سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: لزومی ندارد به "برجام" پشت پا بزنیم / فضای مجلس مثبت است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که اعضای این کمیسیون دید تنگ نظرانه ای درباره بررسی برجام در کمیسیون ویژه ندارند.

نوذر شفیعی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص اینکه مطرح می شود کمیسیون امنیت ملی با تشکیل کمیسیون ویژه موافق نیست خاطرنشان کرد: این تنها یک تفکر در کمیسیون بود و نظر کلی کمیسیون امنیت ملی این نیست بلکه بعضی از اعضا این اعتقاد را دارند که موضوع یک موضوع مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی است و باید در حیطه کمیسیون مربوطه بحث شود اما کمیسیون برای بررسی این موضوع، هیچ نگاه تنگ نظرانه ای ندارد.

وی افزود: تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام هم  وجاهت آئین نامه ای دارد و هم وجاهت قانونی و طبق قانون مصوب مجلس مبنی بر الزام دولت به حفظ و صیانت از دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران، کمیسیون امنیت ملی حساسیتی در این باره ندارد.

شفيعي با بیان اینکه قطعا کمیسیون ویژه تشکیل خواهد شد، افزود: ولی بهتر و به مصلحت است که اعضای بیشتری از کمیسیون امنیت ملی در کمیسیون ویژه حضور داشته باشند چراکه مذاکرات هسته ای موضوع تخصصی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به شمار می رود و این کمیسیون در روند جریان کارآن قرار داشته و به طور جدی پیگیری کرده و به حسب وظیفه ای که دارد و باید هر شش ماه یک بار، به مجلس گزارش بدهد، ناچار است که برجام را به دقت مطالعه و بررسی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره زمان بندی بررسی برجام در مجلس با توجه به بررسی همزمان آن از سوی کنگره آمریکا، تصریح کرد: واقعیت این است که به لحاظ تاکتیکی مهم است بدانیم کنگره چه رفتاری دارد ولی ما بدون ملاحظات آنچه که در داخل آمریکا رصد می کنیم، کار خودمان را انجام می دهیم؛ چون اگر کنگره به برجام پشت پا بزند و در آمریکا مشکل حل نشود، به طور اتوماتیک برای ما نیز حل نخواهد شد.

شفیعی تاکید کرد: لزومی ندارد که ما بخواهیم به برجام پشت پا بزنیم و آن را رد کنیم که مسئولیت عدم اجرای آن به دوش ما بیفتد و در افکار عمومی بین المللی دچار مشکل شویم بلکه ما "برجام" را آنگونه که هست و تیم دیپلماسی ما تائید کرده حمایت می کنیم اما اینکه آمریکایی بخواهند این کار را تسهیل کنند یا نکنند، بستگی به  آن ها دارد و مسئله داخلی آمریکاست. ما با دولت آمریکا سرو کار داریم و اگر دولت واشنگتن آن را تائید کرد که ما هم ادامه کار را دنبال می کنیم و  تائید هم نکرد، مسئولیت و عواقب بین المللی آن برعهده خودشان است.

وی در خصوص اینکه فضای مجلس را در بررسی برجام چگونه ارزیابی می کنید، گفت: به نظرم در کلیت ماجرا، نگاه مجلس نسبت به این توافق نگاه مثبتی است.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =