مهر نوشت:

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش تعداد طبقات تعرفه ای کشور خبر داد و گفت: بالاترین تعرفه در سال ۹۴، حدود ۷۵ درصد است، ضمن اینکه با عدم تغییر تعرفه واردات خودرو در سال آینده موافقت شد.

ولی الله افخمی راد با اشاره به تغییرات طبقات تعرفه ای در سال ۹۴ گفت: هیات دولت در ابتدای سال جاری به سازمان توسعه تجارت تکلیف کرد تا سال ۹۶ مجموع طبقات تعرفه ای کشور به شش طبقه برسد که امسال براساس این تکلیف چهار طبقه تعرفه ای را حذف کردیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبات جلسه روز گذشته هیات دولت در خصوص تعیین سود بازرگانی کالاها با معیار تقویت و حمایت از تولید داخلی گفت: در اواخر هر سال براساس مقررات و قوانین موجود، نظام تعرفه ای کشور مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد که برای طی مراحل استصوابی به هیات دولت ارایه خواهد شد تا مصوبات لازم دریافت و سپس برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شود.

افخمی با بیان اینکه نظام تعرفه ای مزیت هایی دارد که اگر به درستی و منطقی به مرحله اجرا درآید در راستای حمایت از تولید داخلی و رشد سرمایه گذاری خواهد بود، گفت: برطبق مصوبه هیات دولت از ابتدای سال ۹۴ تعداد طبقات تعرفه ای کشور از ۱۴ به ۱۰ طبقه کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، کمترین سود بازرگانی یا حقوق ورودی کالاها در سال ۹۴ حدود ۴ درصد و بالاترین حقوق ورودی به ۷۵ درصد خواهد رسید در حالی که در سال جاری بالاترین حقوق ورودی کالا ۱۰۰ درصد بوده است.

افخمی راد ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت تعرفه های ۶ و ۸ درصد به ۷ درصد، تعرفه های ۱۲ و ۱۵ درصد به ۱۵ درصد، تعرفه های ۱۸ و ۲۲ درصد به ۲۰ درصد تغییر خواهد یافت و تعرفه ۱۰۰ نیز حذف می شود که بالاترین ردیف تعرفه ها هم ۷۵ درصد خواهد بود.

او با بیان اینکه در اصلاح نظامات تعرفه ای کشور علاوه بر حمایت از صنعت داخلی و رقابتی کردن فضای تولید، مسایل دیگری نیز مورد نظر قرار گرفته است، گفت: رعایت محیط زیست، حفظ منابع طبیعی کشور و مساله قیمت ها از جمله مواردی است که در بازبینی تعرفه های مورد توجه قرار گرفته است.

افخمی راد همچنین در خصوص تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تعرفه واردات خودرو هیچ گونه تغییری نداشته است، مضاف براینکه تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی در حداقل میزان ممکن است و سود بازرگانی آنها صفر درصد است.

او با تاکید براینکه ورود خودروهای با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی همچنان ممنوع است، گفت: تعرفه واردات خودروها با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی بین ۴۰ تا ۵۵ درصد است.

به گفته او، تعداد خودروهای وارداتی با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی در سال جاری حدود ۱۵۰ دستگاه بوده و این تعداد نیز مراحل ورودی آنها مربوط به سنوات گذشته بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: تعرفه های پایین عمدتا مربوط به مواد اولیه و تعرفه های بالا مربوط به کالاهای نهایی و مصرفی است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    21 1
    هرچی تعرفه واردات رو بیشتر بکنید به طبقه پایین ظلم کردید.چرا که کیفیت خود رو های داخلی بیشتر که نمیشه هیچ از کیفیتش هم کم می کنند.قیمتش رو هم می برن بالا البته فقط دولت سود خوبی می بره.پس بازم طبقه پایین ضررمیکنه تا رقابت نباشه این کارفایده نداره.
  • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    26 1
    آقا اگه یکی نتونه خود رو تولید کنه باید به زور وادارش کنید.این دو تا کارخانه یک چیز دیگه تولید کنند تا کی باید مردم گرفتار این دو تا کارخانه باشند والا صنعت خودرو سازی ما جز ضرر واسه مردم چیز دیگه نداره
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    11 1
    یعنی الان ما یه پورشه کاررا بخواهیم وجود ندارد البته مدل 2015 ... ؟ وجود دارد 100 درصد
  • پيمان IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    21 1
    بر چه اساسي واردات خودرو بالاي ٢٥٠٠ سي سي ممنوعه؟؟ ماشين خارجي با حجم ٤٠٠٠ ميزان مصرف سوختش از خودرو داخلي ١٨٠٠ كمتره باز هم تصميم غير كارشناسي..
  • مهربان توسی A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    14 1
    من شهروند معتقدم بهترین راه برای کاهش تلفات و رانت داخلی خودرو کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف خارجی و ایجاد فضای رقابتی است
  • fj IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    من خودم اف جی کروز 4000 هزار سی سی میرونم اونم توربو با مصرف 9 ت 100 کیلومتر باپلاک ملی نمدونم کلا این قوانین از کجا و با چ مبنایی میاد واسه ملت قانونه ولی واسه اقا زاده...