بتوانند در میان بدنه میانی گروه طالبان رخنه کنند و جمعیت بیشتری از تکفیری های طالبان به گروه تازه تاسیس موسوم به دولت اسلامی بپیوندد. 
از سوی دیگر حلقه زدن داعش و نیروهای تکفیری دورتا دور مرزهای ایران از غرب تا شرق هم گمانه دیگری بود که برخی از رسانه ها به آن استاد کردند و موضوع اعلام خبر مرگ ملاعمر در مقطع کنونی را از این زاویه تحلیل می کردند.
در همین راستا روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هفته قبل اعلام کرد، به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد "لئون پانتا"، رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل سال ۲۰۱۱ به رئیس جمهوری پاکستان گفته که آمریکا از حضور "ملا عمر"، سرکرده پیشین طالبان در شهر کراچی خبردار شده است. {اطلاع آمریکا از حضور ملاعمر در پاکستان}
پس از علنی و قطعی شدن این اتفاق گروه جماعت الدعوه پاکستان مراسم نماز میت غیابی برای ملاعمر، رهبر پیشین طالبان برگزار کرد. طالبان نیز پس از تایید مرگ ملا عمر از هواداران این گروه خواست که درسه روز عزاداری، برای او مراسم فاتحه و ختم قرآن برگزار کنند.
موضوع چگونگی مرگ ملا عمر هم از دیگر سوژه هایی بود که بعد از مدتی مورد توجه قرار گرفت. گروه حرکت اسلامی معاذ فدایی، یکی از شاخه‌های طالبان ادعا می‌کند که ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان توسط زهر کشته شده‌ است.
ملا منصور به ملا عمر دارویی زهریی که از دوبی آورده شده را به جای دوای که استفاده می‌کرده، داده‌ است. ملا عمر سه روز پس از استفادۀ این دارو جان باخته است.
پیش از این گروه معاذ فدایی برای نخستین بار خبر مرگ ملا عمر را اعلام کرده و گفته بود که رهبر پیشین طالبان توسط ملا اختر محمد منصور و گل آقا کشته شده‌ است.
انتصاب و انتخاب رهبر جدید طالبان البته با همراهی و حمایت همه اعضای این گروه مواجه نشد. خانواده سرکرده درگذشته طالبان با اعلام اینکه از رهبری جدید این گروه حمایت نمی‌کند، اعلام کرد که خواهان انتخاب رهبری جدید توسط بزرگان و ریش سفیدان این گروه است. {خانواده ملاعمر از سرکرده جدید طالبان حمایت نمی کنند}

 "عبدالمنان"، برادر کوچکتر ملاعمر، سرکرده درگذشته طالبان در پیامی ویدئویی اعلام کرد: خانواده ملاعمر با رهبری جدید طالبان بیعت نکرده و نمی‌خواهد در بحبوحه این اختلافات تصمیمی در این باره بگیرد. {حمایت حقانی از رهبری جدید طالبان}
جلال‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی از رهبری ملا اختر منصور بر گروه طالبان افغانستان اعلام حمایت کرد.

در عین حال البته برخی  جلا‌ل الدین حقانی رهبر شبکه حقانی موافقت و حمایت خود را از رهبری ملا اختر محمد منصور بر گروه طالبان افغانستان اعلام داشت.

در بیانیه‌ای که به نقل از وی در وب‌سایت رسمی گروه طالبان منتشر شده امده است: مطمئن هستیم که انتصاب ملا اختر منصور با مشروعیت کامل انجام پذیرفته است و وی پس از مشورت‌های لازم جانشینی مناسب برای ملا عمر است.

در ادامه این بیانیه اظهار داشته شده است: به همه مقامات ارشد امارت اسلامی افغانستان پیشنهاد می‌کنیم که با وی بیعت کرده و به طور کامل از دستورات رهبر جدیدشان پیروی کنند.
هر چه بود و هر چه هست ملا محمد عمر که روزگاری در افغانستان حکومتی برای خود را انداخته بود حالا مرده است و این گروه باید فصل جدیدی از حیات خویش را با رهبری جدید سپری کند. فصلی که این بار بسیار هم دشوارتر از قبل خواهد بود و داعش و حامیانش حسابی روی جذب نیروهای میانی طالبان حساب باز کرده اند. 
49308
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =